Rådgivning person 80+, fördelat fonder och räntekonto

Hej. Har fått frågan att komma med pöacetingsråd till en person på 80 som fått pengar i samband med försäljning av fastighet. Tänker mig att en stor del placeras på räntekonto men vill höra er åsikt på andel med tanke på ålder?

Personen har även SEB som bank och tänker att det är enkelt att ha kvar det och om det finns bra fonder och hur dessa bör kombineras även det utifrån åldern.

En viktig fråga är väl om personen vill ha pengarna till att leva på under sin livstid (då är räntekonto givet) eller om hen vill lämna efter sig ett arv (då kan man ju också tänka sig aktiefonder, förutsatt att inte arvingarna vill börja använda pengarna direkt efter dödsfallet).

(först trodde jag tråden skulle handla om en person med över 80 stycken fonder, tyckte det lät spännande… :))

1 gillning

Ändrar rubriken så den blir lite lättare att förstå.

Inte helt insatt än men vet att den del ska skänks och även va “pensionsförsäkring”. En viss del ska va högre risk på och läggas i fonder.

Tänkte om det fanns något generellt att utgå ifrån

1 gillning

Om man är över 80 år finns ju i princip bara 2 konton eftersom man uppnått medellivslängden:

1. Cash för allt man vill kunna ha under sin livstid.
  2. Högrisk för de som ärver, eller till en själv om man råkar bli 100 år!

Balansen däremellan får man då välja utifrån sina tankar kring vad pengarna ska nyttjas till. Eller?

Instämmer med detta, personen behöver själv bestämma hur mycket hen vill ha att leva på först och främst, det bör ligga på sparkonto med ränta.

Sedan tycker jag inte man ska krångla till det som läggs i högriskdelen eftersom jag skulle tro att det är ganska sannolikt att arvingarna kommer ändra bland fonderna oavsett när de ärver (dvs kör på säkra kort och inte något som de kan tänkas bli alltför “besvikna” på), så aktieindexfonder med låga avgifter, säg typ 70 % globalt och 30 % Sverige (gissar att medelsvensson ändå har en viss fäbless för övervikt mot Sverige, men generellt i detta forum och bland fondrobotar är nog konsensus en lägre andel i Sverige), jag vet dock inte specifikt vad som finns hos SEB men utgår från att det finns något som är good enough i en situation som denna för att slippa krångla med fler banker.

(Det generella att utgå från sägs ibland vara att procenten i räntor ska motsvara ens ålder, dvs 80+ % sparkonto i detta fall, men det blir lite för trubbigt tycker jag när man kommer upp i denna ålder)

Ja helt uppenbart blir ju en sån regel åtminstone väldigt svår rent matematiskt att följa när man fyllt 101 år… men man får väl köra sparkonto med hävstång/belåning då (kan man få sms-lån när man är 101 år?). :sweat_smile:

2 gillningar

Om man bara utgår ifrån vad som kan vara rimligt för en 80 åring som säkert kan leva både till 90 och 100 om hälsan stor hen bi … så kan man snegla på vad Vanguard säger om aktie/ränte allokering efter pension. Se bild nedan.

De menar att man kan ha ca 30% i aktier och resten i räntor långt efter pensionen för att varken ta för hög risk men ändå inflationsskydda kapitalet.

Sen är ju frågan ju man bäst gör det. Ränta borde vara på räntekonto med någon typ av vettig ränta och sedan sätta ihop en aktiefonds portfölj för 30% av kapitalet.

Enklast är Avanza med en ISK för aktiefonds delen och Sparkonto+ (med samarbetspartners) delvis bundet på tex 1 år (vettig ränta) och delvis rörlig ränta (låg men bättre än storbanker).

Vet inte hur mycket pengar det rör sig om men tänk på insättningsgarantin på 1050 kkr per bank. Avanza har dock flera samarbetspartners så om ränte delen är Max 2-3 Mkr så kan man lösa det inom Avanza med flera sparkonto+.

Så hade jag tänkt! :slight_smile:

Många bra råd, men bäst är nog att låta 80+personen själv bestämma.

Vissa gamla vill ge bort pengar till kyrkan, andra vill besöka bordell, några tänker på barnbarnen, men andra tycker att de djävlarna ska inget ha.

Några vill unna sig lyxig guldkant på tillvaron, medan andra är tacksamma som det är i enkelhet.

Demens och andra allvarliga sjukdomar kan göra det nödvändigt att andra bestämmer över den gamle.

Annars är först efter 120-års ålder som yngre får bestämma över åldringen, om den nått den åldern.