Hur fördela mammas pension på 1.6 miljoner för en pension i augusti 2025?

Hej,

Jag började hjälpa min mamma med hennes pension 2018 tack vare RikaTillsammans. Hon har nu lyckats spara ihop 1 miljon på Avanza. 70% Länsförsäkringar Global, 30% Spiltan Investmentbolag.

Sedan tidigare har hon sparat ihop 600 tusen på Handelsbanken Pension 60 (en blandfond) plus 100 tusen på ett räntekonto. Hennes plan är att gå i pension augusti 2025 och börja resa mycket med sin man och njuta av livet medan de fortfarande är i god hälsa. Hon kommer ta ut 120 tusen per år tills pengarna är slut för att sedan leva ett enklare liv. Hon har en avbetald lägenhet, låga kostnader och inga lån.

Min tanke är att först börja leva på pengarna från Handelsbanken. Sätta in dem på hennes sparkonto och sälja 80% av värdepapperna på Avanza. Är detta en god plan?

Med vänliga hälsningar, en grov dyslektiker.

1 gillning

Välkommen till forumet!

Täcker hennes pension hennes kostnader? Det vill säga hur mycket flexibilitet finns det?

För ett sätt att tänka är att t.ex. ta och sätta 600.000 på typ ett sparkonto med insättningsgaranti och sedan ha det andra investerat. Sedan fyller man på det sparkontot lite mer om det varit ett bra börsår och lite mindre om det är ett dålig börsår.

Ja, alla hennes kostnader täcks av pensionen.

1 gillning

Det är ju toppen och en jättefin pension. Då skulle jag förändra ovan till att säga 360 - 600.000 på ett sparkonto och sedan fylla på 1-2 gånger om året från den stora portföljen.

1 gillning

Lite nyfiken kring ditt tänk hur du fick fram summan 360.000-600.000kr?

Försöker själv hjälpa min mamma med hennes pension och det är intressant att se hur andra tänker.

Som alternativ till Jans förslag (och likvärdigt) kan man sälja av allt investerat (säg 1,5 milj och låt resten vara buffert) och sätt in det på Lysa med aktieandel 25-40% (tycke o smak). Ställ in månadsutbetalning om 10 000kr. Klappat och klart.

1 gillning