Om du har Excel kan du leka med funktionen Betalning (eller på engelska PMT), som ger dig det årliga beloppet du kan ta ut.
Räkneexempel: Om du har 6500000 idag, tar ut pengarna under 40 år för att få ett slutvärde på noll, får en real nettoavkastning på 2% per år (avkastning 5% minus inflation 2% minus ISK-skatt 1%), så blir det årliga beloppet 237600 kr vilket motsvarar 19800 per månad.
Med risken att det här flyger över nivån tråden ligger på kan 4%-regeln eller 3,5% vara lite stelbent längs vägen när det finns en avsikt för die with zero. Men det är en bra start, siffrorna som nämnts.
En bra grej med Lysa är att du kan välja tre olika varianter av automatisk utbetalningsplan, varav den tredje, ”utbetalningsplan med måldatum” innebär att hela kontots värde betalas ut över en period som du väljer själv från 6 månader och uppåt. Du bestämmer själv period. Så vill du sätta slutdatum när du är 104 år så gör du det, och Lysa sköter räknandet. Notera dock att månadsbeloppet kommer att variera i takt med svängningarna på börsen.
Är detta alltså en funktion som redan finns i Excel? Eller hur ser formeln ut?
Man kan även räkna ut det per månad, men då får man tänka efter litegrann. Så gör jag i mina kalkyler för att se när jag kan leva på avkastningen.
Du behöver följande värden (observera minustecknet innan kapitalstart i formeln)
SWR_År (t.ex. 0,04 om du väljer 4%)
SWR_Månad = (1+SWR_År)^(1/12)-1
MÅNADER (t.ex. 360 för 30 år)
KAPITAL_Start (t.ex. 6 000 000)
KAPITAL_Slut (t.ex. 0 om du vill Die With Zero)
UTTAG_Månad =
BETALNING(SWR_Månad ; MÅNADER ; -0,99xKAPITAL_Start ; KAPITAL_Slut; 1)
Exempel:
BETALNING((1+0,04)^(1/12)-1;360;-0,99x6000000;0;1)
= 28022
Eller förenklat så här, om man tar årsbetalningen delat med 12:
=-betalning(ränta;antal år;startkapital;slutkapital;[0 för periodens slut eller 1 för periodens början])/12
Osäker och ovan arvtagare frågar (bl a) om skillnader mellan ISK och depå.
Forumet svarar med excelkod. ![]()
(Men det tog åtminstone 20 inlägg innan vi hamnade där.)
Tja, den ursprungliga frågan var hur man räknar ut hur mycket man kan ta ut av kapitalet så att det räcker till en ålder av 104. Vilket inte banken kunde svara på. Här är svaret ![]()
Om man säkert vet det, då kan man få RIksbankens ekonomipris. ![]()
Ursäkta, men vad står ^ för? Hittar bara att det är ett konjunktionstecken inom matematik, eller ett logiskt “och”.
Och
BETALNING((1+0,04)^(1/12)-1;360;-0,99x6000000;0;1)
= 28022
Var kom -0,99 och 0 och 1 ifrån i formeln. Dessa står inte med i:
SWR_År (t.ex. 0,04 om du väljer 4%)
SWR_Månad = (1+SWR_År)^(1/12)-1
MÅNADER (t.ex. 360 för 30 år)
KAPITAL_Start (t.ex. 6 000 000)
KAPITAL_Slut (t.ex. 0 om du vill Die With Zero)
Och vad betyder ; i formeln?
^ betyder “upphöjt till”
; används för att separera argumenten i Excel. I engelska versionen har jag för mig att man använder kommatecken istället?
Jag hängde inte heller med på 0,99, men 0 innebär att kapitalet är noll i slutet av perioden, och 1 innebär att betalningen kommer i början av varje månad.
Någon säkerhet finns det inte i den här formeln eftersom man inte vet vad avkastningen kommer att bli, men det ger en bra fingervisning. Man behöver räkna om beloppet löpande om avkastningen blir bättre eller sämre än man antagit från början. Det är även så det brukar fungera i många pensionsförsäkringar.
@i1dama svarade på det mesta, tack! 0,99 kommer av den enprocentiga ISK-skatten (borde ha förklarat det närmare).
@Martin08, mitt förslag är att i Excel kolla mer på funktionen BETALNING eller PMT som den heter på engelska (payment). Där förklaras i detalj vad varje parameter betyder.
Absolut, men de flesta tar ju inte ut en gång om året så därför kör jag själv på min variant som blir närmare verkligheten.
Om man ska göra det ännu mer förenklat kan man lika väl köra 6 000 000 kronor / 30 år / 12 månader = 16 667 kronor per månad. Inga Excelkunskaper krävs. ![]()
Men då saknas ju avkastningen. Borde inte den vara med, om man har en global indexfond och utifrån historisk avkastning för börsen räknar på t.ex. 5 % per år. Vet att det inte ser ut så i verkligheten och formeln blir annorlunda beroende på vilka år upp- och nergångar kommer och med hur mycket. Men finns det inget sätt att räkna in någon slags avkastning i formeln.
Jo, om du följer min ursprungliga formel. Dock måste du skilja på vad börsen ger (5% i ditt exempel) och vad som är säkert att ta ut för att pengarna inte ska ta slut (det som kallas SWR, Safe Withdrawal Rate).
Mitt överdrivet förenklade förslag var mest för att ta hänsyn till TS som @angaudlinn mycket riktigt påpekade kanske blir skrämd av all Excel-kod. ![]()
Fast, jag vill att de ska ta slut. I formeln. Och sedan lägga mig lite under, så att det finns en felmarginal etc.
Då skriver du in det såhär. Säg att du vill ha 250 000 kronor över:
=BETALNING((1+0,04)^(1/12)-1;360;-0,99x6000000;250000;1)
Aha, är det 4 % i din formel. Jag trodde det hade att göra med 4 % regeln, alltså uttag.
Tack, ska försöka med excel imorgon
Precis. 4%-regeln betyder att SWR = 0,04.
Personligen kör jag en dynamisk SWR baserad på CAPE men det är definitivt överkurs för denna tråd. ![]()
Topp! Jag använder också den här formeln för min långsiktiga planering, men jag antar att tjänstepensionen ska vara nere på noll vid 80 års ålder, inte 104 år…
“0,99” blir nog lite fel, för skatten är ju inte en engångskostnad, utan årligt återkommande. Eller tänker du att kapitalet är 0,99 gånger så stort efter ett år, och bakar därefter in skattesatsen i avkastningen?