Hej!
Jag har fått förskott på arv när mina föräldrar sålde sitt hus. Hälften används nu till att renovera huset och jag har löst billånet.
Rådgivaren på banken har rekomnenderat mig att starta en KF avsedd till pensionen, kostar ca 0.6 %. 60 % aktier 40% räntor.
Startade med 200 000 och sedan tyckte hon 10 000 i månaden in dit. Resten står på ett fasträntekonto med 3.76 % ränta ( 6 månader, 3 kvar). Nu har jag blivit osäker efter det att jag lyssnat på lite olika avsnitt av RT samt läst här.
Finns det något avsnitt ni rekommenderar om att investera allt eller pö om pö?
Dessa pengarna kommer jag inte behöva på många år. Tack för all bra läsning och lyssning .
Söker du i forumet på ”investera allt på en gång” får du +50 träffar.
En utmärkt start är detta poddavsnitt:
Finns också som fråga 36 i FAQ på Börja här-sidan på RT
Håll dig långt borta från storbankernas KF konton, kostar som regel 0,65% plus fondavgifterna. Så runt 1% i avgift för en blandfond 60/40 är ett hån.
Kan tipsa om Avanza istället som är gratis. Avanza global + AMF räntefond mix landar på ca 0,15% total avgift
Låter väldigt dyrt! Jättebra affär för banken, men mindre bra för dig! Dessutom onödigt låg risk med 60% aktier och 40% räntor om du har långt kvar tills pension.
Nä, ett gratis isk på vilken bank som helst eller Nordnet/Avanza samt en billig global indexfond runt 0,2% i avgift kommer med hög sannolikhet vara mycket bättre.
Angående investera allt på en gång eller i omgångar så fick du bra länkar ovan. Kortfattat så är all-in oftast statistiskt bäst eftersom alla pengarna sätts i arbete direkt.
Tusen tack för hjälpen!
Tack, jag får läsa på. Förstår att jag varit lättlurad. Ingen större skada än, det blir ändring när jag läst och lyssnat lite till.
Lurad är ju att ta i, men du får fråga dig själv (banken kanske) vad du egentligen får för dom där 0.6% som du inte får på en gratis isk.
Jag hade investerat allt på en gång. Det är vad statistiken säger är bäst. Bara du kan svara på om det är rätt för dig, eftersom det kan vara jobbigt om man då råkar ha otur med timing.
Jag har 2 st isk hos banken redan…Då hade det ju varit bättre att fortsätta på den som jag har avsatt för just pensionssparande kanske? Där har jag rensat och har det mesta i en global indexfond. Där är en rejäl peng och ränta på räntan borde ju bli bättre där om jag pytsar in 100 000 några ggr. Fast hon tyckte att denna pensionsportföljen var kanon och någon av fonderna gick inte att köpa själv. Hm…som sagt jag får läsa på lite till. Tack för input👍.
Det betyder ju inte så mycket. Låter ganska säljigt i mina öron.
Jag tycker det kan finnas en poäng med specialprodukter som fonder som anpassar risk efter år till pension eller liknande om man verkligen inte är intresserad själv, men i övrigt finns väl ingen större anledning att särbehandla dessa pengar jämfört med andra investeringar.
Jag är och har inte varit kunnig gällande detta, och såklart rädd att förlora mina pengar. Därav har jag väl blivit erbjuden/tipsad om denna lösningen. Finns ju säkert mycket “dyrare” varianter.
Tyvärr så ingår risk, volatilitet, risk att förlora pengar ommsn ska investera på börsen. Spelar ingen roll vilken fond man väljer. Det kommer alltid gå upp och ner, men ju längre horisont man har, desto troligare att det går plus . Det du har blivit erbjuden innebär dock en större förlust av pengar pga den högre avgiften som du får betala i form av mindre avkastning.
Risken att förlora pengar är tyvärr något man måste acceptera om man vill ha chans att tjäna mer än vad man kan göra på sparkonto och slå inflationen.
Det gör det absolut. Dock sällan/aldrig man får vad man betalar för. Finansbranschen är oftast lite tvärtom, dyrare är inte bättre, billigast är oftast bättre och svårslaget.
Är man ”rädd att förlora sina pengar” så tillhör man nog just den grupp som inte mår bra av för mycket svängningar i värdet på sina pengar. Det är inget fel i det. Jag tillhör själv de lite försiktiga. Är det dessutom ”arvepengar” kan det kännas lite extra mycket om värdet går ner.
Det finns inte mycket genvägar till att lösa detta dilemma. Det billigaste är att kombinera räntebärande sparkonto med en global indexfond i lagom proportioner som matchar ens ”svängningstålighet”. Ju mer svängningar man pallar hantera desto större långsiktig avkastning kan man få men som sagt, det har ett mentalt pris. Vill man ha det så enkelt som möjligt, och fortfarande billigt, kan en fondrobot som LYSA vara en hjälp. Där kan du få en ”lagom” mix som sköter sig automatiskt.
Sen är det viktigt att komma ihåg att du inte har varit på något rådgivningsmöte, utan ett säljmöte. Det är du som är produkten de tjänar pengar på.
Det må stå “rådgivare” på personens namnskylt, men den korrekta titeln är “försäljare”.
Kan vara värt att påminna sig om då och då
Detta påtalade jag för henne första mötet när hon ville plocka bort fonder som inte tillhörde banken. Du vill ju bara att jag köper era eftersom ni tjänar pengar på mig. Hon svarade väldigt svävande och jag sa att jag ville behålla mina fonder😅. Hon förstod att jag inte var så kunnig såklart och vi har haft ett par möte till. Vårt lån går ut om ett par månader.
