Råd till 80-åring

Vad skulle ni ge för råd till er 80 åriga mamma i dagsläget?

• Sätt pengarna på sparkonto med ränta och insättningsgaranti
  • Sätt pengarna på Lysa med kanske mer försiktig aktie/ränte fördelning?
    När gjorde frågorna i Lysa blev Lysas rekomentation 70% aktier / 30% räntor.,

Hon är ekonomiskt stabil och detta är hennes investeringspengar/oinvesterade kapital.

Mitt råd till mina 80/82 åriga föräldrar är att spendera pengarna på något kul de vill ha/göra NU! Åren går vääääldigt fort i den åldern. Det som är möjligt denna vinter är kanske inte möjligt nästa.

Är sen pengarna tänkt att sparas till “barn/barnbarn” är det kanske bättre att de får de nu som gåva än senare i livet som arv.

13 gillningar

Det beror på vad pengarna skall gå till. Skall det bara gå till henne själv hade jag haft det på sparkonto då det troligtvis inte är så många år kvar som hon har möjlighet att spendera dem.

Ju större andel av pengarna som skall ges vidare till kommande generationer desto större andel i indexfond.

1 gillning

Jag tycker oxå att man ska göra någe roligt för pengarna istället för att spara…

De av våra föräldrar/svärföräldrar som fortfarande lever och börjar närma sig 90 passar in i detta.
Gnistan och initiativförmågan blir svagare för varje år som går.
Det är sorgligt, men en del av livet.

Att 1: Sätta av pengar för upplevelser under det kommande året, och därefter 2: Ta aktiva beslut gällande arv och ev. gåvor. Medellivslängden för kvinnor i Sverige är 85 år.

Precis som andra säger: sparkonto med insättningsgaranti om hon ska ha pengarna under sin livstid. Om det är till för efterlevande: Lysa är väl bra. Fördelning aktier/räntor utifrån hur länge pengarna kommer att ligga där.

2 gillningar

Det sägs inte hur mycket pengar det rör sig om.
Inte heller hennes hälsa.

Är det rimligt att anta att personen lever 2 år till, eller 15 år till?

Om det är en väldigt pigg (gillar resor och nöjen) 80-åring med 1 miljon att investera, då bir svaret helt annat än om det är en krasslig 80-åring med 100 000 kr.

Man håller sig friskare av en aktiv livsstil, så jag tycker damen ska unna sig resor, besök på museer, teatrar, kulturliv, mässor och resturanger etc.
Pengar för sådant måste finnas varje månad!

Det kan vara bra att lägga undan 50000 kr till begravning.

Pengar som blir över när aktiv livsstil och betald begravning är avsatt på bankkonton, de pengarna kan investeras.

Och när de har kommit till läget att nästan inget är möjligt/roligt längre så kan du försöka inspirera dem att dela med sig till barn och barnbarn innan det är dags att dela arvet.

Min kära mor 80+ tycker att jag tjänar så mycket och att jag har så mycket själv på banken att jag inte får några större summor även om hon påstår att hon hellre ger med varm hand än med kall… Detta trots att jag är ensambarn.

Nå huvudsaken är att hon inte sätter sprätt på dem på slutet :wink:

Om man har för avsikt att skänka eller arvskifta ut stora delar av beloppet tycker jag man skall ta en diskussion med tilltänkta mottagare om hur de vill ha pengarna. Kanske inte lämpligt att dunka in beloppen på Lysa / aktier om det är så att mottagaren skulle ha nytta av dem som insats till bostadsköp eller motsvarande.

I övrigt gäller samma som jag sa till min far, snart 80 som precis börjat renovera huset- gör vad du vill med dina pengar. Skit i oss, vi klarar oss nog ändå. Men slit inte ut dig :slight_smile:

1 gillning