Jag ska hjälpa till med omplaceringar av medel åt en förmögen men ekonomiskt ointresserad person, 85 år gammal, som i flera år haft diskretionär förvaltning med mycket höga avgifter. Portföljerna i denna förvaltning är krångliga och inte i linje med vad personen önskar ha sina placeringar i, så vi börjar från scratch med delar av den.
Jag har äntligen lyckats få 85-åringen att starta Avanzakonto!
För en så gammal person säger skolboken väl i de flesta fall att pengarna inte ska vara på börsen alls utan på sparkonto.
Men – hen har en väl tilltagen pension, som mer än väl täcker alla levnadsomkostnader. Personen är av naturen snål och vill heller inte leva loppan eller unna sig något extra, trots att barnen försöker uppmuntra till det. Pengarna har delvis skänkts som gåvor till barn och barnbarn på senare år, men personen tycker att de nu fått nog och får vänta på arvet för resten.
Vad bör denna person göra med sin förmögenhet? (15–20 miljoner i aktier, aktiefonder, räntefonder och sparkonton.)
Med tanke på åldern borde ju sparandet vara kortsiktigt. Men eftersom personen inte sparar till något särskilt och inte behöver pengarna är det ju snarare viktigt med bra långsiktiga placeringar.
Kruxet är förstås att barnbarn är betjänta av att få ärva indexfondsparande, medan de medelålders barnen (tre syskon) som är bröstarvingar kan ha sinsemellan olika intressen. Någon vill trygga pensionen om tjugo år, en annan vill kunna betala av huslånen med ett förväntat arv om ett antal år, en tredje kanske vill köpa en bil och resa jorden runt omedelbart … I de senare fallen är det inte roligt om familjeförmögenheten just halverats genom ett börsras. Men alla i familjen blir förstås glada om förmögenheten växer på sig, och inte urholkas av inflationen på ett sparkonto …
Vad skulle ni råda 85-åringens och familjens rådgivare (jag) att säga?! Det bästa råd jag skulle kunna ge vore att omgående fördela det mesta av pengarna mellan bröstarvingarna medelst gåvor, så får var och en själv avgöra placeringshorisont/behov etc – men det vill 85-åringen alltså inte.
P S I den mån pengarna kommer att placeras i indexfonder blir det med främst europeisk och svensk inriktning, t ex LF Europa Indexnära, SEB Sverige IndexAvanza Zero m fl. LF Global Indexnära och andra globalfonder innehåller för mycket amerikanska techbolag, precis sådana som får 85-åringen att spotta och fräsa.