Jag är ny här, men varit en flitig lyssnare på podden!
Skulle ändå kategorisera mig som nybörjare och mest förlitat mig på rådgivningssamtal med min bank.
Ska bli kul att se hur ni resonerar:
Konto utan ränta på ca 70.000kr där jag lägger in alla mina pengar, dessa kan jag även ta av (inga stora summor dock). Detta är pengar som jag också kan ta av om något oförutsett händer.
Aktier som jag ärvt i tre olika företag, värde ca 93.500kr (dessa har jag på SEB)
Har en ISK fond på SEB Active 30A värde 105.000kr där jag varje månad lägger över 250kr.
Pensionssparar själv och lägger undan ca 300kr/månad – SEB dynamisk Aktiefond. Värde ca 13.100kr.
Ska tilläggas att jag bor själv, 28 årig tjej som arbetar halvtid på en byrå och halvtid med mitt egna företag. Vill i framtiden mer än gärna ha familj och bo i hus på landet. Lever idag sparsamt, mina två dyraste utgifter är min lägenhet (hyresrätt) och bil från 2018. Vill gärna boka in någon resa år 2024, men känns inte som jag har råd i och med att jag bara har en halvtidslön som är garanterad.
Fonderna du har, verkar vara aktivt förvaltade och med högre avgifter än indexfonder. Mitt råd är därför att byta till indexfonder.
Har du tillgång till ett bredare utbud av fonder, eller har du ISK på SEB? Om så är fallet, skulle jag tipsa om att flytta ditt sparande till Lysa,avanza eller nordnet, om inte så finns det fonder på SEB som fungerar bra också,
SEB Global indexnära
SEB Sverige indexnära
Om du inte tror på och är insatt i aktierna, skulle mitt råd vara att också lägga in dessa i index, då enskilda aktier är mycket mer riskfyllt än indexfonder.
Är också kund hos SEB. Jag kör med ISK och två fonder. Den ena är Länsförsäkringar Global Index och den andra SEB Sverige Indexnära A.
Kan vara fördel att INTE byta bank på sparande. Ett större samlat investerbart kapital hos SEB ger dig bättre förutsättningar när du i framtiden ska köpa hus och förhandla om ränterabatter, lånelöften och så vidare.
Många talar för att t.ex. SBAB ger bästa rabatterna utan förhandling, att Avanza är bästa plattformen för sparande och att “storbanken” bara ska användas för lönekonto. Detta stämmer säkert men jag personligen tycker enkelheten med en bank är väger tungt.
Viktigast är nog att inte krångla till det, utan håll det enkelt. Fokus på låga avgifter.
En bra tumregel för sparande tycker ja är:
0-3 år sparhorisont = sparkonto
3-9 år sparhorisont = 10% aktier (indexfonder) per år i sparhorisont. Resten sparkonto eller räntefond.
10 år eller mer i sparhorisont = 100% aktier (indexfond)
Sen är det bara att försöka prioritera. Är det kortsiktiga sparandet (tex resa nästa år) viktagast eller är det långsiktiga sparandet (t.ex pension) viktigast. Det går även göra både och!
För flera år sedan var jag på rådgivning på SEB och då sålde jag av en del av aktierna och la dom på SEB active 30 fonden (ISK), kommer ihåg att jag fick skatta väldigt mycket.
Okej så du rekommenderar att lägga alla aktier till indexfonder? Kunskapsnivån på aktier är inte stor just nu. Samt lägga fonden på en indexfond?
Rådgivarna på banken tenderar att vilja sälja sina egna dyrare produkter, men en indexfond är billigare och en bra lösning för såväl nybörjare som rutinerade. Väldigt få förvaltare som slår index regelbundet.
Om du skattade mycket hade du antagligen ett AF konto, där man skattar på vinst och gör avdrag på förlust.
Mitt råd är att lägga även aktiepengarna i en indexfond.
Sålt aktierna och de dyra fonderna. Har du IPS för pensionssparande så sälj även av det.
Startat upp ett sparkonto med insättningsgaranti på nischbank (Morrow eller Borgo) med ca 4% inlåningsränta och fria uttag för buffert och ev. Husköp när det börjar närma sig.
Funderat på uppdelning mellan lönekonto (konsumtion), sparkonto (buffert) och ISK (långsiktigt sparande).
Fördela enligt önskat upplägg, kanske 10 000 på lönekonto, 60 000 på sparkonto, 170 000 på ISK. På ISK har du en billig bred global indexfond.
Du nämnde även bil som kostnad, har du lån på den så kan det vara värt att överväga att bli kvitt det.
Det beror på om aktierna har gått upp eller ner. Skatten är 30% på värdeökningen. Vet inte hur dina har utvecklat sig. Om de vore på ett ISK är det inte samma regler kring skatten.
Dom är så gamla så man ser inte startvärdet Är det bäst att vända sig till SEB då och att de hjälper mig att sälja av dom och se hur mycket skatten hade blivit?
Är det till ett långsiktigt sparande så lönar det sig i stort sätt alltid att sälja depå och köpa på isk istället. Så i ditt fall hade jag bara tryckt på säljknappen och sedan startat isk och lät indexfonder där
Tack, jag tror på att hålla det enkelt i den mån det går
Billån, även om de är små, har sällan fördelaktiga villkor/ränta. 8% att jämföra med drygt hälften (4,5%) på ett bolån.
Jag hade inte tömt bufferten för att lösa billånet men hade nog däremot tagit av det som är investerat på lång sikt och helt enkelt gjort mig av med billånet.
Du kommer förhoppningsvis därefter kunna avsätta mer till ditt sparande varje månad.
SEB kanske har uppgifter om det, men inte nödvändigtvis – särskilt som du ärvde aktierna. Om du inte har inköpspriset kan du använda schablonmetoden. Den kan du läsa mer om under avsnittet Schablonmetoden här:
Jag tycker att du ska fundera ett varv till innan du säljer av dina aktier. Om du haft dem så pass länge kommer det generera en avsevärd skatteeffekt att sälja dem nu. Det är sannolikt mer lönsamt att behålla dem där de är och återinvestera avkastningen i indexfonder även om det innebär en koncentrationsrisk att äga aktier jämfört med fonder.
Om du beslutar dig för att sälja aktierna och sätta in pengarna på ISK så skulle jag rekommendera att inte göra det före årsskiftet för att slippa få skatten på försäljningen och ökad ISK-skatt för insätttningen redan nu till sommaren. Du ville ju boka en resa…
Sedan skulle jag nog inte sälja aktierna alls. Det är tre fina byrålådsaktier som torde fortsätta ge fin avkastning och utdelning över tid. Ge det ett par år så finns också chansen att HM blir utköpt. Ägarfamiljen köper ju tillbaka aktier för alla pengar de har och har gjort under en längre tid. När aktieantalet på marknaden minskar (free float), minskar också handeln över tid på grund av att det finns färre och färre säljare då sannolikheten för att bolaget tas från börsen ökar ju mer denna utveckling fortsätter. Alla vill vara med när utköpsbudet kommer (vid 90% senast).
Utdelningarna du får över tid får du ju skatta för och kan välja att flytta till ISK om du inte vill återinvestera dem direkt för att få ännu mer utdelning nästa gång.
Vad har du gjort med utdelningarna hittills? Har du massa kassa på AF-kontot?
PS. SEB som investeringsplattform är inte supersexig. Framförallt Avanza men även Nordnet är mycket bättre om man vill ha koll. Är du inte jätteintresserad så funkar SEB fint också. Jag har själv mitt kapital där. Anledningen är att SEB är en väldigt bra bank som går att förhandla med. Vi har en personlig bankkontakt som arbetat där i 35 år och tänker fortsätta tills hon går i pension om 6 år. På Nordea fick vi nya personer hela tiden för att de verkar ha stor personalomsättning. Då bygger man inte precis relation. Min upplevelse var att SEB verkligen ville ha oss som kunder igen och de tog i ordentligt med ränterabatten för att få tillbaka oss nu i höstas. Så är du inte på väg att ta några större lån här och nu kan det vara värt att sitta still och bygga den där relationen. Bara för att det är en storbank betyder det inte automatiskt att det inte är människor av kött och blod med stort kundintresse som arbetar där.