Vad är mest värt!? 0,1% bolånerabatt ELLER fondförsäkring för tjänstepensionen?

Jag o min sambo har precis tecknat ett bolån hos Skandiabanken för ett hus vi nyligen köpt. Hos Skandiabanken får vi 0,1% rabatt på bolåneräntan om någon av oss flyttar sin tjänstepension till dem. Till saken hör dock att Skandiabanken enbart erbjuder tradition försäkring för KAP-KL (vilket vi båda har). Jag har sedan tidigare min tjänstepension som en fondförsäkring hos SEB medan min sambo har traditionellt försäkring hos KPA (hon har inte tidigare gjort något aktivt val).

Tanken var nu att min sambo skulle flytta sin tjänstepension till Skandiabanken för att vi skulle kunna tillgodogöra oss rabatten på 0,1% på bolånet och planen var att hon samtidigt skulle välja en fondförsäkring med möjlighet att placera sitt tjänstepensionskapital i en global indexfond. Då detta inte är tekniskt möjligt är min fråga till forumet vad ni tror är mest ekonomiskt fördelaktigt:

(1) Att strunta i bolånerabatten på 0,1% och att min sambo byter till ett annat försäkringsbolag som erbjuder fondförsäkring för KAP-KL eller
(2) att behålla rabatten och att min sambo har en traditionell försäkring för sin tjänstepension hos Skandiabanken.

Jag kan ana vilka svar jag kommer att få men vill ändå höra era åsikter innan jag spoilar vad jag själv tror är mest fördelaktigt.

Jag hade inte brytt mig om rabatten om du är nöjd med nuvarande pensionsinstitut.

Blir bara bökigt om du vill byta bank/flytta bolånet i framtiden…

Jag förstår vad du menar :wink: Det var dock inte svar på frågan. Bolånet är redan tecknat hos Skandiabanken och frågan gällde huruvida det är ekonomiskt fördelaktigt för min sambo att byta till en fondförsäkring för sin tjänstepension istället för att få en bolånerabatt på 1%.

Jag tror du har blandat ihop lite begrepp. Premiepensionen är antagligen inte vad du menar. Utan tjänstepension?

1 gillning

Om ni har några små slattar med fribrev som ligger någonstans, så räcker det att flytta ett sådant för att få rabatten. Jag flyttade någon slatt om 5000 kr till Skandia, för en pension det inte betalas in till längre, och dock rabatten. Vet inte om det lönar sig, men det gjorde iaf ingen större skada.

Jag hade inte flyttat en stor pott eller hela tjänstepensionen för lite ränterabatt dock.

1 gillning

Helt rätt. Skrev fel. Korrigerat nu.

Jag tror det behövs lite siffror för att räkna på det. :slight_smile:

Lånebelopp, pensionskapital aktuellt för flytt och hur mycket sämre/bättre deras alternativ kan tänka sig utvecklas än nuvarande. Avgift för tjänstepensionen likaså.

Jag ser inte från första inlägget exakt hur stor tjänstepension som skulle flyttas, och huruvida avgiften höjs med flytten?

Men att t.ex. flytta 50k tjänstepension, även om avgiften skulle höjas med 0.1%, är väl ändå bra i alla läget om det skulle sänka ett 3M bolån med 0.1%? Så mer info om era siffror skulle hjälpa.