Mitt inlägg på Instagram idag där jag varje dag försöker sammanfatta något viktigt om ekonomi. ![]()
Låt oss ta det från början. Jag tycker alltid att det är viktigt att spara. Men ibland kan man ha otur när man tänker. Det har hänt mig en och annan gång. ![]()
![]()
Det är nämligen lätt att vara orolig för pensionen och spara för mycket. Nästan varannan person tror att det privata pensionssparandet påverkar pensionen mest och att det är mer eller mindre tvunget om man inte ska bli en fattigpensionär. ![]()
Men, låt oss stanna upp och räkna på det. @pensionsmyndigheten själva har gjort en beräkning att ett års extra arbete ger mellan 1.600 kr och 2.200 kr mer i pension per månad resten av livet.
För att få samma summa utifrån ett eget privat pensionssparande, behöver man spara:
▸ 500 - 800 kr/mån i 30(!) år
▸ 700 - 1.100 kr/mån i 20 år
▸ 1.900 - 2.600 kr/mån i 10 år
Då är min fundering; bör man inte prioritera annat som ung än pensionssparandet? Att spara till buffert, bostad och upplevelser / minnen som man kan bli nostalgisk över på gamla dar?
På samma sätt ger det för en ung person mer effekt att jobba ett år extra än att börja jobba ett år tidigare. Tänk om det är mer värt att göra den där långresan, året utomlands och skapa minne för livet än att stressa in i arbetslivet?
De flesta som sparar har nämligen redan som mest pengar när man dör. Dessutom tenderar värdet på pengar minska med åldern.
Hur frisk man än är som 70-åring så gör man inte lika många skidåk eller håller samma tempo som en 30-åring. Ju yngre man är, desto fler saker kan man använda pengarna till.
Att då flytta pengar från sitt behövande jag i 30-års åldern till sitt rika jag i 70-års åldern, kanske inte är det som behövs eller ger mest effekt per krona idag.
I grunden handlar det om: vad ger mig mest värde och rikedom i livet? 300.000 kr utspritt över livet eller ev. 1 års extra jobb?
Min poäng är: tänk om det handlar om att spara, men inte spara mer än det som behövs och använda pengarna till det som är viktigt medan man kan och när det behövs.
Så tänker jag, hur tänker du?
//jan
PS. Tack för att jag får ge #tankespjärn och utmana lite.
Källa: Pensionsmyndigheten: “Överskattad effekt av privat pensionssparande” samt “Tumregler för pensionen, 2019”