Jag har delar av min tjänstepension i samma bank som jag har bolån. Fondutbudet är riktigt dåligt och jag överväger att flytta tjänstepensionen. Kan det påverka bolåneräntan på ett negativt sätt när jag ska omförhandla lånet i höst?
Brukar engagemang i form av tjänstepension ens ha någon betydelse vid ränteförhandlingar? Vad är era erfarenheter?
Tack för info. Jag har drygt 20 000kr i tjänstepension hos min ”huvudbank”. Avkastningen dålig och jag bedömer att jag kan få högre avkastning om jag flyttar beloppet, vilket kostar några hundralappar.
Samtidigt tänker jag att det kanske går att använda i förhandlingen om nytt bolån i höst att jag har delar av tjänstepensionen placerad i min nuvarande bank?
Vad hade ni gjort i mina kläder? Avstått flytt av tjänstepensionen för att eventuellt kunna få en lägre bolåneränta eller flyttat beloppet?
Jag hade flyttat. Pensioner på så pass låga belopp kommer banken inte ta hänsyn till, iaf inte storbankerna. Annat vore det om summan varit > 100 tkr, då kan det spela roll.