Finns det möjlighet att sälja huset till någon firma eller privatperson och bo kvar genom att hyra av dem tills jag hittat någon annanstans att bo?
Gäller Göteborgstrakten.
Någon som har tips på hur jag kan göra?
Räntorna har gått upp och jag har inte råd att bo kvar.
Den som köper och hyr ut huset lär ju vilja tjäna något på det. Så det lär bli dyrare för dig. Men du tänker att du frigör en summa pengar att nalla från under ett par år?
Förstår jag dig rätt att ni tagit blancolån på hela eller delar av lånet? Då är det nog läge att helt enkelt försöka sälja utan förlust, ta smällen som blir, slicka såren och inte göra om det.
Kolla vad motsvarande hus kostar att hyra och överväg om det är nåt ni faktiskt har råd med. Om inte, se ovan igen.
Det finns företag som jobbar med den idén, här är ett https://www.fromma.se/
Har ingen aning om det är bra eller inte, har sett ett annat liknande som jag inte kommer på namnet på som går ut på att man sakta köper in sig i huset.
Ni har inte möjlighet att hyra ut en del av huset för att kunna bo kvar?
Jäkla intressant fråga som jag själv ej kan svara på men detta kan ju även vara en liten fråga för oss utan barn som kanske vid äldre ålder ej vill ha allt kapital bundet i en bostad och kunna frigöra pengarna i bostaden utan att gör fen delen behöva flytta.
Lite beroende på din situation så är kanske pensionärslån är ett alternativ. Tenderar dock att vara ganska dyrt.
Är huset värt rejält mer än vad du har lån totalt? En mer konventionell skuldkonsolidering kanske är ett bättre alternativ. Har du funderat på att prata med en kommunal budget och skuldrådgivare?
Låter som det motsvarar tjänsten från https://lisahem.se/. Jag har dock ingen erfarenhet eller hört någon som använt tjänsten så dålig koll på villkor etc.
Ganska vanligt utomlands att man som tex pensionär kan sälja sin bostad med villkoret att man får bo kvar tills man dör.
Köparen får lägenheten under marknadsvärdet och ägaren får bo kvar gratis. Tex i Spanien
Den typen av “seniorlån” har väl funnits ett tag? De är väldigt mycket vanligar på kontinenten åtminstone. Men de brukar inte omfatta yngre utan kanske 55+ el dyl.
finns det någon möjlighet att hyra ut ett rum eller 2 för att hjälpa till med att betala bolån mm.
när jag blev änka så löste jag det genom att hyra ut 2 rum till studenter så jag slapp bo själv och slapp betala alla utgifter.