Hej! Det är så att jag hamnat i en lite knivig sits så tänkte höra med alla kunniga här vad som är rätt tillvägagångssätt.
Jag har för närvarande ingen inkomst då jag levt på trading senaste åren och plötsligt mötts av oväntade utgifter och nu slutligen blivit bankrupt, jag bor för närvarande i en hyresrätt men äger en bostad till ett värde av 2 miljoner helt utan belåning som just nu är ute till försäljning.
Problemet är att jag behöver få lös kapital från den bostaden så snabbt som möjligt, jag har kollat runt med banker, men får endast nej då jag saknar inkomst. Känner inte heller någon privat lånegivare som kan låna fram tills bostaden är såld. Går det att få lös kapital från bostaden på något sätt eller är det kört?
Jag vet att min situation är självförvållad och att denna situation kanske hade kunnat undvikits så jag behöver ej ha några uppläxningar i rätt och fel utan ber endast om respektfulla tips och smarta tillvägagångssätt i min situation i dagsläget.
Det är inte ett alternativ att skaffa ett jobb? Du kan ju säga upp dig ganska kvickt när krisen är över.
Att komma till banken med ett påskrivet anställningskontrakt där det står att du har en inkomst låser ju omedelbart upp möjligheten att låna. Är det bara 200 kkr så kan du ju ta vilket jobb som helst.
Om bostaden blir såld närmaste månaderna så blir det inte så dyrt att låna 100-200k även om räntan på årsbasis är hög. Se om det går att få till ett med kort löptid.
Du får inte ha några skulder hos Kronofogden nu eller de senaste 6 månaderna.
Du ska vara folkbokförd i Sverige sen minst ett år tillbaka.
Så bästa råden är nog att försöka hitta ett jobb, be om hjälp från lokala hjälporganisationer under väntan och prata med mäklaren om tips för att få bostaden såld snabbare.
Du bör kunna ansöka om bostadsbidrag, men handläggningen är oftast rätt lång och utfallet osäkert. Ger ett par tusenlappar per månad i alla fall om det godkänns.
Håller med om att det nog behövs en kombination av åtgärder.
Jobb behövs oavsett på lite längre sikt, för det är inte rimligt att tänka sig att man ska åter till att leva på trading med endast 1-2 miljoner i kapital. Då lär TS hamna i samma sits igen. Men processen att söka och få ett jobb och sedan invänta första löneutbetalning lär i många fall ta längre tid än att få lägenheten såld när den redan ligger ute.
Personligen skulle jag inte vilja ta lokala hjälporganisationers resurser i anspråk när jag själv är miljonär och bara har råkat klanta till det med likviditeten… hellre då hanka sig fram några veckor med SMS-lån och se räntekostnaden som en läropeng.
Fast står man med 0kr på kontot och hyra och mat som ska betalas så sitter man i skiten. Om än tillfälligt.
Många som behöver hjälp från hjälporganisationer behöver det över korta perioder. Mat och hjälp behöver vi alla.
Stora fördelen för TS är att han kan ge stöd tillbaka när bostaden är såld.
Sälja bostaden kan ta månader, troligen kan blancolån inte tas, sista utvägen är vänner, familj eller att ta hjälp av en hjälporganisation.
Att söka jobb bör göras från idag, så bara att skriva in sig på Ams. Daytrading funkade inte historiskt, så lär inte funka framåt som yrke. De flesta Daytradare går med förlust, men är säkert lärorikt att prova på, om än dyrt.
Detta går att lösa, men flera jobbiga steg behöver tas.
Att prata med kommunen kan också vara vettigt. Kanske kan TS få försörjningsstöd fram till pengarna kommer.
Banken kan också vara medgörlig när det kommer till jobsituationen.
När vi köpte hus så var frun utan jobb, men banken gjorde bedömningen att hon hade goda möjligheter till att få jobb så vi fick OK att genomföra köpet. Vid tillträdet hade hon ett påskrivet anställningskontrakt, så då var det inte heller några problem att få lånet utbetalt.
Så kan TS skaka fram ett påskrivet anställningskontrakt, så kanske banken sen kan hosta upp lite stålars. Det finns ändå ett hus som säkerhet.
För.en snabb lösning är inte fastigheten ett alternativ, såtillvida det inte går att få ett mindre lån med den som säkerhet.
Finns inget kontrakt om försäljning påskrivet är den i sammanhanget inte värd något för en skuldsatt som har skulder som.behöver hanteras ASAP.
Jag ser egentligen ingen annan lösnining än att försöka hantera skuldsättningen genom avbetalningsplan och försöka få en arbetsinkomst för att betala skulderna.