Ev. hårdlandning i Sverige vs. Home Bias

Det har pratats en hel del här på forumet om att köra mer “home bias”, inte de “normala” nivåerna på 10-20% utan betydligt mer. För Stockholmsbörsen gick ju så dåligt 2022 och SEK är så svag. Men jag undrar

• Är dax att gå tillbaka till “normala” 10-20% om man nu ökade den tidigare? (jag gjorde inte det)
  • Eller helt marknadsvikta, “go global only”, med runt 1% Sverige? (något jag funderar på och det som egentligen är det “riktiga” utifrån att investera marknadsviktat)

Vad tror du? Själv sitter jag på gärdsgården :blush: och tänker :thinking: som nedan…

Å ena sidan läser man att vi “bara” ska få en kortare och lättare lågkonjunktur åtminstone enligt KI. Förvisso sämst i EU och enda land med negativ tillväxt men inte så farligt, vilket talar för åtminstone “normal” home bias.

Å andra sidan varnas för detaljhandelns död när hushållen börjar dra rejält i svångremmen pga. räntehöjningarna. En artikel i Morningstars nyhetsbrev idag gav mig “pause for thought” där de raddar upp problemen :grimacing: Det som fastnade för mig var

Svenska villapriser har rusat 400% mellan 1996 och 2022

Ungefär 60% av de nya bostadslånen under 2022 togs med rörlig ränta. Och om man nu tog en fast ränta så valde de flesta en kort löptid, kanske snarare 1-2 år än 5 år. (Kommentar: även 5 år är kort i internationell jämförelse)

Utöver detta är vi väldigt högt belånade, skuldnivån ligger bland de högsta i EU med cirka 200% av den disponibla inkomsten. För 15 år sen låg denna siffra på 150%, och våra bostadslån har ökat nästan dubbelt så mycket som fastighetspriserna. (Kommentar: Det var nytt för mig. Trodde faktiskt att det var i huvudsak bostadspriserna som drivit belåningen, inte att belåningsgraden ökat)

I genomsnitt gick ungefär 10% av inkomsten till räntebetalningar under 2022. Det är mer än en fördubbling sedan året innan. För 2023 väntas detta stiga till 16%, och hela 24% om man inkluderar amorteringar.

Lån till ett värde av 3 534 miljarder kronor eller motsvarande 72% av svenskarnas totala lån, det mesta bolån, löper nämligen ut i år. (Kommentar: Det är väl här jag ser risken att svenskar med mycket “home bias” väljer att likvidera och betala ner bolån. Det kan ju drabba svenska aktier/Sverige fonder. Svenska likvideringar av globala innehav lär ju inte påverka börsen globalt men kanske Sverige? :thinking:)

Sverige har vi även högre inflation än i våra grannländer samtidigt som löneutvecklingen är svagare. Det betyder att reallönerna också faller mer här. Det innebär förstås en rejäl köpkraftsförsämring

Finansinspektionens hårdare krav på utlåningen och skärpta regler för återbetalning av bolån bör förhindra fallande fastighetspriser från att utlösa en finansiell härdsmälta likt den i början av 1990-talet. Och Sveriges banker är bland de starkast kapitaliserade i Europa – bland annat till följd av oro för bostadsmarknaden. (Kommentar: Ah, något positivt, åtminstone ett “bör” samt punkten nedan med åtminstone ett “hittills” :slight_smile: )

Men för delar av näringslivet ser det rätt OK ut och det gör att arbetsmarknaden utvecklats förvånansvärt starkt, hittills i alla fall.

3 gillningar

Jag tänker bara ställa en retorisk/dum fråga såhär på språng; hur stor del av Stockholmsbörsens vinster kan härledas till den svenska konsumentens köpkraft och köpvilja? :thinking:

För magkänslan säger snarare att majoriteten är på export, vilket vi snarare gynnas av med rådande kronkurs?

7 gillningar

Utan att gissa om Sverige ska utväcklas bättre eller sämre än globalt gör man ganska smidigt för sig om man håller sig till din beskrivning billigaste globala indexfonder ,marknadsviktad i portföljen utan eller med EM :person_tipping_hand: . 0,20 till 0,30% i förvaltnings avg :+1:

4 gillningar

Det är nog en viktig poäng.
Sverige är exportberoende och en av de störsra inhemska sektorerna, nämligen bygg tvärbromsar i nuläget.

1 gillning

Mjo så är det ju. Bygg/fastigheter är sorgebarn på börsen.

