Omplaceringar för 85-åring?!

Jag ska hjälpa till med omplaceringar av medel åt en förmögen men ekonomiskt ointresserad person, 85 år gammal, som i flera år haft diskretionär förvaltning med mycket höga avgifter. Portföljerna i denna förvaltning är krångliga och inte i linje med vad personen önskar ha sina placeringar i, så vi börjar från scratch med delar av den.

Jag har äntligen lyckats få 85-åringen att starta Avanzakonto!

För en så gammal person säger skolboken väl i de flesta fall att pengarna inte ska vara på börsen alls utan på sparkonto.

Men – hen har en väl tilltagen pension, som mer än väl täcker alla levnadsomkostnader. Personen är av naturen snål och vill heller inte leva loppan eller unna sig något extra, trots att barnen försöker uppmuntra till det. Pengarna har delvis skänkts som gåvor till barn och barnbarn på senare år, men personen tycker att de nu fått nog och får vänta på arvet för resten.

Vad bör denna person göra med sin förmögenhet? (15–20 miljoner i aktier, aktiefonder, räntefonder och sparkonton.)

Med tanke på åldern borde ju sparandet vara kortsiktigt. Men eftersom personen inte sparar till något särskilt och inte behöver pengarna är det ju snarare viktigt med bra långsiktiga placeringar.

Kruxet är förstås att barnbarn är betjänta av att få ärva indexfondsparande, medan de medelålders barnen (tre syskon) som är bröstarvingar kan ha sinsemellan olika intressen. Någon vill trygga pensionen om tjugo år, en annan vill kunna betala av huslånen med ett förväntat arv om ett antal år, en tredje kanske vill köpa en bil och resa jorden runt omedelbart … I de senare fallen är det inte roligt om familjeförmögenheten just halverats genom ett börsras. Men alla i familjen blir förstås glada om förmögenheten växer på sig, och inte urholkas av inflationen på ett sparkonto …

Vad skulle ni råda 85-åringens och familjens rådgivare (jag) att säga?! Det bästa råd jag skulle kunna ge vore att omgående fördela det mesta av pengarna mellan bröstarvingarna medelst gåvor, så får var och en själv avgöra placeringshorisont/behov etc – men det vill 85-åringen alltså inte.

P S I den mån pengarna kommer att placeras i indexfonder blir det med främst europeisk och svensk inriktning, t ex LF Europa Indexnära, SEB Sverige IndexAvanza Zero m fl. LF Global Indexnära och andra globalfonder innehåller för mycket amerikanska techbolag, precis sådana som får 85-åringen att spotta och fräsa.

Först och främst så ska man se till att åldringen får göra som den vill med sina pengar och att den känner sig nöjd med hur de är placerade. Om det nu är gåvor på börsen eller på kontot. Man ska även ta höjd för ökade kostnader, vet inte hur personen bor nu men om ett hem är ett alternativ framåt så kan det vara kostsamt om man vill ha ett med större boyta, mycket underhållning och god mat med vin. Kanske ha med sig eventuellt husdjur.

I den här situationen skulle jag se till att fokus låg på att bevara förmögenhet inte få den att öka. Risken är stor för familjegräl och trasiga relationer om de investeras och ett börsras äter upp stora delar av förmögenhet. Familjero kommer vara viktigare än eventuell värdeökning.

Trevligt att läsa om en välbärgad pensionär.

/Seglarna.

Du är bröstarvinge nummer ett i detta fallet då?

Klurigt när man inte vet vad är det för sparhorisont… Så man får kanske anta 5 år?
Kanske Avanza Auto 3 då. Borde ju kunna ge något iallafall på 5 år tycker man.

Svårt att välja bort amerikanska techbolag och nån enstaka snäv fond kan man ju inte rekommendera med gott samvete.

Hej Seglarn,

Tack för goda råd!
Håller helt med dig, men personen vill absolut inte bo på hem (”hellre hoppas jag ut genom fönstret!”) och inte ens något lyxigare hem fastän ekonomin för sådant finns. Jag vet att hennes barn föreslagit ett sådant annars … och på andra sätt försöker få sin förälder att unna sig ett och annat (t ex att ta taxi istället för att kämpa på med bussar med sin rullator eller att kosta på sig medicinsk fotvård då och då, men det är dessvärre stört omöjligt).
Du har helt rätt om risken för börsras => familjegräl, jag ska ta det med mig i min rådgivning!

Skulle inte kalla en 85-åring som skänkt pengar till barn och barnbarn snål, snarare ekonomisk med prioriteringar på rätt ställe- Familjen, som han uppenbarligen tar hand om och skämmer bort :slightly_smiling_face:

Skulle rekommendera sparkonto, men så verkar inte bli fallet, så:

Plus Allabolag, skulle jag rekommendera, utöver storebrand global all countries. Visst, han får amerikanska techbolag också, men det är så index ser ut.

1 gillning

Förtydligande:
”Snål mot sig själv” menar jag! Barnen vill att hen ska unna sig att t ex åka taxi för sina pengar, istället för att krångla sig fram på olika stadsbussar med rullator, kosta på sig delikatesser som goda dessertostar som hen älskar men tycker är för dyra – och betala för att få medicinsk fotvård, istället för att själv försöka klippa tånaglar etc. Men … det är omöjligt. Det enda hen vill lägga pengar på förutom obligatoriska räkningar är böcker och bil/bensin.

Pengarna som barnen fick (i fjol) motsvarar ungefär andelen för deras andra förälder i boet, d v s det som de skulle ha fått dela på när denne gick bort för cirka tio år sedan om arvslagstiftningen vore konstruerad så – så ”skämma bort” anser jag är fel ord i sammanhanget, även om 85-åringen verkar anse att hen är givmild i och med den omfördelningen.

1 gillning

Jag skulle börja med.
Vad vill 85 åringen själv ha sina pengar?
Vad tycker den är viktigt med sina pengar? Säkra/ växer mm?
Skulle nog utgå från detta då. Det är dennas pengar och ingen annans.
Så det känns tryggt och bra för den.
Den kanske inte bryr sig att inflationen äter lite på kapital. Det är ju ett bra kapitel så den kommer nog ha det gott med det pengar ändå.
Nått att tänka på är att kanske ha flera banker om den väljer sparkonto. Så insättning garantin fins.
Många äldre gillar med fysisk banker man kan besöka kan ju va nått att prata om.

Men vad ev arvtagare har för önskemål. Tycker jag i frågan är helt ointressant.
Vuxna människor står ju för sin egen försörjning. Och betala av hus resa mm gör man för sina pengar inget ev arv. Som aldrig är ens fören man fått det.
Det kan hända saker på vägen som gör att man står utan arv även om ens förälder/ släkting mm hade gått om pengar.
Men va snällt av 85 åringen att sponsra sin familj. Hoppas det tog bra hand om det det fick.

Hoppas du hittar en bra lösning som denna 85 åringen känner sig bekväm med. Och va snällt att du vill hjälpa till. Är ju inte alltid lätt med teknik mm idag.

1 gillning