Krasch av globala indexfonder om USA kollapsar pga statsskulden? Stagflation m.m

Du verkar oroligt lagd. Ett tips är att ej låta känslor inverka på investeringsbeslut. Din känsla är att allt kommer skita sig; den hårda datan säger att det är omöjligt att tajma marknaden och att ditt skräckscenario endast är ett av ofantligt många i utfallsuniversumet. Det kan helt enkelt bli så att det löser sig och då har du stått utanför marknaden med skägget i brevlådan.

Lägg spåkulan på hyllan.

2 gillningar

Håller med om att skuldnivån är problematisk, och skulle inte bli förvånad om detta leder till problem inom en inte alltför avlägsen framtid. Dock tror jag inte på någon dramatisk kollaps utan mer en långsam gradvis försämring.

USA har sin egen valuta och har lån i denna så de kommer inte tvingas ställa in betalningarna på samma sätt som mindre länder med skulder i annat lands valuta behöver. Äver efter andra världskriget hade de en hög skuldnivå och då använde de om jag minns rätt inflation och kapitalkontroller för att ta sig ur det och driva ner skuldnivån. Det skulle inte förvåna mig om vi ser något liknande även denna gång.

Grekland hade skulder i Euro som de inte kontrollerade, så har enligt min mening väldigt lite med situationen i USA att göra. Detsamma gäller Argentina som upprepade gånger ställt in betalningarna.

1 gillning

Ja, i brist på bättre alternativ, så passar de mig. Men jag är medveten om riskerna.

Sen som jag redan sagt, man måste inte investera på börsen.

Precis, man måste skilja på amerikanska staten och bolag noterade i USA.

2 gillningar

Du har rätt, men det verkar nästintill vara det enda alternativet om inte värdet ska ätas upp.

Och inte ens det är katastrof.

Om man mår dåligt av att investera och den osäkerhet som kommer med börsens rörelser. Då kan man räkna in det som en fullt rimlig avgift, för att må bra.

1 gillning

Ja inflationen är brutal på säg 30 år…
Kollade på vad inflationen i Sverige varit sista 102 åren ca 3,55 % i snitt. ( SCB har en räknesnurra

Numera hoppas vi på ca 2% och där har inflationen faktiskt legat i snitt senaste 20 åren
Men de första 10 år 2006 till 2016 låg inflationen bara på ca 1%.

Just nu kan man med bankgaranti få i alla fall 2,45% . Det ger 1,71% netto efter skatt. Det betyder att värdeminskningen bara är häraden 0,3% per år om inflationen håller sig på 2%…
Om det ligger där sett över tid kommer värdeförlusten bara var -8,6% över 30 år. Inte så farligt.
Och på de första 10 åren många pensionärer anser mest viktiga är det bara några procent.
Dvs OM man har god hälsa och har lagom bra med pengar att spendera som pensionär men bedömer att halvering av dessa eller värre skulle var riktigt illa medan mer pengar inte ger mer glädje kanske sparkontot känns tryggt och bra.

Kanske bara mer arv till släktingar som inte behöver mer vid högre avkastning. Jag har märkt på äldre personer 75+ att en stor del av dessa börjar resonerar åt det hållet.

Man är ganska nöjd så länge man får lite pension över varje månad och sparkontot sakta ökar.
Man slutar tänka långsiktigt och är nöjd med good enough.

Exempel på saker man inte agerar på jag sett.

• varför har du som ensam dyraste internetabbonemanget på 1000 Mbit och varför har du flera streamingtjänster TV du betalar för som du inte använder?.
  • Varför har du en massa sparpengar på storbankskonton som ger 0% ränta
  • Varför sätter du inte in en luft-luft värmepump i 70-tals villan?. Borde gjorts för länge sedan sedan. Vår jobbar hårt och värmer närapå alltid hela huset ensam och sparar med dagens dyra elpris ca 10000 Sek per år. Investering bör vara ungefär 25.000 Sek så det betalar sig snabbt.. Klar fördel när huset säljes. Vår pump går på sitt 18:e år utan reparationer (“tur” och japantillverkad pump).

Svaren man får eller kan konkludera ändå är olika varianter av orkar inte bry mig och att pensionen är bra och avbränningen modest. Sparkontot växer lite eller mycket varje månad. Nöjd med det!.
Man får vara snäll och inte hacka på dom. Klart olämpligt och påfluget att be en äldre person optimera arv till sina efterlevande.
Många av oss “yngre” (nåja) argumenterar dessutom för att de man kommer att ärva skall gör kul för sina pengar. Die with zero är helt ok etc.
Men visst stör det lite att man skippar minimalt pyssel för att flytta större summa pengar till ex bättre sparkonto på en nätbank där dom dessutom är bättre skyddade mot telefonbedrgare etc. Timpenningen kan var astronomisk första året och därefter en bra summa varje år helt utan arbete.

2 gillningar