Men jag tänker att det mesta som åker ut med huvudet före i en annalkande lågkonjak snarare är onoterade småbolag i form av restauranger, frisörer etc.

1 gillning

Ja det är inte vinsterna från svenskarnas konsumtion jag tänker på utan att aktiepriser sätts på marginalen.

Alltså prispåverkan på börsen om en ansenlig andel likvideras för att betala av bolånen. De 3500 miljarderna som förfaller under 2023. Kan ju ge ett säljtryck som vi inte sett förr. Så tänker jag :slight_smile:

1 gillning

Jo absolut men det är inte det jag tänker på. Det är säljtrycket från likvideringar för att sänka sina bolån. Se kommentar ovan.

Om man ska vara ganska riktigt ordentligt då köper man Storebrand Global all countries och blundar bryr sig inte vad är det som händer kortsiktigt :joy:

2 gillningar

Så du är i camp “go global” :slight_smile: Inte helt förvånad dock :wink:

Ingen Sverige fond alls?

1 gillning

Jag håller kvar mina 10% i Sverige även framöver, detta med att tajma marknaden har jag gett upp :smiley:

2 gillningar

Aha, då förstår jag! Man ska nog inte överskatta privatpersoners aktie/fond-ägande på börsen. Speciellt inte på just Stockholmsbörsen.

Hittade följande: Investerare - allt du behöver veta om investerarkategorier - Box IR

På Stockholmsbörsen kontrollerar idag institutionella investerare (svenska och utländska) 88 procent av börsvärdet medan resterande 12 procent ägs av svenska hushåll (småsparare).

Men eftersom ​svenska hushålls sparande i kapitalförsäkringar ingår i kategorin svenska institutioner är småspararnas andel något underskattad. Kapitalförsäkringar utgör 97 procent av all privat pensionsförsäkring i Sverige, som uppgår till knappt 8 procent av ägandet på Stockholmsbörsen.

Så, i realiteten är nog svenska hushålls ägande närmare 20 procent än de 12 procent som syns i statistiken.

3 gillningar

Mmm, men jag ser det snarare som att öka sin home bias diskussionen var att tajma :slight_smile: Nu handlar det väl mer om i mina frågor att gå tillbaka till “normala” eller helt gå kosher marknadsvikt.

Jag ligger kvar med mina 10% än så länge. Jag var rätt nära att öka det till 20% tidigare inte minst mht att det är LYSA lösningen, men såg en del som pratade om 40-50% Sverige (om jag komemr ihåg rätt).

Kanske blir att bara ligga kvar på de 10 :slight_smile:

Intressant! Frågan är just vad som händer med pris när utbudet ökar. Det sätts ju på marginalen. Ökad försäljning under 2023 pressar priset. Speciellt om ingen institution eller utländska aktörer köper :thinking:

Jag låg 10 innan med så håller med dig att det var mer att tajma med att öka än att ligga kvar :smiley::sweden:

1 gillning

Jag är på team @Saihtam här. Exportberoende och onoterat ryker först… så jag överviktar vidare på hemmaplan utan att flytta, men genom att sätta in i svenskt.

Fel eller rätt, ingen aning. :slight_smile:

5 gillningar

Det viktigaste är inte vem som säljer och vem som köper, utan företagens vinster i förhållande till alternativa investeringar (läs räntplaceringar).
Går efterfrågan på exportmarknad ner lär OMX få mer stryk än t.ex SPX.

1 gillning

Tagit bort personlig information.

2 gillningar

Nu ska jag vara lite elak emot demokratin då jag är sugen hoppa in i Dnb Global emerging markets med 25% av totala kapitalet :joy::grin: ! 75% billigaste Global indexfond :partying_face:… snart kommer @JayR och blockar mig :joy::joy:

1 gillning

Snabb sammanräkning av passiva hinken gav denna fördelningen nu.
Inga större förändringar planerade.

Global 76,7%
EM 10,2%
Sverige 9,2%
Indien 2,9%
Japan 1%

2 gillningar

Därtill borde det finnas en prispåverkan från att svenskarna blivit en bra bit fattigare av SEK-fallet, och jag tänker att det kanske skulle kunna finnas en effekt i att folk tittar på det nominella priset i SEK istf det reala priset, vilket också skulle trycka ner priserna. Så om jag ville spekulera att i enskilda marknader är felprissatta skulle jag mycket väl kunna tänka mig att öka Sverige från marknadsvikt. Dock tycker jag att det generellt är rimligare med negativ home bias, alltså att vikta ned de marknader man genom arbete eller bostad redan är exponerad mot.

2 gillningar