Det har pratats en hel del här på forumet om att köra mer “home bias”, inte de “normala” nivåerna på 10-20% utan betydligt mer. För Stockholmsbörsen gick ju så dåligt 2022 och SEK är så svag. Men jag undrar
- Är dax att gå tillbaka till “normala” 10-20% om man nu ökade den tidigare? (jag gjorde inte det)
- Eller helt marknadsvikta, “go global only”, med runt 1% Sverige? (något jag funderar på och det som egentligen är det “riktiga” utifrån att investera marknadsviktat)
Vad tror du? Själv sitter jag på gärdsgården
och tänker
som nedan…
Å ena sidan läser man att vi “bara” ska få en kortare och lättare lågkonjunktur åtminstone enligt KI. Förvisso sämst i EU och enda land med negativ tillväxt men inte så farligt, vilket talar för åtminstone “normal” home bias.
Å andra sidan varnas för detaljhandelns död när hushållen börjar dra rejält i svångremmen pga. räntehöjningarna. En artikel i Morningstars nyhetsbrev idag gav mig “pause for thought” där de raddar upp problemen
Det som fastnade för mig var
Svenska villapriser har rusat 400% mellan 1996 och 2022
Ungefär 60% av de nya bostadslånen under 2022 togs med rörlig ränta. Och om man nu tog en fast ränta så valde de flesta en kort löptid, kanske snarare 1-2 år än 5 år. (Kommentar: även 5 år är kort i internationell jämförelse)
Utöver detta är vi väldigt högt belånade, skuldnivån ligger bland de högsta i EU med cirka 200% av den disponibla inkomsten. För 15 år sen låg denna siffra på 150%, och våra bostadslån har ökat nästan dubbelt så mycket som fastighetspriserna. (Kommentar: Det var nytt för mig. Trodde faktiskt att det var i huvudsak bostadspriserna som drivit belåningen, inte att belåningsgraden ökat)
I genomsnitt gick ungefär 10% av inkomsten till räntebetalningar under 2022. Det är mer än en fördubbling sedan året innan. För 2023 väntas detta stiga till 16%, och hela 24% om man inkluderar amorteringar.
Lån till ett värde av 3 534 miljarder kronor eller motsvarande 72% av svenskarnas totala lån, det mesta bolån, löper nämligen ut i år. (Kommentar: Det är väl här jag ser risken att svenskar med mycket “home bias” väljer att likvidera och betala ner bolån. Det kan ju drabba svenska aktier/Sverige fonder. Svenska likvideringar av globala innehav lär ju inte påverka börsen globalt men kanske Sverige?
)
Sverige har vi även högre inflation än i våra grannländer samtidigt som löneutvecklingen är svagare. Det betyder att reallönerna också faller mer här. Det innebär förstås en rejäl köpkraftsförsämring
Finansinspektionens hårdare krav på utlåningen och skärpta regler för återbetalning av bolån bör förhindra fallande fastighetspriser från att utlösa en finansiell härdsmälta likt den i början av 1990-talet. Och Sveriges banker är bland de starkast kapitaliserade i Europa – bland annat till följd av oro för bostadsmarknaden. (Kommentar: Ah, något positivt, åtminstone ett “bör” samt punkten nedan med åtminstone ett “hittills”
)
Men för delar av näringslivet ser det rätt OK ut och det gör att arbetsmarknaden utvecklats förvånansvärt starkt, hittills i alla fall.