Krasch av globala indexfonder om USA kollapsar pga statsskulden? Stagflation m.m

Hur sannolikt är det att USA kollapsar till följd av statsskulden? Kan inte detta hända om USAs obligationsräntor blir för dyra?

Och stagflation är ju väldigt farligt, tror ni att Trump och de andra som styr USA för tillfället har förmågan att begripa vad stagflation innefattar?

Är det inte lite risky med globala indexfonder på så sätt att om USA kollapsar så lär även de globala indexfonderna krascha?

1 gillning

Enligt mina beräkningar (Digitus humidus in auras-metoden): 8%, ungefär

8 gillningar

Jo, kraschar amerikanska börsen, så lär alla andra börser krascha.

Det finns flera orsaker till varför man får höra att investerande på börsen kan innebära att man förlorar delar eller allt sitt investerade kapital. Att enskilda länders ekonomi kan hamna i trubbel är en, finns troligen x tusen andra.

Så det får man ta i beaktning.

Investera bara pengar du klarar av att förlora och kom ihåg att livet inte kommer med några garantier, så spara lagom.

1 gillning

Allt kan krascha. Har du reflekterat över tidigare “vägskäl” på tidsaxeln där världen stod inför större utmaningar än någonsin tidigare? Hur gick det sen?

Från: 9 Charts That Explain the Stock Market *

*Jag påstår inte att grafen eller artikeln är helt korrekt, den tillämpas bara för att visualisera poängen med mitt inlägg.

1 gillning

Men endel säger att man ska ha en buffert i sparkonto givetvis för oförutsedda utgifter, men resten som man inte ska använda på flera år ska ligga på börsen. Om man har miljoner som man inte ska använda på flera år, vad ska man göra med dom då?

Folk säger att man inte ska ha dom på ett sparkonto för då urholkas värdet. Men samtidigt ska man inte ha dom på börsen om man inte vill riskera att förlora dom. Självklart vill jag inte förlora en massa pengar. Om jag skulle överleva om jag förlorade dom? Ja, jag har ju en inkomst och buffert, men om jag kände att risken var hög att förlora alla pengar så skulle jag inte lägga dom på börsen.

Men vad ska man annars göra liksom?

Det finns inget alternativ som behåller värdet och samtidigt inte innebär risk.

Du får välja att nästan garanterat förlora värde till inflationen (sparkonto) eller ta risk i mening osäkerhet hur utvecklingen blir framåt (investera i något).

3 gillningar

Folk säger att man inte ska ha dom på ett sparkonto för då urholkas värdet. Men samtidigt ska man inte ha dom på börsen om man inte vill riskera att förlora dom.

Detta går hand i hand med att man bara har pengar på börsen som man inte planerar att använda på länge. Låta inflationen äta upp ditt kapital över 20 år är märkbart.

Men om du planerar att använda 300k till att köpa en bil om 2 år så lär inte inflationen vara så märkbar.

Sedan är det inte endast p.g.a. inflation man har det på börsen utan för att man vill ha tillväxt.

Ingen som har hela sitt sparkapital i indexfonder är faktiskt “redo att förlora dem” kan jag lova. De flesta förväntar sig åtminstone värdebevarande långsiktigt.

Att förlora pengarna i detta sammanhang är väl snarare att man tar ut pengarna i panik när det går ner.

2 gillningar

Frågan är ju hur hög risken är att man ej får tillbaks det man investerat i en global indexfond om vi snackar 5-10 år eller t.o.m. längre än så.

Men jag har iaf inte sett en enda person rekommendera att man ska förvara en massa pengar på ett sparkonto som man ej planerat att använda inom några år. Alla säger ju att det enda man ska ha på ett sparkonto är en buffert för oförutsedda utgifter och sådant man tänker sig använda inom kort, t.ex. om man snart ska köpa en bostad.

Ingen vet med säkerhet. Det är det som är grejen. Det är osäkert

Köper du företag (global indexfond) så kan man räkna baklänges på vad bolagens intjäning kontra nupris är. I princip är ett företag en maskin som skapar värde. Din avkastning beror sen både på värdet maskinen skapar och var folk i framtiden är beredda att spendera på att köpa maskinen från dig.

Ja för inflationen är en nästan garanterad förlust!

