Med tanke på det som diskuteras i tråden, är det kanske klokt att binda bolånet i 5 år eller mer om man får en hyfsad ränta istället för att hamna i sitsen där man får listränta den dan man går FIRE?
Ja jag har också bytt bank för sisådär 15 år sen (blev så irriterad på att den gamla inte hade kontanthantering) och det var då verkligen inga jättesummor jag förde över till den nya, men inga konstigheter alls. Bytte till en lokal sparbank.
Problemet är ju att för att byta bank måste du ansöka om att få lån där istället och eftersom du är pensionär får du inget nytt lån och därmed kan du inte byta bank.
Du kan ha kvar lånet i den gamla banken och flytta resten.
Varför vill du byta bank från början?
Äldreboende är normalt inget man kan flytta in på när man känner för det, utan det krävs för de flesta ett beslut från kommunens biståndshandläggare. I realiteten är det äldre som fysiskt inte klarar av att bo hemma med hemtjänst och/eller är tillräckligt dementa som flyttar in på äldreboende.
Förstår jag det rätt att grundproblemet är att du/ni upplever att bolåneräntan är onödigt hög? Och att detta tros bero på att lånebeloppet är lågt och/eller att baken utnyttjar att låntagaren har en svag förhandligssits pga låg inkomst/pension?
Om ovanstående stämmer och låntagaren dessutom vill bo kvar i lägenheten så skulle jag spontant kunna tänka mig två olika vägar att gå, men båda är lite pyssliga så ni behöver fundera på om förändringen är värd att göra. a) Antingen att låntagaren skaffar fram tillräckligt med pengar för att helt lösa lånet, något som verkar kräva att hen säljer delar av lägenheten. b) Eller att låntagaren skaffar sig en eller flera medlåntagare genom att sälja eller skänka delar av lägenheten. Därefter skulle lånebeloppet kunna ökas och mellanskillnaden exempelvis placeras på högräntekonton som matchar bolåneräntan.
Båda alternativen kan dock stöta på patrull, både när det gäller vad bostadsrättsföreningen tillåter när det gäller delat ägarskap, och vad samtliga potentiella nya delägare (=alla barnen till låntagaren) accepterar och önskar.
Kan vara bra förslag om barnet, som jag har betydligt bättre lön och ekonomi än föräldrarna.
Som storfamilj sett kan man då ha en bättre deal
Om detta stämmer kan det ju kanske vara en parameter att ta hänsyn till om man funderar på att utöka eller maximera bolånet inför pensionen (eller FIRE) ?
Börja med att kolla om de kan flytta lånet till SBAB. Det är visserligen möjligt att de får avslag även där pga för låg inkomst men det är i alla fall värt att pröva. På SBAB slipper du detta med hög listränta och diskussion om hur hög rabatt du får. Den som är en bra förhandlare eller har tur kan få bättre ränta hos andra banker, men enkelheten och förutsägbarheten hos SBAB är något som jag uppskattar. Dessutom har jag höjt mitt bolån två gånger efter att jag fyllde 59 utan problem. Jag frågade då just om detta om man var stoppad från nya lån som pensionär och svaret var att det var man inte. Men de räknar endast långvariga pensioner, oklart om de måste vara livsvariga eller om 20 år räknas.