Indexfonder utan buffert

Hej, jag har en frâga om indexfonder. Om man inte fâr spara i Indexfonder genom Lysa pga obefintlig buffert. Vart ska jag vända mig dâ? MvH

Vad menar du med ”får”? Det är ju ett eget val, vad du väljer att göra.

2 gillningar

Nej, jag fick verkligen inte spara hos dem. Jag mailade och frâgade specifikt om inte det är jag som bestämmer över mina pengar - men nej. Jag fick inte.

Det låter minst sagt märkligt. Kan du vara mer specifik?

Jag tycker också det låter märkligt. Jag kan tänka mig att de har frågat om buffert och i så fall rekommenderat att inte spara i fonder förrän man har buffert om man har svarat nej på den frågan. Men detta borde man kunna kringgå och ändå sätta upp sparande.

Kan du inte skapa konto alls om du försöker?

Om du verkligen inte får så går det ju bra att välja indexfonder på i stort sett vilken bank som helst.

Ping @Lysa @OscarLysa

1 gillning

Här kommer kopia pâ senaste svar frân Lysa:

"Hej igen,

tack för ditt svar! Lysa har avrådningsplikt som i det här fallet innebär att vi råder dig att starta ett buffertsparande istället för att investera pengarna, som även framgår i bilden du skickat. Återkom gärna till oss vid ett senare tillfälle när du har en större buffert så hjälper vi dig gärna då. Vi förstår att detta känns tråkigt men i slutändan vill vi alla våra kunders bästa och då kan det innebära att vi behöver avråda från att investera på vår plattform till förmån för att till exempel bygga upp en buffert. Vi hoppas på din förståelse!

Bästa hälsningar,
Jakob Nordenfelt

Lysa AB
Tel +46 10 551 32 30
Löjtnantsgatan 21
115 50 Stockholm

ISK nå’n annanstans? Avanza, Nordnet, SAVR, din vanliga bank?

Hej, det funkar inte att skapa konto för mig hos Lysa, nej. Har testat 2 ggr och mailat dem om detta. Mycket tack för tips om Banken! Jag är ny vad gäller index-investeringar.

Hej, tack för tips, dâ ska jag testa dina förslag.

Skapa ett vanligt ISK i din vanliga bank och investera i en bra, billig global indexfond (finns många trådar med tips om fonder). Men, du kanske också ska ta deras råd och börja bygga upp en buffert? :slight_smile:

1 gillning

Här har du bra portföljförslag för de flesta bankerna :slight_smile:

Sen är väl i och för sig min personliga åsikt att det är bra att ha en buffert och att det bör komma i första han innan man investerar på börsen. Kreditkort kan ju också agera en slags buffert om man har det.

Men alla gör ju såklart som de själva vill och du bestämmer över dina pengar.

Lycka till! :slight_smile:

2 gillningar

Jag vill ha en buffert, men det har blivit att jag skjutit upp det dessvärre… Mycket tack för tips!

2 gillningar

Super, det ska jag kika pâ!! Tackar!

1 gillning

Då tycker jag också verkligen att du ska prioritera det allra först! Börsen finns kvar sen ändå när du väl har fått ihop en buffert :slight_smile: Jag tror man kan ha buffert på Lysa eftersom de erbjuder sparkonto. Om du nu vill använda Lysa för att investera senare så kanske det kan vara smidigt att ha bufferten där också. Men då kanske du ska maila Lysa först igen och fråga om du kan sätta igång buffertspar hos dom och när det är klart starta en indexportfölj.

2 gillningar

Varför inte börja med att skaffa en buffert då?

7 gillningar

Har aldrig läst om någon som så bestämt vägrat ha en buffert. Lite intressant ändå.

Hur kommer det sig att du vill investera på börsen helt utan buffert?

Haha, nej jag vägrar inte sâ klart.

Du svara aldrig på det mest intressanta!

Hej @Skogvindovatten,

Först och främst tycker vi att det är jätteroligt att du vill bli kund hos oss!

Då vi erbjuder en portföljförvaltningstjänst har vi en skyldighet att genomföra en lämplighetsbedömning innan vi tar emot en ny kund. Det innebär att vi ställer ett antal frågor för att säkerställa att det är lämpligt att du investerar i riskfyllda produkter, som fonder faktiskt är, innan vi tar emot dig som kund. Detta är även något vi gör årligen för befintliga kunder för att säkerställa att tjänsten även fortsatt är lämpliga för de.

Lämplighetsbedömningen utgörs av ett antal frågor samlar in information om din kunskap och erfarenhet gällande placeringar och uppgifter om dina investeringsmål, riskprofil, finansiella situation och hållbarhetspreferenser. Detta gör vi för att kunna avgöra om ett sparande hos Lysa är lämpligt för dig, samt vilken typ av portfölj som är lämplig. Lämplighetsbedömningen görs för att vi ska kunna agera i våra kunders bästa intresse.

Om det är så att du i nuläget inte har en buffert så anser Lysa att det inte är lämpligt att investera dina pengar i riskfyllda tillgångar som fonder och föreslår då istället att du börjar med att bygga upp din buffert innan du börjar investera hos oss.

Som @MattiasA90 nämner har vi ett sparkonto som man absolut kan ha sin buffert på. Dock innebär vårt automatiska öppnande av ett Investeringssparkonto (ISK) vid kundstart att vi tyvärr inte kan ta emot kunder vars avsikt är att enbart bygga upp en buffert hos oss innan de påbörjar sitt investerande.

Vi hoppas att denna information hjälper dig att förstå vår process och ser fram emot möjligheten att välkomna dig som kund i framtiden!

Bästa hälsningar,
Albin på Lysa

13 gillningar

Mest för att jag aldrig gjort det förr och jag ville prova nâgot som mânga verkar tycka är en bra sparform om man kan kalla det sâ. Tanken var att lära sig pâ vägen, kanske blir den hârda vägen dâ ( utan buffert ). Men det kanske inte är sâ bra idé. Bra med input frân folk som kan detta ämne.

1 gillning