Hej!
I samband med att jag band mitt bolån häromåret så blev jag också premiumkund hos Swedbank. Det var kravet för en lite bättre ränta. Helt okej med mig då den förbättrade räntan gav en högre summa tillbaka än premiumavgiften kostar.
Sedan dess har “min” bankman på Swedbank jagat mig för ett möte att diskutera pension. I veckan lyckades jag till slut avsätta en timme åt detta. Gick dit med inställningen att inte fatta något beslut där och då utan efterforska själv.
Gällande privat pensionssparande så var jag ganska glasklar att jag flyttar inte min fondsparande till Swedbank utan är nöjd med Nordnet.
Dock gällande tjänstepensionen så är jag mer ambivalent. Jag har länge tänkt att flytta den då den per default ligger i KPA med hög andel räntebärande papper och sånt, vilket är korkat i min sits med 35 år kvar i arbetslivet.
Det Swedbank erbjuder är att om jag köper Swedbankfonder istället så bjuder dom på avgiften att flytta från KPA till deras fonder samt att dom kan erbjuda bättre bolåneränta sen när mig bundna bolån löper ut om 2 år.
Här blir jag osäker hur jag ska göra. Å ena sidan, så känns det som jag “blir lurad” som korkad premiumkund, men å andra sidan så har väl även Swedbank bra indexfonder med låga avgifter? Hur mycket bättre ränta jag får på bolånet sen om två år är helt ospecificerat, så jag kan inte räkna på det hela heller.
Tankar?