Skulle behöva klokt input. Jag har en mamma som har ett par miljoner i ngt som heter kapitalförsäkring Liv. Hon får därifrån 4500 kr/mån, en sinnessjukt låg utbetalning. Jag har varit i kontakt med Skandia och det är inga problem att sälja av dem. Jag hade i så fall tänkt att lägga över pengarna på Lysa. Två frågor infinner sig.
Medför en försäljning ngn skatt? Skandia visste inte.
Om Lysa-vilken split hade ni rekommenderat. Jag är inne på 50-50 eller tom 30/70 aktier/räntor.
Hon är 79 år. Det visar sig att hon lever på 18kkr efter skatt. Jag vill att hennes sista år ska ha en guldkant så att hon slipper oroa sig för ekonomin åtminstone.
När jag tog ut pengarna i början av året var det så här: Skandia Liv (traditionell förvaltning) ska sparas mellan 10 till 15 år. Tar man ut pengarna innan 10 år får man betala avgift 1,5% + 350 kr. Tar man ut efter 10 år kostar det enbart 350 kr.
Prova vad Lysa föreslår för fördelning genom att svara på frågorna som ställs.
Vad du än gör så placera det inte i indexfonder.
Du vill väl inte att din mor ska bli av med alla pengar och att du själv blir arvslös?
Det stora raset på techaktier i USA står för dörren.
Medellivslängden för kvinnor är 85 år.
Avkastning borde vara av mindre betydelse med så kort sparhorisont.
30/70 hos Lysa med månadsutbetalning kan funka alternativt vanligt sparkonto med insättningsgaranti (1050000 per bank).
När jag tog ut pengarna i början av året var det så här: Skandia Liv (traditionell förvaltning) ska sparas mellan 10 till 15 år. Tar man ut pengarna innan 10 år får man betala avgift 1,5% + 350 kr. Tar man ut efter 10 år kostar det enbart 350 kr.
Medellivslängden är inte riktigt relevant när det handlar om äldre personer. Man bör titta på återstående livslängd vid en viss ålder. Personen har ju redan klarat sig längre än alla som dött innan nuvarande ålder. För en 79-årig kvinna är förväntad återstående livslängd 10,5 år. Dvs i snitt bör hon bli strax under 90 år.