Lockar med att flytta pension för 0,05% rabatt på bolånet

Hej!

I samband med omförhandling av mitt bolån (rörligt hos Handelsbanken) ringde jag upp min bank för att pressa priset lite till. Då lyckades jag få en utökad ettårig rabatt från 1,1% (given över mail) till 1,16%. Alltså +0,05%, dock i utbyte mot att se över en flytt av mitt pensionssparande till dem.

Nu har jag som lovat sett över min pension, bland annat genom att läsa mycket i detta forum, och ser att jag vill lägga min tjänstepension på en billig global indexfond. Handelsbanken har en avgift på 0,4% på sin globala, vilket inte känns som ett rimligt val i proportion mot den lilla rabatten jag fick. Jag vill såklart ha Länsförsäkringar eller liknande på 0,2% avgift (hade tidigare KAP-KL). Kanske Handelsbankens Europa index vore något med 0,2% avgift, men tror mer på globalt. Rabatten på 0,05% blir för övrigt typ 1500kr på ett år och skillnaden med 0,2% i avgift är ju enorm i längden.

Jag kommer att flytta min pension, troligen till en annan bank, men tänkte ändå jag skulle höra här om det kan finnas något strategiskt i att välja Handelsbanken. Typ för framtida förhandlingar (jag har ju min pension hos er-argumentet), eller kanske förhandla om ytterligare utökad rabatt redan nu?

Eller är jag helt enkelt bara för trogen min bank och har egentligen gjort en bra deal som både gav lite mer pengar i plånboken, samt en skjuts i att ta tummen ur och se över min pension? De kan väl för övrigt inte plocka bort min rabatt och hävda någon typ av avtalsbrott?

OBS: jag är i 30-årsåldern.

Tror aldrig att man har något på att vinna på att vara trogen sin bank och ha många tjänster hos samma. De som får bäst villkor är de som hoppar runt (eller hotar med det). Föreslå att du öppnar ett månadsspar på 150 kr i månaden i en fond hos dem.

Det var inte mycket. Skandia erbjuder 0,1 för flytta pension, men jag har ingen lust med det. LF erbjuder 0,3 rabatt om jag flyttar ISK till dem men har ingen lust med det heller. Vill inte vara bunden.

1 gillning

Hur stort är det investerade beloppet?

0,19% avgift på 1 000 000 kr är 1900 kr per år.

Du betalar isf 1900 kr mer för att få 1500 kr rabatt på låneräntan. Det är isf en dålig affär, men inte ett “enormt” belopp.

Affären blir också sämre med tiden eftersom tjänstepensionen ökar och bolånet minskar.

Räkna de hundralapparna till utbildningskontot, och så vet du det till nästa gång: När man flyttar tjänstepension och förhandlar bolåneränta så måste varje avgift och ränta räknas om till kronor!

EDIT: Räntan ger förmodligen ränteavdrag också? Så skillnaden blir nästan noll kronor.

Men på sikt, säg 30 år, är ju skillnaden på 0,2% avgift och 0,4% avgift uppåt 200.000kr. Och flyttar jag min pension från traditionell till fond nu så känns ju inte Handelsbanken som ett alternativ. Detta visste jag inte innan jag satt mig in i det.

Beloppet på pension nu är kanske 100k. Lånet på bostaden är 2,5mkr.

Hade helst inte flyttat pensionen till någon annan bank, men vad jag förstått de så har inte KAP-KL någon vettig motsvarighet till billig global index utan att man flyttar.

Du kan ju flytta pensionen från Handelsbanken framledes nästa gång det är låneförhandling.

Däremot får jag det sällan till att det är lönt, rätt stor risk att vara utanför marknaden om pensionen ska flyttas och värdepapper säljs-köps istället för att bara flyttas mellan bankerna.

Idag får du säkert lite slanta för det, men i långa loppet lär banken vinna mer på detta. Det är hela kalkylen.

Du har helt rätt i att betala 0.4% resten av din sparkarriär vs 0.2% på pensionen mot att få 0.05% rabatt på bolånet troligen inte är värt det. Men just nu är det ju fördelaktigare med rabatten på bolånet i räknade kronor.

1 gillning