Strategi - Aktier Äldre Person

Hej - skulle behöva lite hjälp i tänket kring följande:

• Person 70år gammal
  • Har för tillfället 25% of tillgångar i diverse utdelningsaktier (stabil stora svenska bolag med 1-3% utdelning)
  • Aktierna sitter i ett depåkonto
  • Har resterande tillgångar i sparkonto med 3-4% ränta (kommer inte ihåg exakt)
  • Har inga större utgifter annars

Jag hade tänkt sälja av aktierna och återinvestera i Avanza Global, alternativt räntor. Dock eftersom dessa aktier sitter i ett depåkonto sedan decennier förstår jag att aktiervinsterna kommer skattas med 30%? Stämmer det? Är det 30% på aktiekursen sedan köptillfället (jag antar att utdelningar beskattas kontinuerligt)? Isf tänker jag att det kan vara bättre att lämna som är? Hur hade ni tänkt här?

Schablonbeskattning på 24% av totala värdet vid försäljning kan vara fördelaktigt.
Kan vara lämpligt ifall du inte har kvar köpehandlingarna och vet hur stor vinsten är eller om det rent av är mer fördelaktigt tack vare stor uppgång.

Ex om du köpt en aktie för 100:- år 1 och den idag är värd 1000:- :
30% skatt på vinsten : 270:-
24% skatt på totalen : 240:-

Iövrigt är väl Avanza global rimlig, eller nån av de andra, t ex LF Global, AMF Global osv osv.
Vad har du för sparmål och horisont?

(EDIT: 24% ska det vara, inte 22% som jag skrev först. Jag ber om ursäkt å hela min släkts vägnar för detta. Rättat ovan men jag är fullt medveten om att Internet aldrig glömmer ens misstag :slight_smile: )

Det är förmånligare att använda schablonmetoden om dina aktier har ökat mer än 400 procent i värde, dvs du tar upp 20 procent av försäljningsvärdet som anskaffningsvärde. Den resterande delen, 80 procent, blir automatiskt vinst och är det belopp som ligger till grund för den skatt du får betala på aktieförsäljningen. Det motsvarar 24 % av ditt värde.

Det är svårt att ge råd om hur du ska göra utan att veta mer om din situation, men jag kan säga att jag är i samma ålder och har en depå med gamla svenska aktier som visserligen inte motsvarar så många procent av mina tillgångar, men jag låter den helt enkelt ligga. Får vara en sista reserv så att säga.

Vad kommer du info. om aktier beskattas 22%?
Menar du metoder räknar omkostnadsbelopp för att deklarera aktier? Schablonmetoden?
Jag har depå men mina aktier vinst/utdelningar beskattas 30%. På deklaration kan du se hur mycket källskatter har avräkat men du betalar fortfarande 30% i utdelningar.

Ja, du hittar schablonmetoden längre ner på Skatteverkets sida som du länkar till. Jidde, ovan, förklarar det också… 24% ska det vara, inte 22% som jag skrev.

Men det gäller alltså för aktierna vid försäljning inte ev utdelning från dem.

Tack för svar, för att ge lite mer detalj:

• Dessa aktier är arv - och jag är osäker på när de köptes och-eller om vinsten skattades när de fördes över från tidigare person. Om de suttit i decennier blir skatten väldigt hög med 24% givet att kursen på dessa har gått upp mycket.

• Personen jag hjälper har inte koll på aktier alls. Min avsikt eller mål är att dra ner risken genom att diversifiera med en global index fond eller räntor, men nu känns det oklart när jag fakturerar in skatten. Jag bör kolla upp hur mycket skatt det blir, men känns som att det kan vara värt att bara lämna istället för att pilla

Om du inte har något anskaffningsvärde på aktierna så är det schablonbeskattning som gäller, men om de är riktigt gamla och har ökat gott och väl över 400 % i värde så är skatten snarare att se som låg i förhållande till vinsten. Dock får du, som sagt, skatta för utdelningarna på vanligt sätt.

Man måste alltid fråga sig vad syftet framåt är med sparandet.
Redan 70 år gammal ?. ** Hur Spendera sparade pengar på trevligt sätt låter vettigare som frågeställning.**
Jag och frun är nyblivna pensionärer och vi försöker vänja oss vid att sluta spara och börja använda pengar till sånt som är kul och genererar minnen och upplevelser. Det som går vidare i arv efter oss är tänkt att bli en mindre del. Barnen har det bra redan och förväntas vara typ 60 själva med utflugna egna barn och onödigt stora hus när arv händer.
Om vi var 70 skulle vi hoppas med god prognos att få 5 friska år tillsammans och kanske 5 till med lite tur.Att spendera överskott på sånt som är kul på den tidshorisonten låter vettigt. Ett bra sparkonto med 4% ränta skulle då räcka fint då bulken av pengar skall ut på i snitt 5 år.