Placera arv efter våra föräldrar som finns i Swedbank-fonder | Ska vi sälja och byta?

Tar gärna emot råd och tankar kring vår ekonomiska situation och sparande.

Jag och min man är båda låginkomsttagare.
Båda kommer få garantipension.
Jag går i pension nästa månad.
Maken är 7 år yngre än mig så ha jobbar fortfarande och kommer att gör fram tills dess det är dags för honom.

Vi har en dotter som kommer ärva oss. Hon tycker vi skall tänka på oss själva, unna oss om vi vill, inte tänka på att vi måste spara så hon får ett arv. Hon är välutbildad och har ett bra betalt jobb i ledande position, hennes make är chef på ett stort företag och har mycket bra lön. Båda har mer än 55 tusen i lön. För mig en svindlande summa.

Under pandemin förlorade vi båda våra föräldrar till covid.
Maken ärvde 100 tusen i kontanter enbart.
Jag ärvde 200 tusen i kontanter, och 300 tusen placerade i fonder, både räntefond och aktiefond.
Fonderna finns hos Swedbank.
Fonderna är placerade i AF så om jag vill ändra till ISK måste jag väl först sälja allt för att sedan placera på nytt?
Då jag har konto i Avanza har jag startat processen att överföra fonderna dit. Jag har idag hos Avanza runt 10 tusen placerade i Avanza Zero.

Maken har inget sparande idag. Han är slösa och jag spara så det har fallit på mig att hålla i ekonomin. Min tanke är att “utbilda” maken i ekonomin. Jag vill att han skall känna att han begriper sig på ekonomin om jag dör först. Har haft honom till att kolla på Rika Tillsammans på olika YouTube. Så vi kommer öppna konto till honom också i Avanza. Han tänker sig att placera 50% i sparkonto och resten i Avanza Global.
Tanken med 50/50 är, om något händer har han pengar han snabbt och lätt kommer åt. För egen del tänker jag att ha 100 tusen på sparkonto. Om pensionen inte räcker till vill jag ha snabb tillgång till kontanter för tex tandläkare och glasögon.

Resten i fonder. Och det är här jag inte riktigt vet vad som vore bäst. Vet ju inte heller säkert vilket sparperspektiv jag vill eller behöver eller borde ha.
Perspektivet på kort sikt med fonder är att låta pengarna växa tills min man går i pension. Då ser vi över ekonomin. Klara vi mat och fasta utgifter på enbart pension? Eller behöver vi räkna med att behöva ta ut några tusenlappar varje månad?

Är det bättre med en fondrobot på Lysa?

Eller är global indexfond med låg kostnad lika bra, tex Avanza Global?

Eller skall man tänka en del i räntefonder?

4 gillningar

Du kan starta Lysa och svara på deras frågor för att se vad du får för alternativ tex 50/50. Sen om du inte vill ha Lysa kan du välja Avanza Global som du har varit inne på. Ja ha pengar på ett sparkonto med hög rörlig ränta för buffert är en bra idé. Här är fyra globala indexfonder som brukar rekommenderas Länsförsäkringar Global Index, Avanza Global, DNB Global Indeks S, Swedbank Robur Access Global A. Beroende på vad du får för svar av Lysa kan du välja tex 50% på sparkonto även nischbank rörlig ränta. 50% global indexfond.

1 gillning

Tack för svar!

Ja, jag skall kolla upp Lysa och börja där.

Gjorde en koll på vilka fonder jag ärvt, lista nedan.
Så att sälja av allt och flytta känns rätt. Vissa såg rätt dyra ut i avgifter.
Dock kan jag inte sälja Rysslandfonden i nuläget då den är fryst.

Fonderna hos Swedbank:
Nordea India Fund
Swedbank Robur Asienfond
Swedbank Robur Bas 25
Swedbank Robur Em Europe A
Swedbank Robur Fastighet
Swedbank Robur Japanfond A
Swedbank Robur Ny Teknik A
Swedbank Robur Obligation Plus
Swedbank Robur Rysslandfond
Swedbank Robur Ränts Kort Plus
Swedbank Robur Selection 50
Swedbank Robur Östeuropafond

Hej!

Ja, och det leder till vinstskatt på 30 % av värdeökningen på fonderna. Om du säljer i år betalar du skatten med nästa års deklaration.

Om du har Lysa kan du själv enkelt välja fördelningen mellan aktiefonder och räntefonder, resten sköts automatiskt. En smidig funktion med ISK på Lysa är att man kan ställa in ett automatiserat månatligt uttag om ni märker att ni vill dryga ut pensionen med en fast summa i månaden.

Väljer ni global indexfond och vill kombinera med räntefond/sparkonto, får ni sköta handeln själva. Ni kan få något lägre avgift totalt om ni kör på detta upplägg, men ni får det inte lika automatiserat. Ni får fundera över vad som passar er bäst.

2 gillningar

Tack för svar!

Det låter mycket intressant att man kan få utbetalning varje månad från Lysa. Lutar mycket åt Lysa helt klart.

2 gillningar

Det är inte det ena eller det andra som gäller. Man kan ha både och. Jag har både Lysa och global indexfond.

1 gillning

“Ja, och det leder till vinstskatt på 30 % av värdeökningen på fonderna. Om du säljer i år betalar du skatten med nästa års deklaration.”

Och om jag inte känner till vad vinsten är för att det är ett arv?
Vet ju inte vad mina föräldrar köpte dom för från början, hur gör man då för att räkna ut vinsten? :see_no_evil:

Om du inte kan få hjälp av banken med att hitta avräkningsnotan så får du anta ett omkostnadsbelopp på 20 % av värdet, dvs du skattar 24 % av hela summan.