Detta brukar ju vara min stående rekommendation eftersom jag upplever att det man förlorar på sämre utbud av fonder, högre avgifter och därmed sämre långsiktigt avkastning sällan motiverar det man sparar på den något lägre räntan på bolånet.
Håller du med? Eller har du en annan uppfattning?
EDIT: de första inläggen är inklippta från en annan tråd.
Jag tycker att det är konstigt att du avråder från att flytta ISK i samband med att man förhandlar bolån med banken.
För min del är det det jag har att ta till och förhandla med, att vi har ett flyttbart kapital att flytta in till nya banken.
(Vi flyttar inte tjänstepension, utan endast ISK)
Som del i förhandlingen med banken så anger jag också hur mycket vi kan tänka oss att ha i nyspar i ISK hos dem framöver.
Har jag inget kapital att flytta har jag inget att förhandla med.
(Vi har en jordbruksfastighet vilket gör att vi inte kan använda oss av alla banker. Därav går alla banker med färdigförhandlad ränta bort som alternativ för oss, utom en och den ger sämre villkor än vad storbank ger för oss.)
Att ha ett ISK innehållande fonder som finns “överallt” så att allt blir flyttbart är värdefullt för att kunna förhandla om bolån. Jag tycker den kunskapen/infon saknas här på rikatillsammans.
Vid råd gällande om man ska välja ISK hos bank eller fondrobot - här i forumet så saknas också den informationen. Dumt att välja fondrobot istället för flyttbart ISK om man vill kunna förhandla bolåneränta med banken.
Jag tänker att det här kan vara något för rikatillsammans att kika lite närmare på för att istället för att avråda från att flytta kapital tipsa om att det finns ett värde i att kunna göra det.
Jag upplever nästan alltid det man förlorar i form av sämre urval av fonder, högre avgifter och därmed förlorad avkastning sällan motsvarar det man sparar på att få någon tiondels rabatt på bolånet. Visst kan det finnas undantag, men det är ju därför jag är nyfiken på vilken rabatt som det innebar?
Ja, men då blir det ju också ett specialfall. Har man ena handen bakbunden så får man ju kriga med den armé man har och inte den man önskar att man hade.
Sämre urval av fonder blir det ju inte eftersom jag redan har en fond som jag är nöjd med. Länsförsäkringar global index i mitt fall.
Det kostar inget att flytta ISK från en bank till en annan. Och du förlorar/vinner inget längs vägen. Det är snabbt gjort att lägga en beställning hos nya banken.
Så jag kan inte se varför jag inte skulle erbjuda mig att flytta för att få bättre lånevillkor.
Om du menar att en fondrobot ger mer utbud vad gäller fonder så gör det ju det. Har man både den informationen och informationen om att det är värdefullt att kunna flytta ett ISK för bolån så kan man göra ett rättvist val tänker jag.
Jag säger inte att det är fel @Leena - jag bara pekar på att det är ett specialfall, eller som man brukar säga, “undantaget som bekräftar regeln”.
Detta är ju på sätt och vis min utmaning, när jag säger något så ska det typ passa 100.000 människor och då påstår jag att majoriteten av detta kommer att få det bättre genom att inte flytta sitt sparande till banken. Sedan kommer det alltid finnas några, som t.ex. du, där det inte passar eller där förutsättningarna är sådana att det inte passar.
Tyvärr har jag upptäckt att svara på alla frågor “det beror på” - vilket egentligen är det bästa svaret, fungerar ganska dåligt. Det är ju bara kolla @skogstomten som kämpar på i biltråden där folk kastar frågor om bilmodeller och det går inte svara annat än “det beror på”.
Jag gillar det beror på - och ge exempel när det fungerar. Jag gillar inte en generell avrådan (för att Swedbank har gett dig ett svar.)
Jag tror också att vi kommer att få se fler banker efterfråga kundernas flyttbara kapitel framöver.
T ex hade Danske bank ett erbjudande för några veckor sedan där de ville att man flyttade in 200 000 kr för att få extra bra ränta.
