Okej, rubriken är lite spetsad, men Länsförsäkringar i Uppsala (kanske gäller fler län?) har just nu ett erbjudande om räntefritt bolån i upp till ett år om man samtidigt flyttar sitt sparande dit.
Det ligger lite dolt på sidan och texten där är heller inte helt tydlig, men här är iaf länken till Länsförsäkringar
Enligt dom själva så gäller att om man har en miljon i bolån och flyttar två miljoner (eller mer) i sparande så får man maximala tolv månader räntefritt. Har man en miljon i lån och flyttar en miljon i sparande så ger det sex månader räntefritt osv…
Jag har lönekonto hos Länsförsäkringar men bolån och sparande på Nordnet idag. Innan jag börjar krångla och flytta allt tänkte jag kolla om ni ser några hakar med det här erbjudandet? Eller om det är något annat jag bör tänka på?
Jag har bara enkla indexfonder på ett ISK som väl lika gärna kan ligga hos Länsförsäkringar tänker jag…
Efter tolv månader kan jag sedan välja mellan att:
Hoppas på ett bra erbjudande om ränta och stanna kvar (osannolikt om jag känner LF rätt)
Flytta bolånet tillbaka till Nordnet (eller nån annanstans där det råkar vara lägst för tillfället)
Betala av lånen
Vad tror ni om det här erbjudandet? Missar jag något?
Har länsförsäkringar lika bra utbud på värdepapper och till vilket pris (avgift/courtage m.m).
Kostar flytten något?
Får du merkostnader vid försäljning av dina värdepapper?
Vad händer efter 6-12 mån? Vilken ränta får du? Hur ser snitträntan ut?
Går alltid att göra en flytt dit tillfälligt för att spara x antal tusenlappar. Blir ju en hel del pengar på ett år.
Går alltid att flytta till annan bank igen efter denna period.
Kolla så det inte är ett krav och att du blir låst och fastbundet om det står i ett villkor om att kundens bolån övegår automatiskt till 1,2 eller 3 års ränta.
Det låter ju väldans bra för den med mer sparkapital än lån och som bor i Uppsala.
Flytt av ISK sker väl rätt effektivt och oproblematiskt mellan banker och deras indexnära globalfond ligger väl bra till.
Sen brukar det ju även gå att få bra pris på deras försäkringar som kund där.
Att de har ett så bra erbjudande gissar jag beror på att de flesta har motsatt förhållande (större lån än sparande) och där blir kalkylen lite mer snårig.
Bra uppmärksammat att Tjänstepensionen kan vara en del i det hela! Den kan ju vara ett betydande belopp, speciellt om man är två på lånet.
Sen antar jag att LF isåfall behöver vara ett valbart alternativ hos bolaget som upphandlat tjänstepension. De fanns tyvärr inte valbart hos Collectum på varken traditonell eller fondförsäkring.
Står på hemsidan att “Gäller fonder, ISK, IPS, tjänstepensioner och privatpensioner. Gäller inte avtalspension, premiepension och kontosparande.”
Så det gäller ej kollektivupphandlad avtalspension. Dock så gäller det om man har någon form av tjänstepension via arbetsgivare som inte har kollektivavtal
Tur att nån kan läsa bättre än mig Alright, spännande hursomhelst om det kan komma fler liknande erbjudanden.
Här blir väl målgruppen för de som maxar erbjudandet ganska snäv, för att få ett räntefritt helt år ska du ha dubbla sparbeloppet gentemot lånet. Frågan är om inte många i den sitsen redan börjat fundera på att bli skuldfria eller betalat av på lånet.
Jag hade en av mina tjänstepensioner hos länsförsäkringar tidigare, men bytte då det visade sig att de hade en “depåavgift” (utöver de vanliga fondavgifterna) på typ 0,75%. Det är möjligt att det har ändrats nu eller att det går att förhandla bort den, men oavsett så bör man vara uppmärksam på sånt ifall man vill flytta sin tjänstepension.
Lite sent svar från min sida, men tänkte ändå berätta hur det gick…
Det är som sagt ett ganska dolt erbjudande från länsföräkringar med dessutom lite luddigt formulerade villkor. Men det gick till så att jag bokade dels ett telefonmöte med en bolånekille. Han hjälpte mig att fixa själva bolåneflytten. Den delen gick väldigt snabbt.
Sen hade jag ett personligt möte med en sparrådgivare där vi tillsammans gick igenom vilka fonder jag ville flytta. I mitt fall där jag hade en miljon i lån så flyttade jag fonder för det dubbla beloppet för att få maximal räntefri period på tolv månader.
Det tog ganska lång tid att flytta fonderna, men det spelade egentligen ingen roll eftersom den räntefria bolåneperioden startade direkt efter det personliga mötet på banken.
Nu finns fonderna på ett ISK hos länsförsäkringar och bolånet är räntefritt fram till mars nästa år. Såvitt jag har märkt hittills finns egentligen inga hakar med erbjudandet om man har låga bolån och/eller ett stort sparande. Det kan ju vara jobbigt att flytta fonder, men om man som jag bara har vanliga indexfonder så är det inget stort problem.
Jag kommer ha ett nytt möte med bankkillen i början av nästa år för att diskutera villkoren för bolånet när den räntefria perioden är slut. Vi får väl se hur bra villkor de kan ge då. Men som han själv konstaterade… “om vi inte kan ge dig ett bra erbjudande så kommer du bara lämna oss och flytta allt nån annanstans”…
Det har han iofs rätt i och samtidigt är det därför svårt att förstå varför de anser att jag är en så bra kund att de tycker det är värt att offra ett års låneränta…
Så ny diskussion med banken om ett halvår ungefär…