Vad är det för avgifter du syftar till? t.ex. courtage för aktiehandel är klart fördelaktigare på SEB. Men tror du att du inte vill direktäga aktier så spelar det ingen roll. Att ha en ISK kostar inget och schablonskatten är den samma oavsett vilket institut du väljer att placera på. Dock har Avanza ett bredare fondutbud och fina verktyg för att vaska fram en bra fondportfölj oavsett om du vill köra aktivt förvaltade fonder, index eller en kombination. Här på RT tycker en majoritet (den ljudligaste?) att man bara ska ha indexfonder, vilket kan vara det smartaste valet att börja med.
Men oavsett är Avanza en mer användbar och informativ plattform. Personligen tycker jag det bästa är de personliga dashboards med widgets man kan bygga för att hålla koll på diverse saker. Du kan bygga listor av fonder och aktier du är intresserad av. På SEB kan du bara ha en bevakningslista. Du kan bygga dina egna nyhetsflöden. Skulle ditt intresse tillta är Avanza redo för det mesta du kan önska dig på resan.
PS. för dina buffertpengar eller andra pengar du kan tänkas behöva i närtid rekommenderar jag som säkert flera andra redan gjort någon nishbank med bra inlåningsränta. Jag hoppar runt lite allt eftersom någon aktör sticker ut lite mer i positiv bemärkelse och för tillfället använder jag Resurs Bank (4,1% i nuläget med fria uttag) för ändamålet. Användarupplevelsen och smidigheten är inte att förakta när man vill få tillgång till pengarna snabbt. De har en riktigt bra app och ofta får jag pengarna samma dag jag begär uttag.
Oj. Det var aningen saftigt. Visserligen verkar skatteeffekten av aktieförsäljningen vara något oklar, men en idé är att du säljer aktierna efter årsskiftet, reserverar en del pengar för skatten och använder resten för att amortera på billånet. Jag tycker att det låter som en stor koncentrationsrisk att äga pengar i tre specifika aktier. Har du som ambition att framöver spara i breda och billiga indexfonder tycker jag du ska riva av plåstret så snart som möjligt och ta vinstskatten, särskilt om du kan amortera av ett lån med hög ränta.
Säljer du aktierna strax efter årsskiftet har du ett helt år på dig att ta reda på aktierna inköpspris, och/eller förbereda dig på vinstskatten. Dessutom kan du få ett år av sparränta; de pengar du reserverar för skatten kan du spara på ett konto med bra ränta, och binda upp till ett år (skatten ska in i februari eller maj 2025). Ett annat alternativ är att du redan vid försäljning lägger dem på skattekontot, där man numera faktiskt också får en ganska så bra ränta. Den är 2,25 procent just nu, men eftersom räntan på skattekontot är skattefri motsvarar den 2,25/0,7=3,21 procent.
Det kan nog vara en allmänt bra idé att binda delar av kassan på längre tid nu. Jag har svårt att se att 3-månadersräntorna ska stiga mycket mer härifrån, så då riskerar man inte att gå miste om avkastning även om räntorna skulle ligga kvar på samma nivå ett tag och man drar en vinstlott om räntorna börjar falla. För räkna med att lika snabba som bankerna är på att höja utlåningsräntan i uppgång, lika snabbt kommer de sänka inlåningsräntan vid minsta antydan till beslut om räntesäkningar. Speciellt de längre löpetiderna kommer stryka med först. Just nu får man ju dessutom högre ränta om man binder än vad 3-månadersräntan erjbjuder.
Det var saftigt. Jag hade fokuserat på att arbeta bort det lånet i första hand. T.ex. istället för att nyspara så betala mer på lånet. Eller använd din kassa som verkar matcha billånet och betala av det. Du verkar ju ändå inte ha satt pengarna i arbete, så då får du vips 1500kr mer i månaden att spara istället.
Jag hade dock inte sålt aktierna bara för sakens skull. Man kan resonera att det är ett snävt urval, men du berättade själv att du har en bredare fond också samt att eventuellt nyspar sätter du i några billiga fonder som du hittar med hjälp av fondgeneratorn och automatiska månadssparfunktionen på Avanza. Du får tillräckligt med diversifiering ändå över tid och slipper trigga en större skatteutgift under en period i ditt liv då du inte har byggt upp något större överskottskapital ännu. Låt ditt äldre, rikare, jag ta notan för att du har det lite mindre tajt nu.
Det är bara mitt resonemang. Väntar du en stund till kommer du få hundra andra snart
Väldigt tacksam för din input! Känner väl lite att jag gärna vill ha en buffert (alltså de pengarna som jag i så fall skulle ta till lånet, men förstår hur du resonerar.
Förlåt om jag missuppfattar dig, men menar du att jag ska avvakta med att sälja aktierna tills jag har det lite rikare ställt?
Rikare och klokare ^^,
Du måste inte vända upp och ned på allt på direkten för att ta makten över din ekonomi. Du kommer över tid ta nog många beslut som rör runt i grytan och ibland kan det vara bra att låta beslut mogna fram. Fokusera på att ta bort kostnaderna och låt inkomsterna vara just inkomster tills du har en bättre idé om hur de ska växa. Jag förseslog just att använda din kassa eftersom den ändå inte är sysselsatt. Men om det ger dig trygghet så använd bara så mycket som gör att du känner dig trygg för oförutsedda händelser. Men lägg då allt du inte absolut behöver nu på ett bra räntekonto där du snabbt kan få tillbaka dem.
Av dina 70k sek på kontot lägg in typ 60k på index fond. Hur ofta behöver du över 10k om något skulle hända som du inte kan vänta några dagar på att ta ut pengarna?
