Sälja huset eller hyra ut?

Hejsan.
Nu här på forumet och har lyssnat lite på podden och fattat att här finns det folk som är kunniga :slight_smile:

Bakgrunden: jag är ensamstående med några barn i tonåren och har under 20år haft ett jobb med rätt dålig lön. Så ja har typ inga sparpengar. Levt ett slarvigt liv i tidigare relationer så det finns ”dåliga” skulder kvar.

Jag äger ett hus, som jag funderar på att nu sälja. Enligt vad mäklaren tror att jag kan få ut av huset kommer precis täcka att betala av huslånet samt troligen alla skulder. Kanske att det blir 50,100K kvar i skulder.

Hur skulle ni tänka? Jag vill helst inte bli av med huset heller. Jag funderar på att hyra ut det? Jag får inte loss någon stor summa pengar direkt då att betala av lån. Men långsiktigt så har jag ju en passiv inkomst i stället?

Kan tilläggas att jag går ej back varje månad trots skulder. Men det är ju tråkigt att lägga dom pengarna hela tiden. Samt att jag inte direkt kan spara några pengar. Och nu detta året så byter jag också jobb som gör att inkomsten kommer öka med i allafall några tusenlappar i månaden.

Har ni några goda råd?
Sälja eller hyra ut och se det fördelaktigt i längden?

Hyra ut ska du inte göra med såpas stram ekonomi. Kan lätt ha otur och kostnader som drar iväg.

Skulle nog tittat på Dave Ramsey 7baby steps för vad du ska fokusera på. Och vilken ordning du ska göra saker och ting.

Finns andra saker att sälja? Sparar dig tid om du bor kvar i huset.

2 gillningar

Var ska du bo om du säljer huset?

I så fall blir det att sätta sig i en lägenhet så länge. Mitt nya jobb kommer innebära en hel del resor i Sverige. Så kommer inte kunna sköta om huset riktigt heller med snöskottning osv.

Men då är hyra ut altså inte ett alternativ.

Det är inte bara och bara att hyra ut sitt hus. I värsta fall får du en hyresgäst som förstör din bostad, eller som inte betalar hyra. Eftersom det är en villa så är det inte hyreslagen som gäller, utan privatuthyrningslagen, och i den finns inte någon besittningsrätt för hyresgästen. MEN om du har skral ekonomi redan, så är det ju katastrof att få en dålig hyresgäst. Mitt råd är att sälja, betala bort det du kan av skulderna, och snöbolla resten och börja på ny fräsch kula igen. Tro mig, det går att göra, och känslan när man lyckas är obeskrivlig.

2 gillningar

Om du inte bor i en storstad är min uppfattning att man sällan får så mycket mer än driftskostnader + räntekostnader för ett hus. Underhållskostnader ligger kvar så kommer nog inte bli så mycket passiv inkomst.
Kan vara ett alternativ om man vill vänta med att sälja, men som ovan skrivits är det lite riskabelt om man inte har så mycket marginaler (strul med hyresgäst, något oväntat som går sönder etc)

Tyvärr verkar de som vill hyra ett hus ganska ofta vara de som inte får låna till att köpa ett hus. Dessa “familjer” vill du absolut undvika - det finns gott om dem.

Detta gäller speciellt på landsbygden där husen inte är så dyra.

Jag hade sålt om jag var du, kanske kan du hitta en fin bostadsrätt? Du kan ofta behålla lånen även om du byter bostad.

1 gillning