Stort tack för ditt utförliga inlägg. Att vi haft allt på samma bank har varit av ren bekvämlighet.
Vi har också tyckt att det varit bra och “tryggt” med ett fysiskt bankkontor nära. Gammaldags, jag vet😅. Vi har aldrig varit så insatta eller intresserade i sparande, vi har gått på bankens råd i alla år. Det har gått bra och det har blivit en rejäl peng genom åren. Fast nu inser jag ju att det hade kunnat vara mycket mer om vi vetat bättre…Jag försöker läsa på nu om räntebärande papper eftersom jag tänkt att sluta jobba om 3-4 år. Pengarna jag tänkt använda dom första 5 åren ligger på ett isk med 100 % aktier, nu utbytta till mestadels indexfonder.
Banken kommer tipsa om det som banken tjänar mest på. Mitt tips (som jag inte tjänar pengar på, viktigt!!) är att du lägger in alla dina pengar på Lysa med 100% aktier då du ska låta de ligga i många många år. Risken att pengarna förlorar värde över 10-20-30 år är nära 0%.
Lägg in det på Lysa, enkelt, tryggt och smidigt och låt det ligga där och växa ifred. Strunta totalt i vad säljaren på banken säger, kanske till och med gör motsatsen till deras råd, då du tjänar mest på det och de tjänar minst på det.
Jag gissar att du tänker gå i pension lite i förtid? Det gjorde jag Också. Började ta ut pension delvis några år innan officiell pensionsålder för årskullen. Det verkar som du är smartare än jag och låter bli att ta ut pension innan du når officiell pensionsålder då man får rejäl lägre skatt på pension om man väntar. Innan ordinarie pensionsålder betalar jag 2800 SEk per månad! mer skatt på pensionen än om jag väntat med att ta ut den. En jätteskillnad! Dvs Hade varit smart av mig att ha säg rejäl summa avsatt för den tiden på Ett ISK. Jag hade inte planerat för det och det är inte säkert jag gjort det även om jag haft alltihop klart för mig. Jag får det ok även med en massa extra skatt betald
. Det är mer störande pga att det är ojuste och orättvist tycker jag. En konsekvens av ett allt mer elakt och ologiskt skattesystem. Med extra hård beskattning av Sjuka, Arbetslösa och dom som gått i pension i förtid. Kanske pga onda knän och ryggar.Tack för den smockan.
Tack för dina tips! Känns lite läskigt att lägga 100 % i aktier, måste nog välja lite räntor också.
Dessa pengarna kommer jag börja ta ut om 8 år, 5-7000 i månaden. Lysa känns väldigt enkelt, jag har inte intresse eller kunskap att hålla koll själv.
Ja jag kommer att sluta jobba vid 61@Mikael8, kommer ta ut tjp och från ett isk jag sparat till detta. Planen är att börja ta ut den allmänna vid 66-67. Riktåldern för mig är 67. Jag ska kolla vidare gällande skatt, har dålig koll på det. För min del så känner jag att det är viktigare med ledig tid än att få ut en tusenlapp till. Jag kan dra in på något “onödigt”.
Lysa löser allt det där med aktier kontra räntor automatiskt med tanke på din sparhorisont. Du behöver verkligen inte tänka på någonting, bara att lägga in allt där och njuta.
Obs. Banken kommer inte gilla denna strategin då den är bäst för dig och sämst för din bank.
Ok. Då lutar det nog åt Lysa. Pengarna står på fasträntekonto ett par månader till, samtidigt som det är dags att förhandla om räntan på huslånet…wish me luck😅
När du ska förhandla om huslånet:
Be om att få ett besked om vad du/ni kan få för rabatt mot listpriset (ange 3 månaders om ni ska ha rörligt) samt besked om hur länge den rabatten gäller (vanligt är ett år) SAMT be om att få ut ett amorteringsunderlag för att kunna fråga också andra banker.
Vilken rabatt mot listpris samt hur länge den gäller ska du ha skriftligt.
Om du försöker förhandla utan att begära ut amorteringsunderlaget så får du med största sannolikhet ett sämre erbjudande.
Personligen ser jag inte något värde av att försöka få till/boka/ha ett personligt möte med banken
Den kontakten kan tas via mail.
