Hej!
Jag hjälper en vän till familjen (81 år) som sålt sin bostadsrätt och plötsligt kommer få in drygt 3,5 miljoner på kontot i augusti. Hon har aldrig haft mycket pengar att röra sig med eller några dyra vanor (även om jag hoppas att hon börjar lyxa till det nu när hon snart har möjlighet! ). Hon vill placera pengarna tryggt, men utan att inflationen äter upp allt. Hon har inga barn, bara en jämnårig syster.
(Jag har investerat i aktier etc. i ett par år och har hyfsat koll på den biten, men när det gäller investeringar med LÅG risk så har jag lite sämre koll. )
Min spontana tanke:
200 000 kr som buffert (för guldkant och tillskott till pensionen, tar de slut så för man över mer pengar)
3 olika obundna sparkonto (1 miljon på varje). Är det bara ta tre random aktörer (Morrow, Coeli, Collector, Moank, Borgo etc.) som har insättningsgaranti, eller finns det något annat man bör tänka på när man väljer?
Resterande del (300–500k) i ränte- eller indexfonder? Alternativt in på ytterligare ett sparkonto med ränta?
Inga barn o +80 känns TOTALT onödigt att spara i nått långsiktigt…till vad liksom?!?
Spendera o spendera snabbt. . det kan gå fort efter 80 o snart kan man inte göra allt det man tänkte. . .kryssning, äta ute, städfirma.
Är där en vinst från försäljningen? Tänk på att skatten bör betalas in tidigt på året 2026 för att slippa extra ränta på skatten.
Tycker det är bättre att sätta pengarna på fasträntekonton på 3 månader än att de är på obundna konton. Man kan fördela så att en viss andel måste förlängas manuellt och den stora andelen förlängs automatiskt. På så sätt har man tillgång till pengar om det behövs men de får bra ränta under tiden.
Finns även räntefonder, men de kan gå ner och garanterar inte en viss uppgång.
Är man över 80 år kan man räkna med att leva 10 år till och vill man vara lite mer försiktig så räkna med 20 år.
Känns osannolikt att inflation ska äta upp pengarna under den tiden om man samtidigt har dem på räntekonton.
Se till föra över 1/20 av totala beloppet (varje år) på ett konto som är lättåtkomligt. Sen gör man automatisk överföring på 1/12 varje månad som ger guldkant på tillvaron.
Låt oss anta att hon har 3 miljoner kvar efter vinstskatt. För över 150 000 varje år till ett konto.
Sen varje månad förs 12500 kr över till “lönekontot” därifrån.
Vill hon räkna på 10 år, så är det bara att dubbla beloppen. 300 000 respektive 25000 kr.
Tycker minst 60% ska vara på räntekonton, kanske ända upp mot 80%. Vill hon vara extra försiktig kan hon köra 100%.
Jag tänker att man till och med skulle kunna sträcka sig till att råda: skit i allt!
Inflationen spelar väl inte så stor roll i sammanhanget? Kör på bankens ordinarie konto så att allt känns invant och som vanligt. Inga nichbanker som man inte förstår sig på och inga stressiga transaktioner som inte är lika lätta att genomföra som hos sin vanliga hemmabank.
Jag skulle istället fokusera på att öka konsumtionen. Hitta och utforska allt man tycker är trevligt här i livet. Kanske även skriva testamente till någon organisation man känner extra för utifall att något är kvar den dagen man inte längre lever.
Jösses, vilken fråga, medellivslängden för kvinnor är ca 85 år
Vadå investera??
Inga arvingar, att ge ett arv… varför man nu skulle göra det
Sätt in på rörligt sparkonto med fria uttag, ränta har ändå ingen betydelse i det här sammanhanget
Ta ut 20.000:- per månad och lev gott de sista åren, räcker i minst 14 år
Så är hon 81 nu så lägg på 14 år … räcker till när hon blir 95 om hon lever så länge
Insättningsgarantin är ju bra att ta hänsyn till när man har över 1Mkr på bankkonto. Är ju trist om banken av nån anledning skulle gå i konkurs och allt över 1Mkr försvinner.
Jo, jag är medveten om det. Men det låter som personen inte är van att hantera stora belopp. Så jag tänker att pengarna då kommer bli stående på dessa tre olika bankkonton. Vad är målet?
Jag antar att det ska betalas vinstskatt på försäljningen, så jag hade räknat ut den på ett ungefär och direkt betalat in på skattekontot så det är avklarat.
Som många redan skrivit så håller jag med om lägga allt på sparkonto. Jag hade inte varit rädd att överskrida insättningsgaranti något, i alla fall om man håller sig till någon av de större bankerna. Men kanske ändå delat upp summan på två banker. Jag hade varit mer orolig för att personen skulle råka ut för bedrägeri, så att ha pengarna på två olika banker känns som lite extra säkerhet med det i åtanke.
Bränn pengarna så snabbt det går. 6 feet under så behövs inga investeringar längre. Jag skulle testamentera eventuellt överskott till cancerforskning.
Lyxkryssning i Karibien/Medelhavet x25 med systern. Med extra allt.
(Personligen skulle jag vara mer trygg att ha mina miljoner samlade på statlig bank än sprida ut dem på nishbanker. Insättningsgarantin gäller den om Bogdans banks ägare flyr till fjärran land? . Sbab kommer aldrig gå i konkurs såvida det inte blir krig)
Om den enda “familjen” är en syster är ett testamente kanske viktigast i detta läge…
Vad vill hon skall hända med de pengar som är kvar när hon går bort? Om systern har dött före henne är ju förmodligen Allmänna arvsfonden alternativet om testamente saknas. Se också till att det förvaras hos Familjens Jurist eller liknande firma så det är säkert att det kommer fram efter frånfället.
Hjälp henne att få uppleva allt det hon drömt om men inte haft råd med tidigare! Förslagsvis tillsammans med sin syster.
Som andra påpekat känns det “onödigt” att investera i annat än räntekonton på trygga banker.