Hur ska min äldre släkting tänka med sina tillgångar

Hej. Vill pröva ett case här blanda alla kloka människor.

Jag har en släktning på 75år. Hen ärvde aktier och fonder från sina föräldrar som nu är värda ca 4 milj. Jag har kollat igenom allt och både fonder och aktier ser ok ut. Lite höga avgifter på någon fond möjligen.
Hen har inget behov av pengarna under överskådlig tid då hen med sin partner klarar sig bra på sin pension.
Eftersom allt ärvdes för ca 15 år sedan vet man inget om ursprungsvärdet så det blir en hög skatt vid försäljning (inget ligger på ett ISK konto). Jag fick frågan om vad hen ska göra och jag vet inte vilket svar som är bäst.
vad är era råd?

Så det är fyra miljoner nu och skatten skulle bli 20%. Vi leker med tanken att han avkastar 7% per år i fem år:

5 610 206 kr och säljer han blir det 1 122 041 kr i skatt

Om det säljs idag blir skatten 800 000 kr

Läggs 4 miljoner in på ISK blir schablonbeloppet 118 400 kr och således skatten 35 520 kr per år första året. Eftersom i exemplet ökar kapitalet så skatten blir lite högre och orkar inte räkna ut varje år men räknar man med 40 000 kr per år i snitt blir det 200 000 kr och över en fem års period då totalt ca en miljon i skatt jämfört med ca 1,1 miljon om man låter det vara kvar som han har idag.

Sälj med andra ord och köp på ISK

1 gillning

Hmm, är inte kapitalvinstskatten 30%?

Och om 4msek säljs så blir det alltså 2,8msek som kommer ligga i ISK. Alltså ett betydligt lägre belopp som ligger och genererar tillväxt. Det går inte att flytta fonder/aktier från depå till ISK vad jag vet :man_shrugging:

/S

Dubbelfel. Det blir 30% skatt på 80% av värdet enligt schablonmetoden vilket resulterar i 24% skatt.

1 gillning

Har 75-åringen barn eller barnbarn?
Hur är deras finansiella situation?
Vad har 75-åringen för hälsotillstånd, intressen, drömmar och ambitioner? Livet är inte slut för att man är 75. Kom ihåg att Donald Trump är 79 och springer i cirklar runt de flesta här på forumet.

Tänker att det här kan vara ett typiskt läge då man borde fundera på att ge bort en stor del av pengarna - såvida det inte är något man vill göra. Åka på resor, bygga sitt drömhus eller något annat.

De har andra tillgångar som räcker för deras ålderdom och drömmar. Så om jag gissar kommer dessa pengar tillslut ärvas av barn och barnbarn. Så det är ju både en fråga om att fortsätta få värdeutveckling men även ha ordning och reda på sina konton.

Är du arvinge?

Om jag var i deras situation (äldre, gott om pengar och 4 miljoner utöver det som jag inte planerade att röra) hade jag gett det till barnen som förskott på arv. Det är ju dock en extremt känslig fråga att lyfta såklart,speciellt om du själv är potentiell arvinge.

1 gillning