1 gillning

Man kan också tänka själv, man måste inte investera. Har man inget tydligt mål eller glädje av att investera, eller mår dåligt så fort börsen dippar, så är ett sparkonto helt ok.

Många lever lyckliga liv utan ett ISK.

Jag är medveten om att börsen kan krascha imorgon och att allt mitt kapital kan försvinna vid ett AI-virus eller om en solstorm slår ut världens elektronik.

Men det kan också gå helt ok. Man får utgå från sig själv i sina val.

Börsen ger mig bättre odds för en ok levnadsstandard under min pension. Så jag investerar en del, men går allt åt pipsvängen så får jag anpassa mig.

1 gillning

Inom 5-10 år är risken relativt hög, i alla fall en mindre förlust. 5 år efter dotcom var SP500 fortfarande rätt så djupt i det röda. Det är snarare 10+ år man brukar använda som måttstock för “safe”.

1 gillning

Sen kanske det är så att det kommer gå skitbra de kommande 3 åren, men om 10+ år har allt gått åt helvete.

Varför rekommenderas det aldrig att förvara sparandet på ett sparkonto då och att man fortsätter spara varje månad en summa på sparkontot? Då lär ju inte värdet minska så mycket tänker jag?

Inflationen är brutal på dessa tidshorisonter.

På 30år (utan någon period av extra hög inflation) så tappar man hälften av värdet!

På 10 år är 20% av värdet borta om inflationen hålls på 2% per år. Råkar vi få 3% inflation per år så är nästan 30% av värdet borta på 10år.

2 gillningar

Klämmer in denna med.

På 25 års sikt finns också en risk, om än liten.

2 gillningar

Under den tyska hyperinflationen gick börsen ned runt 97 % mätt i stabil valuta, och det tog flera årtionden innan den återhämtade sig.
image
Så nog kan det bli dyrt om USA bestämmer sig för att sätta igång turbon på sedelpressen.

2 gillningar

Värt att notera är att även med denna drastiska nedgång var det bättre än sparkonto.

7 gillningar

Då utgår du från att pengarna “ligger i madressen” och inte på nischkonton med 2,7% ränta (minus skatt) eller?

Man brukar väl grovt säga att man tappar cirka 1% i värde årligen för bankkonto vs inflation.

Det bästa är förstås att inte ha några pengar alls. Då slipper man oroa sig och kan vara i sanning ekonomiskt oberoende.

Mvh en som inte lever som jag lär

1 gillning

Tycker ni dock ändå att globala indexfonder is the way to go? Trots att många anser att USA:s statsskuld är ohållbar. 2024 var den på hisnande 34 biljoner dollar. Nu på 38. National Debt Clock: What Is the National Debt Right Now?

Detta motsvarar 103 000 dollar per amerikan eller 266 000 dollar per skattebetalare. Ett annat mått är att skulden nått 122 % av BNP.

Jag tycker det är uppenbart att deras skuldsättning är på helt ohållbara nivåer, speciellt med tanke på att situationen snarare förvärras än förbättras med tiden. 2023 betalades för första gången över en biljon dollar i räntor på dessa skulder.

2023 var federala regeringens intäkter (mest skatter) på 16,5 % av BNP. Samtidigt var utgifterna (inklusive räntor på statsskulden) 24 % av BNP. USA behöver alltså höja skatterna med 50 % eller skära bort 30 % av utgifterna för att få en budget som är i balans. Några år runt millenieskiftet visade deras budget faktiskt lite överskott, men sedan dess har det gått stadigt utför. Extra dystert var det under covid, med alla stimulanspaket i kombination med minskade skatteintäkter.

Kan USA få ordning på sin budget? Hur skulle det gå till?

Vad händer om USAs statsskuld skenar bortom kontroll och USA tvingas ställa in betalningarna på sina skulder?

Minns ni kris- och undergångsstämningen när Grekland höll på att gå i konkurs runt 2009? Ett litet skitland som Grekland alltså. Tänk när samma sak händer USA. Grekland hade (har?) en statsskuld på runt 170 % av BNP. Det dröjer inte allt för många år innan USA är där. Nu är ju USA i en särställning, så de kan säkert lyckas lura världen lite längre att de har situationen under kontroll, men så småningom havererar även de.

Ja.

Indexfonderna äger inte Amerikanska staten. Man äger aktiebolag som har verksamhet över hela världen.

4 gillningar