Hur tänka med 77-årig mammas pengar?

Min mamma jobbade som lågavlönade inom den offentliga sektorn i drygt 40 år. Hon får ut 13 000 Kr/månad i pension. Som tur så hade hon och farsan (han dog 2011) ett hus. Detta hus såldes 2016 och morsan flyttade till lägenhet. Hon fick 1,4 miljoner i nettopengar för huset. Jag öppnade ett avanzakonto åt henne och investerade pengarna. Hon förstår noll om investeringar och pengar, jag sköter all hennes ekonomi.

Pengarna har mer än dubblat sig sedan 2016. Hon har tagit ut pengar för att renovera sin stuga, köpa robotgräsklippare, bakmaskin, elcykel och en massa annat. Det är jag och brorsan som har uppmuntrat henne att spendera pengar.

Nu har hon drygt 2,2 miljoner på avanzakontot. 1,8 miljoner i aktieindexfonder och 400 000 i räntefonder.

Jag har gjort en automatisk överföring åt henne på 5000 Kr/månad, för att hon ska ha mer pengar att röra sig med.

Så vad tycker ni, ska jag öka andelen räntefonder?

Om man bara räknar räntefonderna så kan hon ta ut 5000kr i månaden i 6,5 år till.

Jag har försökt att få henne att spendera mer pengar men hon säger att hon har inga behov av att spendera på upplevelser eller köpa grejer just nu. Så mest troligt så kommer jag och brorsan få ärva det mesta av pengarna. Vi är båda högavlönade med eget sparande och behöver inte direkt pengarna.

Ska tilläggas att hon är fullt frisk idag. Hennes mamma blev 83 år.

6 gillningar

Ingen åsikt om investeringarna, men kanske hon är villig att spendera mer pengar på exv resor med sina barn?

Men att spendera för spenderandets skull ser jag ingen poäng med.

Ta höjd för att hon i framtiden kommer behöva betala mer för hjälp i hemmet. Hemtjänsten kommer bli sämre men det kan man lösa genom att köpa vissa tjänster privat.

6 gillningar

Du kan väl balansera om innehavet årligen så du håller cirka 20 % räntefonder? 6,5 års uttag är mer än nog för att klara en sättning eller två på aktiemarknaden.

Jag tycker att det är fint att du tar så väl hand om din mammas pengar!

7 gillningar

Jag tror på en stor nedgång på börsen snart. Därför hade jag satt allt i räntefonder om jag vore du. Själv har jag gjort exit från börsen, precis som före 2008, och betalat av på mitt bolån.

1 gillning

När gick du in igen efter 2008?

Jag hade ändrat till mer räntepapper. Om hon tar ut 5000 kr/månad och ni bara avkastar samma som inflationen så räcker pengarna i 25 år till. Behövs alltså inte särskilt hög avkastning och då ska hon inte ta för hög risk heller.

Kör 50/50 så har hon 12 år säkrat och resten får fortsätta jobba. Eller gör som AP7 Såfa, de kör 67% räntor från 75 års ålder.

2 gillningar

Lite off topic men tänk på att spenderande kan vara annat än prylar, det kan vara trevliga sociala saker också. Hon kanske vill gå någon rolig kurs, eller få skön fotvård, eller annat som ger lite guldkant. Låt henne klura på det. Annars är det ju jättefint med förnöjsamhet.

2 gillningar

Frågan är ju vad den verkliga sparhorisonten är. Jag hade nog fimpat räntor helt i hennes skor, avyttrat till barnbarnen på något klokt vis om ni barn inte behöver eller inte hade samma tänk med att skicka vidare.

Jag minns inte exakt, men jag väntade för länge. Har nu lärt mig att man ska gå in när det blivit en rejäl nedgång och det ser som mörkast ut. Dock tror jag inte på samma starka utveckling på börsen långsiktigt som det varit de senaste 40 åren. Därav betalar jag av på mitt bolån och kommer gå in med en lägre summa vid återinvestering på börsen.

Man vet aldrig exakt när nedgången kommer, men nu är det väldigt hög risk. USA-börsen är övervärderad och många varnar för ett ras. Warren Buffet har tex en historiskt hög andel i kontanter just nu.

1 gillning

Ja, förr eller senare får ju domedagsprofeterna rätt.
Det kommer att komma en sättning, men är det nu eller skall börsen upp 20% till innan den kommer.

1 gillning

Väl skött.

1 gillning

Jag har en liknande situation. Mina föräldrar är inte superrika men har betydligt mer pengar och tillgångar än vad de kommer kunna göra av med under deras livstid med nuvarande konsumtionsmönster.

Det verkar ligga lite i deras generation att inte slösa pengar på onödigheter.

Jag funderar på att försöka kraftsamla och få till en köp av en blomsterprenumeration. En gång i veckan kommer en ny fräsch bukett med bud från en blomsteraffär.

Superdyrt förstås, men jag tänker att det skulle kunna ge ökad livskvalité.

Alternativet är ju att pengar sparas för att kunna ärvas av oss syskon, vilket verkligen känns onödigt!

2 gillningar

Jag tycket det låter som en sund strategi

Intressant tråd! Själv har jag lite liknande, med skillnaden 90 plus förälder med ganska hög pension där det blir pengar över varje månad. Vederbörande har typ 250k sparat i aktier som generellt gått dåligt men huvudsaklig tillgång är i fastigheten som hen bor i, med låg belåningsgrad, köpt på 70-talet.
Sen ligger ca 100k på Avanzas sparkonto. Funderar ibland på om man skulle förändra något av detta…

1 gillning

Heja Heja. Bra jobbat.
Vi barn har också peppat vår far som är 80++ att spendera pengar på sådant han gillar och som gör att han rör på sig lite mer och kommer ut lite. Han HAR en bra pension.
Han är av den sparsamma sorten som haft det rejält knapert under i alla fall första halvan av livet och det satt hård prägel. ( Även präglat mig en del under min barndom )
Gick på restaurang aldrig, Aldrig någon påkostad semester, Han cyklade hem 3 km varje dag för att äta lunch som mamma lagat, aldrig åka taxi, Sällan köpa något som förbrukas som är lite extra gott eller fint. Sällan inköp på systembolaget. Inga “onödiga resor” över huvud taget. Skruttiga bilar långa perioder.
Vi barn har bearbetat honom för att få honom att sluta knapra sparkontona uppåt sakta men säkert.
“Vi behöver inget arv från dig. Lev och gör saker du uppskattar. Sista skjortan har inga fickor”
(Däremot har han gett en del pengar till barnbarn vilket uppskattas)
Vi drog med honom ut på luchrestauranger när vi kom på besök ( vi bjöd) i början. Han tycker inte att det är kul att laga mat. Det tog fäste och numera går han ofta ut och äter lunch.
Han köpte nyligen en ny bil åt sig som han tar dagliga turer med. Det var inget fel på den gamla men ny bil gillar han verkligen.
Han var för snål och okunnig för att köpa en padda åt sig så vi köpte en padda åt honom som han använder flitigt numera för titta på sina inskannade diabilder tagna under ett långt liv och surfa lite. Han behövde hjälp med att få in alla bilder (många tusen var det ) och få igång paddan .

2 gillningar

Kanske kan ordna en bukett varannan vecka? Jättefin idé. :smiley:

Föregående skribent skrev om livskvalitetshöjande saker att spendera pengar på och hen tyckte att varje vecka kunde bli lite dyrt varvid jag föreslog varannan vecka som en kompromiss.

Tråkigt att hon inte vill spendera lite mer men hon är den generationen. Bra jobbat :+1:t2: