Ja men spara ihop till 3 netto-månadslöner på ett sparkonto och bli sedan medlem på Lysa, din plan är riktigt bra, men du behöver 3 månaders nettolön på ett konto för oförutsägbara utgifter som alltid kommer när man minst anar det. Lycka till!
Jag förstår att du vill komma igång men som jag tolkar dig och dina inlägg så vore det absolut klokast att starta en buffert pronto! Börsen är för långsiktigt sparande och är man ny så är det oftast väldigt svårt att koppla bort sina känslor från pengarna när de går ner och upp som det kan göra med börsen.
Därför är en bra buffert ett slags skydd mot sina egna känslor för nedgångar på börsen.
Nej, absolut inget att rekomendera!
Precis, det är verkligen ingen bra ide.
Dâ gör jag det, sparar ihop till bufferten
Efter att ha lyssnat och kikat en hel del pâ forum och klipp frân soff-debatter ang indexfonder erkänner jag att jag ofta fâtt intrycket att det är relativt riskfritt och “den historiska avkastningen varit pâ en viss procent” - dvs ett lângsiktigt bra sparande. Jag sätter fötterna pâ jorden igen. Och jobbar pâ bufferten:)
Underbart med expertis-svar direkt frân Lysa! Det väntade jag mig inte i forumet, mycket tack i allafall!
Det är absolut inte riskfritt.
På riktigt lång sikt (flera decennier) brukar man säga att snittavkastningen kan ligga runt 6-8%. Men på kort sikt (<10år) så kan det bli både mycket högre och mycket lägre. Enskilda år kan det bli allt mellan -60% och +60%. Även för indexfonder.
Och även om det är ett långsiktigt sparande så får man räkna med 1-3 rejäla börskrascher på varje 10-15-årsperiod.
Bra med realism! wow, ja man kanske skulle sitta där och grâta vid -60% en dag.
Ja även för den mest inbitne spararen så svider det. Särskilt om man dessutom inte har någon buffert vid sidan som inte kommer krascha på samma brutala sätt.
Hur sitter du själv stadigt vid dessa vâgor? Behöver man endast tänka: “vänta 40 âr till sâ ordnar det sig”? Jag överdriver men ge mig gärna ett tankesätt frân en erfaren investerare ( du )?
Jag brukar tänka att antingen så kollapsar samhället eller så blir det snart en ny all time high, eller återhämtning. Tänker då att samhället inte kommer kollapsa så då måste det gå upp så småningom.
Har alltid haft rätt hittills, hållit på i över 15 år med indexfonder nu, har aldrig sålt (förutom när jag köpte bostad men var ju inte på grund av att börsen gick ner) och kommer aldrig sälja på grund av börssvängningar, för samhället kommer inte kollapsa och börsen återhämtar sig alltid.
Jag skulle inte kalla mig särskilt erfaren (varit å börsen kanske 4-5 år nu) men jag har både hört och läst från andra erfarna.
Men för mig så ger bufferten och en viss kunskap om börsen och aktier/fonder en bättre förståelse och trygghet i att jag är fullt medveten om risken jag tar på börsen. Jag accepterar helt enkelt att det kommer gå ner rejält flera gånger under min sparhorisont. Men det är okej, dels för att jag har en mycket lång sparhorisont, samt att jag ser det som att det blir rea på börsen och jag får fler andelar för pengarna vid nedgångar.
Men vad är ditt mâl, att sälja när du blir pensionär eller hur fungerar det?
Målet är att ta ut litegrann vid bra år, så säg som förra året, har du 1 miljon i indexfonder så gick ju de upp 25% förra året, alltså 250k i det här exemplet i vinst. Då tar jag 50k av de och använder upp. Nu har jag 1,2 miljoner som växer vidare.
År som det är nergångar på säljer jag aldrig av på. Så man kan säga att när det går riktigt bra så unnar jag mig lyx genom att ta en liten andel av vinsten från min pengamaskin, vissa år har det gått upp 40%, då tar jag kanske 10% av vinsten och köper något som jag längtat efter, något för 100k i det här fallet, kanske en oförglömlig resa till Afrika t.ex. Men jag har ju 30% vinst fortfarande då.
Sen när jag dör tar min familj över pengamaskinen, som kan vara på flera hundra miljoner vid det laget (statistiskt sannolikt om 60 år ungefär, både att jag dör och att pengarna gått upp rejält i värde).
Nu blev jag ju sugen igen! Att ha indexfonder.
Hur mycket började du sätta in per mânad fôr 15 âr sedan, fâr man frâga det? Var det nâgra hundralappar eller flera tusen per mânad?
Bodde hemma och sparade 10-20k per månad i flera år och la in allt i indexfonder.
Nu sparar jag knappt längre, det växer så snabbt av sig själv tycker jag, känns nästan konstigt att lägga in pengar där när det vissa år kan gå upp flera hundratusen av sig själv. Men lägger fortfarande in några tusen per månad i alla fall.
Bor man i hyresrätt och skippar bil så kan man ofta spara 10-20k också i många fall, det gjorde jag vissa perioder innan jag köpte boende.
Jag är tacksam för alla svar och konkreta exempel. Ska skaffa den där bufferten och starta.
Heja dig! ![]()
Du kan ju även spara 50/50 buffert/börsen. Jag gör något liknande själv i nuläget då min buffert är något för liten. Jag verkar dock vara ensam om att gilla det upplägget. ![]()
Jag sparar parallellt till buffert och på börsen, så du är inte ensam. Längre fram så kommer jag troligen inte fylla på bufferten hela tiden.
Men att bygga upp säg en månads utgifter i sin buffert först och sen dela upp sparandet i 50/50 börs och buffert, fram till man har en lagom buffert är en väg att gå.
Men beror också på boende, inkomstnivå, familj, skulder, sparhorisont och sova gott om natten faktorn.
Fantastiskt bra! Heja Lysa! ![]()
@janbolmeson Det här kan du ha med i prat om Lysa. Visar att de är seriösa - som informerar och avråder från investeringar utan buffertspar på plats.