Förskott på arv

Min mamma kommer att sälja sitt hus under året och få loss omkring 10mnkr. För detta kommer hon att köpa en nybyggd lägenhet för omkring 6mnkr. Efter skatter är betalt och de pengar hon har i aktier/fonder etc så kommer hon ha omkring 5mnkr (borträknat obelånad lägenhet).

Hon är i 75-årsåldern och har en ok pension men går back varje månad då hon gör mycket resor / aktiviteter (går back omkring 8k per månad).

Nu till frågan
Hon fick förskott på arv av sina föräldrar för länge sedan och ser att vi barn (jag och två syskon) har bättre behov av pengar nu än om 10+ år. Hon funderar nu på att ge oss ett förskott men är lite osäker på hur mycket.

Vi tar gärna emot detta och ser att det skulle förbättra våra liv, men vill ju inte att hennes pengar tar slut och att hon måste snåla. Ingen av oss lever på fattigdomsgränsen, men ingen av oss har heller flera miljoner på banken eller superhöga löner.

Mitt förslag är att hon behåller 3mnkr för sig själv och ger oss resterande.
Detta skulle göra att hon kan gå back 10k per månad i tio år (1mnkr), sen gå back ytterligare 10k per månad i 10 år till (dock räknar jag här med att hon dragit ned på aktiviteterna och att hennes pension minskat). Sen en buffert på 1mnkr.

Jag är ju dock partisk så vore intressant hur andra skulle se på det.

1 gillning

Låt henne ge er det som hon har lust till, utan påverkan, oavsett summa. Det är en gåva.

3 gillningar

Förstår vad du menar, men hon har själv frågat. Hon är ingen ekonom och jag vill inte riskera att hon ger för mycket. Hon har också frågat oss barn vad vi tycker och då vill jag ge ett så objektivt råd som möjligt.

4 gillningar

Låter vettigt i mina öron. Hon bör ha mer kapital än hon sannolikt behöver och skulle det mot förmodan behövas så har hon ju tre barn som kan hjälpa till.

3 MKR som hon behåller och sedan runt 700 tusen var till er tre känns som en fullt rimlig lösning. Hon behåller merparten.

Ni får kanske också hjälpa henne att investera en del på ett vettigt sätt så köpkraften behålls med en plan på ytterligare 20 år i livet. Investera som planen är så inte allt hamnar på sparkonto där köpkraften definitivt urholkas på så pass lång sikt. I min värld, om du vill ha ett konservativt förslag, så skulle jag säga 1/3 i aktieindexfonder (avkastning), 1/3 i obligationer (viss avkastning över inflation), 1/3 cash för att göra det hon vill utan problem. Rätta till andelarna varje år eftersom hon tagit från cash. Har hon inte investerat tidigare så kan man av emotionella skäl lägga in pengarna i aktier/obligationer under säg 12 månader för att vänja sig vid att det kan svänga en del. Så hade jag nog resonerat med min mor

Lycka till :grinning::+1:

1 gillning