Bolån- bli "helkund" hos Swedbank för lägre ränta?

Vänta till runt den 6 mars får du statistik för feburari?

Har nu talat med Danskebank och Skandiabanken. Det bästa de kunde erbjuda på en bunden 5-årig ränta var 2.46% respektive 2.14%(Då med kravet att flytta pensionen till Skandia)

Jag tror dessvärre räntorna stigit så pass mycket på 1-2 månaders sikt att det inte blir mycket bättre än ~2%.

Bostadsobligationerna för 5-åringen har stigit en halv procentenhet sedan årsskiftet: https://www.riksbank.se/sv/statistik/sok-rantor--valutakurser/?g9-SEMB2YCACOMB=on&g9-SEMB5YCACOMB=on&from=2021-12-30&to=2022-02-21&f=Day&c=cAverage&s=Comma

Jo, det är lite dit jag vill komma. Det känns som att det gått så väldigt fort nu på slutet, vilket gör att jag blir mer benägen att tycka att det erbjudande jag fått framstår mer rimligt. Sen får jag helt enkelt blotta min okunskap kring pensioner, flytt av dem mellan olika banker och vilka kostnader det kan medföra för mig.

Jag förstår känslan men själv hade jag valt rörligt (som främst påverkas av den obefintliga reporäntan) eller bundet i 1 år just nu. Det där med att räkna på flytt av pension m.m. är komplext och inte värt det för några tiotals räntepunkter tycker jag.

Jag är övertygad om att du skulle kunna förhandla dig till runt 2,1-2,2% hos Swedbank utan flyttkrav om inte annat. När jag förhandlade en 3-årig bindningstid i augusti med Swedbank (också 85% belåning) så insisterade de på att jag skulle bli “Nyckelkund” och flytta diverse sparkapital etc.

Jag sa vänligt men bestämt att jag kunde öppna ett privatkonto men att jag fick fundera på huruvida jag skulle flytta hela mitt engagemang. Det var inga problem där och då i alla fall, men det kanske varierar från tjänsteman till tjänsteman och hur man formulerar sig…

2 gillningar

Rond 3 i blogginlägget kring tjänstepension skulle jag rekomendera att du läser då de flesta storbanker fungerar ungefär likadant. Dvs det du vinner kring lägre ränta, tjännar banken in via avgifter på tjp.

2 gillningar

Det jag framförallt tycker man ska akta sig för gällande pensionsflytt är om bolaget bara erbjuder traditionell förvaltning i tjänstepensionen.

Den traditionella förvaltningen har oftast allt för hög andel räntor och för lite aktier (utan möjlighet att påverka fördelningen) för någon med många år kvar till uttag.

Har gjort denna miss själv då jag köpte bankpersonens argument om att ”man vill ju inte gambla för mycket med sin pension” utan vidare efterforskning. Nu förstår jag att om det är pengar som har 30-40 år på sig att ”arbeta” är aktiefonder (och lite högre risk) vägen att gå.

Lycka till med bolånet hursomhelst! :slight_smile:

2 gillningar