Lycka till! ![]()
Här kan man kolla mer exakt hur det rimligen blir.
Man matar in ev lön och pension och då ser man vilken skatt man får betala. Man får
" tjuvkoppla" lite för att se hur mycket lägre skatten rimligen blir när man senare fyller pension på riktigt och får det högre grundavdraget mm. Det är lätt. Man matar bara in födelseår 1956 på prov. Dom har låga skatten.
Du som jag får nog tåla en rejäl extra beskattning på 33600 extra per år om vi tar ut en rejäl pension innan “rätt tid”.
Att förbruka buffert eller andra sparpengar är smart istället för större pensionsuttag innan " rätt pensionsålder " om man kan avvara dom. (Under förutsättning att man underskrider statskatte gränsen som pensionär när man når rätt ålder. Den ligger 2023 på hela 57.000 per månad.)
Tack för dina tips @Leena👍. “Problemet” är att vårt bottenlån vi har amorterar vi inte på.
Svårare då kanske att förhandla med andra banker med tanke på amorteringsunderlag…
Men jag tycker ändå att vi nog borde vara attraktiva bolånekunder eftersom det är en hyfsad summa det handlar om.
Det ska jag testa @Mikael8, tack😊.
Tydlig kurva ger visuell bild… Visar hur mycket mer man tar i skatt från oss yngre pensionärer. I vissa lägen nära 1,5 ggr mer som går i skatt
Det är inte något problem att ni inte amorterar på ert lån.
Dokumentet “bara” heter/kallas amorteringsunderlag.
Det är ett dokument från nuvarande bank som behövs för att kunna bevisa att ni har ett befintligt lån hos dem inför nästa bank om ni funderar på att byta bank. Samt visar hur ert lån ser ut i siffror. Ni kan inte byta bank för lånet utan att begära ut ett amorteringsunderlag.
OM ni INTE begär ut ett amorteringsunderlag från er nuvarande bank samtidigt som ni vill förhandla ränta med dem så VET er bank att ni inte alls funderar över/planerar att byta bank och de kommer att ge er sämsta möjliga (för er) deal. För att få bästa möjliga deal så behöver ni visa, vilket begäran om amorteringsunderlag visar, att ni är villiga att byta från nuvarande bank.
När ni fått amorteringsunderlag och ert banks bud så kan ni börja jämföra med andra banker och utifrån det ev förhandla något ytterligare bättre med er nuvarande bank alternativt byta bank.
Men första nyckeln till bättre ränta är att begära ut ett amorteringsunderlag :).
Tack för din utförliga info@Leena.
Jag diskuterade med banken häromdagen ang räntan ( lånet går ut i början på december).
Då sa hon att det nog blir 2 höjningar innan dess.
Ska jag begära ut ett amorteringsunderlag redan nu? Eller det ska göras strax innan lånet går ut?
Jag skulle göra såhär:
Ca 5 - 6 veckor innan bindningstiden går ut skriva till banken och fråga:
Hej!
Bindningstiden för vårt lån går snart ut. Vi planerar att välja obundet (3-mån). Vilken ränterabatt mot listpriset kan ni ge oss? Hur länge gäller den rabatten?
Tacksam om ni skickar amorteringsunderlag så att vi kan höra oss för hos också andra banker.
Mvh
(Edit: @Carro2)
Toppen! Tack för hjälpen:clinking_glasses:![]()
Varsågod, roligt att det kommer till nytta.
Skriv gärna en rad om vilken respons du sedan får från banken.
![]()
Häromdagen skrev jag till banken, ungefär så du tipsade om. Tydligen så är det absolut det bästa att begära ett amorteringsunderlag, tack igen😊.
Vi fick en ränterabatt på 1.58% och den gäller i 18 månader. Ska sova på saken, men vi hoppar nog på det. Jag tror inte vi kommer lägre än 4.36 hos någon annan bank. Skönt också att slippa byta eftersom jag är “trygghetsnarkoman” ![]()
Snyggt jobbat ![]()
Tack vare all hjälp här i denna gruppen. Så mycket kunskap och bra tips. Jag är jätteglad att jag hittat hit och får ta del av allt detta
![]()