Hjälp med min mors sparande och bolån

Jag skulle uppskatta era kloka råd kring dessa två frågor:
Min mor har haft sparpengarna i Swedbank robur räntefond kort plus i 10 år. När jag kollade så har den utvecklats 5% på 10 år. För mig innebär det att hon har fått 0,5 % per år vilket innebär 1,5 % i förlust med tanke på inflationen. Har jag tänkt rätt på ett ungefär? Jag känner att det är en dålig affär för henne och jag skulle vilja hjälpa med att hon i alla fall täcker inflationen, dvs går ±0. Hon är 76 år, pensionär, och har inget specifikt ändamål för pengarna nu men kan behöva ta ut lite då och då för t.ex. huskostnader. Vad skulle ni föreslå?

Hon har också bolån på Swedbank där hon sa att det kanske var 2% eller mer i ränta. Jag är inte alls insatt i bolånemarknaden men är det inte en hög ränta och skulle hon kunna åstadkomma något bättre? Vad tycker ni?

Jag hjälper själv min mor med hennes ekonomi. Hon är i liknande ålder som din mor.
Min mor är skuldfri och investerar löpande pengar i en utdelningsportfölj. Hon har inte varit höginkomsttagare men däremot fått ut pengar från försäljning av (del av) villa.

Om jag förstår din situation så är din mors situation så är hennes ekonomi inte i toppskick. Du borde titta mer i detalj på hur hennes ekonomi ser ut. Många äldre sitter med ganska låg belåning men samtidigt förhållandevis höga räntor. Ofta är det kopplat till att de inte är kreditvärdiga. Jag skulle alltså föreslå att du försöker förstå bättre hur hennes ekonomi ser ut:

1. Räcker pengarna löpande, till mer än att bara leva fattigt?
  2. Har hon möjlighet att flytta lånet till t.ex. Hypoteket eller har hon för låg pension?
  3. Hur stort är sparandet vs. lånet?

Det mest rimliga sparandet för en pensionär är en mix av räntor och aktier. Exakt fördelning borde i någon mån styras av hur stora tillgångarna är. Har man mer kan man ta större risk. Det ideala är ju att inte behöva använda själva kapitalet utan enbart använda utdelningar.

2 gillningar

Den enklaste lösningen “här och nu” vore att byta räntefonden till en mer högavkastande räntefond. IKC Avkastningsfond är en sådan. Jag tror dock att det vore bäst med en mer total genomlysning och “optimering” av upplägget. Det kräver i sin tur en bättre bild av hur hennes ekonomi och tillgångar ser ut totalt sett.