Har tillsammans med sambo precis köpt en villa för knappt 4 miljoner. Har blivit erbjuden en ränta på 1.99% hos Swedbank(bundet på 5 år), med räntegaranti fram tills i Juni då tillträdet till den nya bostaden sker. Kommer att låna till 85% av villans värde.
“Kravet” för detta från Swedbanks sida är att både jag och sambon flyttar över befintliga tillgångar(har själv allt hos Swedbank på gammalt vp-konto samt ISK sedan tidigare). Sambo har tidigare sparande hos Avanza och Nordea. De vill även att vi skall flytta över pensionssparande till Swedbank, samt bli “premium-kunder” för 160kr/månad.
Låter detta som en bra deal, eller låter vi oss luras och övertalas för lätt grundat i rädsla för ökade räntor?
Har varit i kontakt med Avanza, de kunde som bäst erbjuda en bunden 5-årig ränta på 2.14%, då iofs utan “krav” att vara helkund i banken. Antar att jag mest tilltalades av att kunna få räntesäkring fram tills i Juni då tillträdet till bostaden sker.
Vet inte vad Swedbank har för pensionslösningar och avgifter etc. men att flytta över pensionerna kan vara dyrare än vad du tjänar på att välja dem som bank. Räkna på det innan du flyttar pensionen öht.
Swedbank har fonden Swedbank Robur Access Global som är en billig global indexfond. Den är bara 0,04% dyrare än Länsförsäkringar Global Indexnära. Beroende på hur mycket du har investerat i portföljen så kanske det kan löna sig att flytta för att få ränterabatten.
Att du måste betala för att vara “premiumkund” känns som bullshit. I praktiken blir det ju en extra 0,06% ränta som banken dessutom kan ändra i framtiden (men förhoppningsvis kommer de inte höja den avgiften speciellt mycket).
När Du har fått det 5 åriga lånet är Du eller din sambo ju inte längre tvungna att ha allt hos Swedbank
Läste även någonstans att det strider mot bankernas god affärspraxis att kräva flytt av tjänstepensionen.
Är just detta jag menar, hade ändå inbillat mig att en bunden ränta på under 2%(1.99) i mitt fall, dessutom med räntegaranti var en bra deal, särskilt med tanke på osäkerhet kring höjda räntor.
På 5 år är nog under 2% med de förutsättningarna inte speciellt tokiga.
Jag kollade runt lite i morse 3mkr och ca 52% belåning och kommer inte speciellt mycket lägre heller.
Det var lite så jag tänkte. Blev för bara en dryg månad sedan preliminärt lovad en bunden 5-årig ränta på 1.5 procent, vilket Swedbank ej kunde matcha idag. Menar alltså att det på väldigt kort tid verkar ha hänt mycket när det gäller räntor, och jag/vi blir således mer benägna att acceptera ett likande erbjudande. Att bli mot avgift bli “Premiumkund” känns på ett sätt lite fjantigt, men ser det ändå som en viss fördel att få en personlig kontakt inom banken för snabbare kontakt osv.
Beror ofta också mycket på hur mycket tjänstepension man har, för tror dom har 0,65% skalavgift på sina tjänstepensioner. Då blir det en dyr global indexfond. Men har man bara en liten summa tjänstepension kan det ju vara värt att ha den där 5år ändå.
Jag missade att de ville ha över tjänstepensionerna. Det kan de fetglömma för mig i alla fall. Det är alldeles för jobbigt att hålla på att flytta runt tjänstepensioner. Jag har redan flyttat dem till billigast möjliga och ingen bank kommer kunna övertala mig att flytta dem igen.
Det verkar vara en väldigt hög ränta, givet vad Compriser listar på sin sajt. Handelsbanken listar 2,58% som listränta och 1,78% som genomsnittlig ränta. Själva fick vi i dagarna ett erbjudande på 1,30% med 3-månaders ränta (0,1% är försäkringar). Det var 1,09% rabatt mot listräntan och får behålla den i ett år. Går få ned den med ytterligare 0,1% via grönt bolån också.
Visst att 5 års räntan har gått upp i Feburari men dit erbjudande är långt ifrån genomsnittsräntorna i Januari sen är väl frågan om försäkringen är värd merkostnaden.
Ps, utöver detta skulle jag har gått in på minpension och räknat ut vad extra avgiften medför för extra kostnad på er tjänstepension, mycket möjligt att den kommer äta upp hela vinsten i jämnförelse med andra erbjudanden.
Snittet på alla bolån med en viss bindningstid (5 år i exemplet)?
Snittet på nya bolån med en viss bindningstid?
Om det är alternativ 1 så blir det ju lite svårt att jämföra under perioder med lite större rörelser på räntan.
Edit: Läste noggrannare och det var visst snittet på nya, omförhandlade och förlängda lån. Dvs bör vara en relativt färsk bild av vad man kan förvänta sig.