Fastlåst i dyrt boende pga sjukskrivning, hur tar man sig loss?

Jag köpte en dyr bostadsrätt när jag var fullt arbetsför och hade en bra lön. Sen blev jag utbränd och har nu vart sjukskriven i flera år. Jag blev dessutom uppsagd under sjukskrivningen. Jag har sjukpenning på fortsättningsnivå och får bara ut ca hälften av vad jag hade i lön. Jag känner att jag är fastlåst i det dyra boendet och kan inte ta mig loss.

• Jag har bolåneskydd, men får inte ut ett öre pga att dom har massa undantag i det finstilta.
  • Jag kan inte få nytt bolån utan anställning, så att köpa billigare bostadsrätt går inte.
  • Jag kan inte få hyresrätt då alla hyresvärdar kräver anställning och att man ska visa upp 3 senaste lönespecar.
  • Jag har inte hittat nått vettigt på andrahandsmarknaden, bara ockerhyror (Stockholm).

Jag har självklart dragit åt svångremmen på alla utgifter. Men är tvungen att nalla på sparkapitalet varje månad för att få det att gå runt. Med räntehöjningarna som kommer nu så börjar jag känna mig desperat. Även om jag säljer så har jag ingenstans att ta vägen. Och sparkapitalet räcker inte för evigt.

Vad finns det för vägar till att byta till billigare bostad när man är sjukskriven?

3 gillningar

Verkligen tuff sits!
Hur mycket behöver du vara i Stockholm? Om du inte måste vara i stan verkar annars den enklaste lösningen vara att ta ett litet billigt boende nån annanstans och hyra ut ditt dyra boende i Stockholm.

4 gillningar

Ja det var minst sagt en tuff sits… jag beklagar :frowning:

Är du helt säker på den här biten? Jag tänker spontant att du borde kunna göra ett säkerhetsbyte till ett billigare objekt utan krångel.

Men jag har ingen koll på om de måste göra en kreditprövning då också.

3 gillningar

Just nu har jag en hel del pågående vård här, samt att min partner bor här. Men om det finns nån billig ort på pendlingsavstånd där man kan få bostad utan anställning (och åratal i bosadskö) så är jag helt klart öppen för det. Det luriga är att veta vart man ska börja leta.

Jag har läst att säkerhetsbyte är ovanligt och svårt att få till. Men det kanske inte stämmer. Jag får nog ta ett extra snack med banken.

Jag ringde dom idag för att binda räntan, men jag var ju för sent ute eftersom dom redan höjt, så jag skippade att binda. Bad att få ta bort bolåneskyddet som kostar en del, men jag inte får ut nåt på. Men då måste man prata med en annan person, så dom skulle ringa upp mig om en vecka. Dom har verkligen delat upp det.

En plåtis :minibus::smiley:
Länge tänkt på att ha en plåtis eller annat ombyggt fordon med schyssta terrängdäck och snorkel :sunglasses:

Annars hyra ett attefallshus?

Jag hade inte hört termen plåtis innan. Men jag satt idag och kollade vad campingplats kostar på den närmste året runt campingen jag hittade. 360 kr per dygn för en plats med el. Det blir saftiga 10800 kr per månad.

Attefallshus har jag sett för 4000-8000 kr per vecka.

Svindlande priser. Men jag ger förmodligen upp sökningen för snabbt när jag ser “skräckexempel” och tänker att det var inte ett rimligt alternativ. Det gäller väl att nöta på och leta leta leta.

Gör så :+1: Jag läste dock nu i efterhand att det verkar gälla lån med bunden ränta… Så det hjälper ju inte så mycket i så fall.

Men en till idé jag fick nu är hur pass belånad din nuvarande bostad är, och om du inte skulle kunna sälja den för att köpa en mindre bostad kontant längre ut i länet? Det finns ju några för under miljonen ser jag på Hemnet! https://www.hemnet.se/bostader?by=price&housing_form_groups[]=apartments&location_ids[]=17744&order=asc&preferred_sorting=true&price_max=1000000

Verkligen inte några drömbostäder men ändå med pendelavstånd och billiga omkostnader!

1 gillning

Man kan alltid annonsera om att få ställa sig hos en privatperson mot en liten el/vattenavgift.

Väldigt hög belåningsgrad tyvärr. Därför har jag tidigare sett det som uteslutet. Men nu när du nämnde det, så insåg jag att om jag kombinerar det jag kan få loss av att sälja lägenheten med med det sparkapital jag har, så är det ju faktiskt inte omöjligt. Det ska jag kolla vidare på.

2 gillningar

Hade du kunnat hyra ut din bostad i andrahand och sen själv hyra en mindre i andrahand i motsvarande eller billigare område? Det borde generera en mellanskillnad och hjälpa dig lite under tiden du funderar på nästa steg.

Alternativt ta diskussionen med din partner om du kan bo där för en kortare period för att samla ihop lite mer kapital.

Denna grupp är mycket fokuserad på Sthlm och kommer ut en del hyresrätter (där man inte kan göra påslag på samma sätt som med en bostadsrätt) Bei Facebook anmelden | Facebook

Jag har funderat på någon slags “bytlåna”. Helst skulle jag velat göra permanent byte att någon köper min bostadrätt och jag får dennes hyresrätt, men det har ju tyvärr blivit olagligt.

Min partner bor hos sin förälder på en ganska liten yta och har sagt jag får bo där om det är risk att jag hamnar på gatan, men jag får inte ta med mig några ägodelar. Så det är nödplan i värsta fall.

Jag ska kolla in gruppen.

1 gillning

I malmö kräver inte mkb anställning. Tror ett års kö räcker, även om man inte får drömbostaden på den tiden.

Har varit i samma sits men lyckades att sälja min lägenhet och tog dessa pengar + litet lån med medlåntagare och köpte ett litet hus med stor tomt utanför Sthlm. På tomten har jag en villavagn 33kvm där jag installerat vatten o avlopp som jag har som gäststuga. Har tänkt att hyra ut den och har ett förslag till dig, hyr den 4500/mån +el under 1år eller längre och hyr ut din lägenhet för att spara pengar tills du återhämtat dig och får igång din ekonomi.
Hör av dig så kan jag skicka bilder eller om du vill komma och se :slightly_smiling_face:

4 gillningar