Jag har en äldre släkting (85+) som nyligen sålt sitt hus och flyttat till en liten lägenhet istället. Efter husförsäljningen blev det ett antal miljoner över, och personen kommer troligen vilja använda en del av kapitalet under de sista åren. (Men har inget emot att det blir lite över till barnen.)
Hen var inne på banken och fick rekommendationen att skaffa fonden " Handelsbanken Auto 25 Criteria". Ser enligt mig ut som ett hyfsat vettigt alternativ. Främst då släktingen inte har möjlighet/kunskap att själv sköta om sin portfölj. Det finns ju även en risk att hen blir äldre och krasligare med åren. Så något som kräver mycket tid eller jobb går tyvärr inte att välja.
Men jag går ändå och funderar, finns det något annat bra alternativ som är lite bättre som dom “glömde bort” att nämna? (Jag frågade efter en evighetsportfölj men något sånt hade dom inte, för guld är lite för riskfyllt.)
Dom rekommenderade även att inte ha den på ett ISK då den förväntade avkastningen är låg. Vad tror ni om det?
Om jag har tolkat släktingen rätt så är problemet med det att hen inte vet om hen lever i 2 år eller 12. Bägge är nog ungefär lika realistiska idag. Vilket gör att summan hen behöver skiljer sig mycket åt, och hen tar därför det säkra före det osäkra och behåller majoriteten.
Det verkar inte vara en katastrofavgift på bankens förslag, men 0,6 är ändå lite i högsta laget.
Tänker att ett Lysa-konto på typ 40/60 (aktier/räntor) och sätta upp en månadsvis utbetalning kan vara intressant. Det som talar mot är väl att det är låg förväntad avkastning som man har på ett ISK.
Som @Guldfeber är inne på så hade det bästa ekomiska för alla inblandade varit att ge bort det som ska ges bort direkt så kan de pengarna få börja jobba vidare på eget håll.
Alternativt att personen i fråga börjar placera pengarna efter hur dom eventuellt ska användas i framtiden, t.ex att hen lägger upp ett långsiktigt sparande till sina barn som hen eventuellt kan använda om hen vill men som ändå får en troligtvis positiv utveckling framöver
Däremot så är det väldigt svårt med just vad äldre ska göra med sina pengar och hur man ska rådge dom att göra, det är kanske surt förvärvade pengar som ligger nära hjärtat och man inte vill släppa ifrån sig, även om det kanske hade varit det bästa om man inte vill konsumera upp dom själv.