(Swedbank är den bank som i dagsläget verkar bry sig minst om flyttbart kapital enligt min kontakt.)
Du ger naturligtvis vilka råd du vill - och jag kommer att fortsätta att informera om att flyttbart kapital i ISK är bra att ha när man ska förhandla bolån, om man vill förhandla.
Hur mycket har snittsvennen i bolån respektive fonder?
Jag kanske har en skev uppfattning av att leva rätt så centralt i Stockholm, men här har de jag känner 3-5 miljoner i bolån, och kanske 50-100k i fonder.
Då tycker jag det är självklart att maxa rabatten på bolånet. Alla storbanker har väl nån hyfsad globalfond för 0.2-0.25% ändå?
I mitt fall har vi ett flyttbart kapital och ett icke flyttbart (hos Lysa). Det beror ju också på vilket avtal man gör med banken gällande nyspar. Det går ju att peta in nyspar på annat ställe om man vill t ex.
Ja jag säger inte att du gör fel, bara att du har en alternativ kostnad då du kan få lägre fondavgifter och låneränta hos Montrose. Lysa är förstås också flyttbart, själv skulle jag aldrig betala den merkostnaden då jag minimerar avgifter.
Men utifrån dina preferenser och siffror kan det kanske ändå vara rationellt.
Ett begränsat utbud kan också vara en merkostnad även om du nu vill ha LF global. Du kommer inte ens överväga nya bättre alternativ om de inte finns hos LF.
Jag vet en här i forumet som till och med använder sitt PB-kapital om 3 miljoner hos Avanza för att förhandla/slippa förhandla sin ränta hos Handelsbanken.
Det går till såhär:
Han har sitt kapital investerat hos Avanza. Hans bankman hos Handelsbanken vet om detta och ger honom motsvarande PB-räntan hos Handelsbanken, för närvarande 2.25 %.
Håller över lag med om trådstarten. Så länge man önskar utnyttja ett det bredare utbudet av värdepapper, samt att de lämpligaste bolånen finns någon annanstans. Man bör titta på dessa funktioner separat och ta ett helhetsgrepp över ekonomin.
Själv har jag dock rubbet på Avanza. Omständigheter gör att jag ändå inte vill låna mer än 50%.
Tänker att det är skillnad på sparande, som anges i rubriken, och investeringar, vilket tråden därefter handlar om.
Själv har jag planer på flytt i närtid och sparar pengar inför detta på banken där jag har mina bolån. För att underlätta vid diskussioner runt KALP tänker jag att det är smart att visa på regelbundet sparande. Kanske feltänkt men jag är ändå nöjd med räntan, så inget problem i annat fall.
Mitt ISK är däremot inte inblandat i flytten of får stanna där det bor
Flyttar jag sparande från nischbank till storbank får jag både högre avgift på sparandet och så försvinner min värdepapperskredit, vilket också kan ses som höjd avgift, så som jag använder den.
Bolånebanken har aldrig erbjudit mig någon bra deal när jag frågat om det skulle ge något om jag flyttade in sparande så det har aldrig känts lockande att ha något där.
Tjänstepension har jag fått rabatt för en gång men vid det tillfället hade jag ändå redan valt dem för att de råkade vara billigast. Skulle det ändras så flyttar jag den igen.
Menar du att det finns någon storbank som erbjuder någon vettig rabatt på bolån på miljoner för att man har ett litet sparande på tiotusenlappar hos dem?
Jag har aldrig lyckats få något rabatterbjudande som skulle göra det värt det, inte ens om jag erbjudit att flytta in sparande som är betydligt större än bolånet.
Lämnad rabatt har alltid för mig varit mindre än skillnad i avgifter på sparandet (fondavgifter, värdepapperskredit) så det har inte varit värt att flytta.
Att flytta en och samma indexfond med exakt samma avgift från en bank till en annan och att då få en rabatt är väl en bra grej. Jag har blivit erbjuden detta. Då har det räckt med en flytt av 200.000 i sparande och ett månadssparande på 500 spänn för att få rabatten.