Sen sälj av dina nuvarande innehav, köp en billig indexfond
Pension spar hade jag skippat och lagt de på köpa huset istället. Viktigare att du kommer ifrån hyresrätten. Hus på landet har du ju nästan redan råd med att casha? (Beroende på vart i landet).
Köper man ett hus för 250 000 kronor för att ha som primär bostad är det bra att ha en rejäl buffert; åtminstone hundra tusen kronor. Min bild är att billiga hus på landet är sällan nya och sällan fria från underhållsskuld. Dessutom är driftskostnaderna med hus i regel högre än driftskostnaderna och hyran för en lägenhet.
Jag köpte ett hus på landet för ett år sedan, och trots att det bara är ett fritidsboende finns det en närmast oändlig lista på saker som behöver rättas till, stora som små. Givetvis måste inte alla hus vara så, men tittar man just efter billiga hus på landet tror jag de flesta kommer kräva mer betydligt pengar än bara själva köpeskillingen.
Att ta 60k från en nuvarande buffert på 70k och lägga i en indexfond, samtidigt som man har ett lån på 70k med 8% ränta, skulle jag säga är skevt. Som sagt ovan, 8% garanterad avkastning på att betala av lånet. Maximera avbetalning på det, och bygg sedan upp sparkonto och investeringar med det utökade kassaflöde du får när du inte längre betalar på det skitlånet.
Till @klarap, se alltid på alla tillgånger i ett större perspektiv, där varje beslut som gjorts historiskt även måste vara relevant just nu då pengar inte har något minne. Om du idag inte hade haft något lån på 70k men ej heller ett sparkonto på 70k, skulle du då tycka att det vore en bra ide att ta ett lån på 70k till 8% ränta och sätta in på ett sparkonto och sen börja betala av lånet över fem år? Om nej, då ska du betala av lånet. Om ja, då kanske du även tycker att ett sparkonto med 100k är bättre så varför inte låna 30k till…
Hur beroende är du av bilen? Jag har bil endast för att köra till och från fritidshuset, och ta mig runt när jag väl är där omkring. Om det finns alternativa sätt för dig att ta dig dit du ska (kollektivtrafik) kan en idé vara att hitta en äldre bil till en billig peng. Jag slog till på en “gubbkörd” Saab från 80-talet, som tack vare den tidigare ägaren och det låga miltalet (14 000) var i gott skick, till ett pris av 35 000 kronor. Dessutom är den skattebefriad, då den har fyllt trettio år!
Jag är dock beredd på att den kan gå sönder och bli ställd på verkstad, vilket är varför det är viktigt att veta hur pass bilberoende man är innan man ger sig in på den sortens mer driftsosäkra bilar.
Hmm. “Trogen kund” utnyttjar leverantörerna av produkter ofta skamlöst med obra villkor in i evigheten.
Enkelhet är ett argument men det är dyrköpt. Man kan starta nytt konto hos nischbank eller SBAB på 5 minuter på mobilen och få nära 4% sparränta med fria uttag.
Som någon journalist skrev. “Storbankernas vinstfest är ditt fel Svensson”
Dom fyra svenska storbankerna förväntas dra in 180.000.000.000 Sek i vinst 2023. Det blir ca 17.000 Sek för varje levande Svensk. Gläder mig att jag bidrar med mycket lite av det pga att det mesta av mina pengar inte finns hos dom.
Jag har som ekonomiskt intresserad otrogen kund tipsat många bekanta som trott att dom som trogen kund hos några eller fler av , Bank, Försäkringsbolag , Mobiloperatör, El-bolag , mm har någon fördel av det i längden.
Dom som lyssnat har snarast blivit förbannade över dom ofta oförmånliga produkter dom haft ofta väldigt länge.
Jag köper dina argument fullt ut. Det är självklart att storbankerna tjänar pengar på en och man är dum om man tror något annat. För min egen del så väger som sagt enkelheten tungt och jag har inget emot att betala för vissa tjänster om jag får tillbaka det på andra. Att SBAB ger 4,25% och SEB ger 3,80% på fasträntekonto 3 månader spelar ingen större roll för mig som ändå inte har något större kapital på just bankkontot, skillnaden blir marginell.
Att jag har mitt investerbara kapital hos just storbanken gör att dom kan ge mig bättre förslag på t.ex. lån än vad SBAB kan matcha. Om jag får 0,5% bättre ränta hos storbanken gör desto större skillnad i mitt fall. Att jag dessutom får tillgång till en personlig kontakt jag kan åka och träffa på 5 minuter eller ringa utan att köa tycker jag är helt fantastiskt. För mig är relationen till banken och servicen viktig, för dig kanske inte.
Först och främst vill jag tacka Rika tillsammans forumet för all kunskap som sprids här. Det är ovärderligt för någon som knappt vetat vad en aktie är eller hur ränta fungerar.
Jag anammade era råd på olika sätt, men så här ser min ekonomi ut nu för den nyfikne.
-Sålde av mina enskilda aktier och finansierade mitt billån.
-Sålde av mina fonder på SEB Active 30 och även mitt IPS
Nu ser min uppdelning ut så här:
Investeringar I LF global index (långsiktigt spar)
Sparkonto med ränta på SBAB (Spar till kommande hus/resor i framtiden)
Buffert på SEB (Inte för stor, men ändå så att jag sover gott om natten)
Sen sparar jag en liten slant till mitt sparkonto och en större slant till mina fonder varje månad.
Utöver detta har jag skapat en budget där jag varje månad håller koll på mina månadsutgifter/inkomster (fasta och rörliga).
Även gått upp i tjänst så min inkomst ger mig utrymme att spara mer, men har fortfarande kvar mitt företag för att kunna få utlopp för min kreativtet och lite bonus i kassan.
Känns så otroligt skönt att känna sig trygg i sin ekonomi.
STORT TACK! <3