Flytta allt till DanskeBank pga bolån?

Hejsan!

Jag ämnar flytta mitt bolån till DanskeBank. För detta behöver jag ha ett lönekonto hos dem och få min lön insatt där.

Ser inget jätteproblem med det, har inget särskilt starkt band till nuvarande bank (Ica) och de har ApplePay (gött!).

Något särskilt jag borde vara aktsam med? Är DanskeBank dålig på något vis eller är det bara att köra?

Har Danske Bank och har kanske två spontana invändningar just nu.
De har precis avslutat Duoflex-produkten, vilket innebär att de för tillfället inte verkar ha nåt (obundet) sparkonto som ger nåt annat 0.00% (inte lyckats inte hitta nåt på hemsidan iaf)
Onlinebanken/appen har länge varit under all kritik ur användarvänlighet tycker jag, men börjar väl bli skapligt nu iaf.

2 gillningar

Tack, sparkonto med ränta är inte viktigt för mig men bra info. Att Internetbanken är dålig är lite segt såklart, men tydligen inte värt att byta till någon annan bank för? :wink: då får det duga!z

Skulle du efter tid tycka att deras bank är alldeles för dålig så kan du alltid byta bank för lönekontot etc då. De kan inte säga upp ditt lån pga av det. Har du fått specifik rabatt så har du rabbaten ändå under en specifik tid, de kan inte ta bort den avtalade rabatten pga att du byter bank för lönekontot. Inte förrän det är dags att omförhandla.

1 gillning

Bytte till DanskeBank för ca 2 år sedan just pga lägsta räntan vi kunde hitta på vårat bolån. Har inte haft några problem med dem. När något inte fugnerat har de tagit tag i det och alltid snabbt svar via chatten. Inget extraordinärt, men har heller inget dåligt att säga om deras tjänster.

2 gillningar

Inte än iaf, fick brev om konto-ändringen i fredags. Men, skaplig rabatt på bolån och kan ändå hantera byte av förmånsnivå även när jag flyttar buffert-sparkontot till annan bank, så ja, kanske är kvar ett tag till. :slight_smile:

1 gillning

Se till att ha kvar kontot i ica-banken tills du ser att allt fungerar med det nya kontot.

1 gillning

Danske Bank är en av Danmarks storbanker, och deras internetlöaning är helt OK. I mitt tycke, väldigt bra bolån, speciellt för dem med lite högre belåningsgrad.

Att flytta lönen till Danske Bank i stället för att ligga kvar hos mathandlaren ICA känns inte som någon större uppoffring.

1 gillning

Jag “flyttade lönekonto” till danske för att få bolån hos dem för ca 3 år sen. Inom citattecken för att jag egentligen bara ändrade vilket konto lönen kom in på, och såg till att mina månadssparanden utgick från det kontot. Flyttade också en av mina portföljer till ett ISK hos dem, för de hade ett krav att jag skulle ha ett sparande där. Stämde av att jag kunde göra så med rådgivaren jag fick hos dem, och det var inga problem.

Majoriteten av mina förehavanden sker fortfarande på min gamla bank, och jag flyttade aldrig över några e-fakturor eller autogiron. Så mycket skönare att slippa hantera min vardagsekonomi via danskes internetbank.

2 gillningar

Jag har danske banken. Och är ändå ganska nöjd. Bytte från Länsförsäkringar.

det man kan reagera på är ju att deras internetbank ser ut att vara från 90-talet. Men den gör vad den skall.
Appen till IPhone är oxå helt ok. Bra med Apple Pay som Länsförsäkringar inte hade. Vad jag vet iaf.

1 gillning

Vad är det för bolåneränta vi pratar om nu? Det vore bra att ha den parametern med här.

1 gillning

1,18% på tre år om det är TCO-erbjudandet.

1 gillning

Jag har själv varit kund hos Danske bank tidigare och tycker att de allmänt sett var halvdana. Jag menar då i form av att deras lösningar är sämre och dyrare än det man kan få om man plockar från olika aktörer och att internetbanken är/var opraktisk. Detta förhållande är inte unikt för Danske bank utan i stort sett samma som för storbankerna överlag.

Om man inte har möjlighet att låna för runt 1% hos Hypoteket, SBAB, Landshypotek eller något av de andra billigare instituten så kanske det här kan vara ett alternativ men idag framstår inte Danske banks fackförenings-erbjudande som verkligt attraktiv. På den tiden när jag var kund hos Danske bank var de top of the line och hade markant lägre räntor än andra banker med rabatten inräknad.

1 gillning

1,18 % är svårslaget med min belåningsgrad (85 %). Ligger just nu på 1,54 % tror jag hos SBAB (rörligt)

1 gillning

Jag skulle mest säga att risken ligger i penningtvätts skandalen som de var rätt insyltade i. Förvisso var många banker det, men min subjektiva uppfattning är att de tillsammans med Swedbank kanske var mer insyltade än andra banker.

Det är väl ingen som tror att amerikanska myndigheter och investerares stämningar ska sätta dem i konkurs, men om det skulle hända kan det såklart stöka till det för kunderna.

En liten risk men kanske rimligt att ha kvar något konto utanför DB så du har likviditet om det värsta händer.

1 gillning

Det mest negativa inslaget med “flytta allt”, i den tappning som jag blev påtvingad det var att flytta tjänstepensionen. Att flytta vanliga saker som lönekonto etc. är inte hela världen.

Aftonbladet hade för några år sedan en artikel om dolda avgifter kopplade till tjänstepensioner. Danica / Futur stack där ut på ett negativt sätt och jag så då till att betala för att flytta allting därifrån till AMF Pension som var fria från sådant mygel.

1 gillning

Trots att du har lönekonto där kan du ha sparande på andra ställen. Kan inte deras fondutbud men är det i stil med SEB och Nordea så vill du definitivt ha dina pengar någon annanstans.

Sen vet jag inte om de vill att du på sikt flyttar pension också, och där beror det ju på storleken.
Att betala skalavgift på kanske 0,5 procent om du har några miljoner i tjänstepension äter snabbt upp vinsten med bolånet.

Nordea försökte få mig att flytta pensionen men när jag förklarade att min tjänstepension om bara något år är lika stor som mitt bolån förstod de rätt snabbt att det är en extremt dålig deal för mig.

1 gillning

Jag har idag kollektivavtalad TJP och ingen kopplad till min privata bank, då borde den frågan inte påverka mig, eller missar jag något?

I Aftonbladets artikel gjordes ingen skillnad mellan kollektivavtalade och andra pensioner men det kan vara så att jag missat något. Det framgick inte exakt hur uppläggen såg ut men det verkar finnas en del kryphål.

1 gillning

Ja, det verkar inte vara som att jag skulle få någon bonus från att spara & investera hos DB utan att jag kan ha kvar allt på Avanza som jag har idag.

TJP har jag, som sagt ovanför, ITP1 och inte i min privata bank alls.