Hej!
Jag har plötsligt genom arv blivit med pengar, en fantastisk lättnad, eftersom jag trots att jag jobbat sen jag var 14 (med pauser för studier, barn osv) kommer få 7000 kr i pension, och detta oavsett om jag jobbar fram till 67 eller slutar vid 64, jag är nu 63 år. Pengarna är låsta i en bostadsrätt, men vid en försäljning trodde mäklaren för ca ett halvår sen att den skulle kunna säljas för 6 000 000-
6 500 000, jag hoppas på 7 000 000 kr, eftersom priserna nu stiger. Men där finns en gammal reavinstskatt på 1 500 000 kr.
Min önskan är nu att ska kunna investera pengarna fr försäljningen så att de, dvs. inte bara avkastningen, utan även kapitalet tar slut lagom till dess att jag dör (jag räknar med 104 år
, gillar att ha marginal!
).
Självklart vore det trevligt att kunna lämna ett arv till min dotter, men, hon är bara lättad över att min ekonomiska situation på detta vis skulle kunna lösa sig.
Vår arbetsgivare har arbetsbrist, så fr o m i sommar blir vi arbetslösa, men eftersom jag är sliten, post-covid, tänkte jag gå i pension efter att a-kassedagarna är slut, men, innan dess skulle jag vilja söka starta eget bidrag, och dra igång en mycket liten yogaverksamhet, alltså sen bli “jobbonär”, vilket kanske på sikt kan generera pengar. Men jag måste vara varsam, kan inte pressa min kropp mer, så det är lika bra att inte räkna med dom pengarna
Men, hur gör man för att räkna ut det? När kan man börja ta av kapitalet utan att riskera att det inte räcker till dess jag dör? Och ska man dela upp kapitalet? Några långsiktiga investeringar, andra kortsiktiga?
Jag skulle behöva 10 000 kr /månad i avkastning, alternativt längre fram i livet i avkastning plus uttag av kapitalet till en summa av 10 000, allra helst 15 000 kr/månad
Jag frågade på Handelsbanken, men hon gick bara ut ur rummet för att fråga nån senior, kom sen tillbaka och meddelade att de kunde inte besvara min fråga, men att de skulle återkomma, vilket det fortf inte gjort, och det var för ett halvår sen! Så det verkar verkligen vara en svår uträkning! ![]()
Ursäkta att texten blev så lång! ![]()
![]()
Lena