Känner att om vi ska förhandla ang räntan så får jag ligga lite lågt nu😁.
Jag investerare faktiskt en slant på Lysa för några veckor sedan, var nyfiken😊. Får se hur jag gör med resten. Med tanke på att jag för ca ett halvår sedan satte in en del till barnbarnen på en global indexfond som ökat nästan 9% så känns det som att det åtminstone blir hälften där.
Även om det kommer hoppa upp och ner så känns det inte som att det blir fullt så tvära kast i indexfonderna. Tack för era tankar och tid😊.
Eller så kör du hårt mot hårt och begär ett amorteringsunderlag… Det triggar bankens system att tro att du är på väg att byta bank och plötsligt så finns det förhandlingsutrymme på räntan Och så kör du billiga fonder på gratis ISK samtidigt istället för deras dyra lösning…
Ok, tack för tips! Men vi amorterar inte …Men jag sa till henne att vi ska kolla med ett par andra banker och se vad vi kan få för ränta där.
Hon sa att hon kunde ge oss lite rabatt, men rabatten beror på hur mycket “intjäning” dom har på kunden. Detta sa hon efter det att hon konstaterat att jag bytt ut hennes fonder i mina isk:see_no_evil:. Till saken hör att vi har aldrig varit kunder i någon annan bank, inte våra föräldrar heller. Både med företag och privat.
Tacken för att vara trogen kund.
Banken räknar på vad de kan tjäna på dig. Det är vad de är intresserade av.
Ditt intresse är vad bankens tjänster kostar totalt sett. Hjälpen du får från banken att få denna överblick brukar inte vara jättestor. Vad tror du det beror på att det är så svårt att hitta storbankernas priser jämfört med lokala matbutikens erbjudanden?
Jag testade Swedbanks hemsida och det behövdes 3 korrekta klick för att hitta sparränta på 2,3% medan SBAB visar upp sin 3,65% ränta överst på förstasidan. Gissa varför. Det är väl lite som när bemannade bensinstationer slutade skylta med bensinpriset eftersom de ”inte konkurrerade med priset”
Såklart är det så. Både jag och mina syskon märkte en jättestor skillnad på servicen från våra banker när vi fick våra pengar. Helt plötsligt blev vi “viktiga” kunder, öppnade dörrar och bugade o bockade👀. Vi får se, det slutar kanske med att vi flyttar bolånet om inte vi får tillräckligt bra ränta där😊. 3.76 % fick jag på fasträntekonto som jag band 6 månader, knappt 3 kvar. Får fundera lite på hur jag ska göra sen. Ska lyssna nu på länken du skickade. Tack.
Hmm. Tycker du fått bra råd här i forumet!. Betänk att Svenska banker drar in 20000Sek
i snitt per år i vinst på varje levande Svensk . Det är en orimligt hög siffra tycker jag. Precis som med elbolag,försäkringsbolag, mobiloperatörer mm får den trogne bankkunden som inte plockar russinen ur kakan från flera olika banker ett dåligt deal. Att var Otrogen kund lönar sig.
Jag har lönekontot och räkningsbetalning på SEB av gammal vana men
Sparkontot för buffert ligger hos SANTANDER bank med norsk bankgaranti . 3.7% ränta och fria uttag som tar en halv dag är bra.
Kontokort också hos SANTANDER bank med 0 uttagsavgift och 0 växlingspåslag och 0 årsavgift. Man kan vid ex uttag utomlands överföra pengar samma dag så slipper man ränta helt på uttagen.Väldigt bra om man tar ut mycket kontanter utomlands. Vi gör fortfarande det.
Aktie och fond affärer och ISK kontot hos AVANZA.
Det är ett exempel på vettigare val av banker med bankgaranti och bättre villkor än storbankerna. Det finns andra alternativ än dessa.
Jag skulle aldrig gå med på ex krav på att flytta några depåer , pensionsfonder, fondaffärer eller konton etc till banken där man lånar till huset. Dålig affär för dig. Dom vet att man ofta ligger kvar sen trots halvdåliga vilkor.
Alla ovanstående banker har varit pålitliga med stabila system som gått ner mycket sällan och aldrig länge. SEB stoppade ett par affärer med våra stulna kortuppgifter. Dom ringde direkt. imponerade.
Hade tidigare IKANO bank till sparande men dom hade lite sämre räntor och ett (1) datastrul som gjorde att dom låg helt nere och jag fick tigga ihop pengar av släkten för en affär under ett par dagar. Bortvalda for ever!
Risk är lite ångestfyllt att hantera. På räntekonto är det ofta med 30% skatten svårt att generera något ökat värde alls i reala termer över lång tid.
Mitt (och många andras ppm konto) däremot med bara fonder för det mesta har växt med dryga 11% brutto och 9% per år realt dom senaste ca 20 åren. Det blir en jättestor skillnad. Växt med >5 ggr om man hade satt in klumpsumma år 0!.
Man ska nog inte räkna med så höga siffror med hög sannolikhet framöver men 3-4% per år borde det kunna bli minst med inflationen och skatt på ISK avdragen. Dvs mycket stor andel aktiemarknad är vettigt om man har långt kvar till pension. Med 3,5% dubblas pengarna på 20 år.
Om man orakliskt gissar vad risken är att global aktiemarknad ger säg nära 0 värdeökning som ett sparkonto närmaste 20 åren skulle jag gissa på max 5%. Dvs att spara på sparkonto i bank är nästan alltid ett dåligt alternativ om man vill få ett bra utfall. Om man redan säkrat en rejäl pension och är nära pension och vill hålla risk för bakslag låg kan man öka på andelen räntebärande papper. Andel räntor % som din ålder tycker en del är vettigt.