Ja som rubriken lyder är det här ett påstående jag tampas med, som 30 åring och egenföretagare som betalar ut tjänstepension. Efter att man sett diverse AI spekulanter på Youtube nu som diskuterar framtiden och hur nära vi är AGI (s.k Artificiell Generell Intelligens). Jag vet inte. Det är otroligt svårt att sia om hur livet i exempelvis Sverige ser ut år 2040-2050-2060. Ekonomin eller pensionssystemets karaktär.
Hur ser ens jobbmarknaden ut? Jobbar människor i lika stor utsträckning överhuvudtaget? Har WW3 brytit ut och vi förgör oss själva?
Jag har inget riktigt svar, och för nu fortsätter jag betala min tjänstepension även om jag pga ovannämnt är osäker på om man ska sänka den rejält och spara på annat sätt.
Nyfiken på vad andra i forumet har för reflektioner här.
Och Bitcoin skulle bli det enda finansiella instrument någon använde, eller vad var det liknande spekulanter på YouTube sa?
Jag är skeptisk till att personer med noll insyn i relevanta verksamheter sitter och pumpar ut YouTube videos om ämnet. De, precis som “gammelmedia”, vinner på hysteri då de får mer klick, visningar och därefter pengar.
Tror det finns andra saker som inte är AI/AGI som har mer reell risk att skada oss, men de är inte lika hajpade.
När jag var 20 tänkte jag typ att jag kunde gå in pension redan då jag tyckte det fanns så mycket gratis underhållning och att det kändes hjärndött att typ ha bil, hus och andra saker som bara kostar tid och pengar.
Delvis står jag fast vid den åsikten även om jag har hus, bil osv idag. Drömmer ofta om att flytta till något enkelt och knappt äga någonting. Tänker ofta att jag hade levt bra på existensminimum förutsatt att jag fick disponera min tid 100% fritt.
Däremot har ju matpriser skjutit i höjden och ser ut att fortsätta göra så. Även om AI kan hjälpa mig att typ programmera kommer den inte kunna trolla fram mat åt mig, det är problemet idag.
Jag tänker att man inte ska tänka för mycket. Förutsättningarna borde vara att man blir gammal, det är dock det mest troliga.
Tycker mer att man ska leva i nuet, då åren trillar på i en rasande fart när man tittar i backspegeln.
Se till att ha ett bra jobb man trivs med. Hålla sej till borta från problem.
Umgås med människor som man har utbyte av, göra slut med sådana som drar ner en.
Med det sagt tror jag inte framtidens pensionärer får det sämre än någon annan.
Så har nog alla resonerat. Framtiden har alltid varit oviss och ingen vet hur världen ser ut om 30 år. Den såg lite annorlunda ut när jag var i din ålder men ändå mestadels lik. Visst har mycket hänt inte minst inom tekniksektorn, men mestadels positivt skulle jag säga.
Undergångsprofetior är i min mening inget man ska lyssna på, inte heller att allt kommer att revolutioneras. AI diskussionen idag påminner mig mycket om ”Internet” diskussionen i slutet av 90talet och början 00talet.
Mitt tips är att, om du kan, så fråga dina föräldrar hur de upplevde världen när du föddes. Så kan du få en tillbakablick åtminstone.
Jag hade alltså fortsatt sätta av till TJP eller på annat sätt samlat tillgång i bolaget. Lycka till
När jag var liten funderade vi över ett tredje världskrig och alla löften om en permanent månbas. Tyskland var två länder, Yugoslavien var ett land och det tog minst en minut att skicka en sida text från ena sidan av klotet till det andra.
Jag skulle inte spå och tvärsäkert säga nåt om 2040.
Ganska många sa att jobb försvinner och arbetsmarknaden kommer se annorlunda ut med just nu relevanta Chatgpt. Det har inte revolutionerat min vardag sen det kom. Jag använder det nästan dagligen och betalar för det, men det är långt bort för mig att bli ersatt av ai. Tveksamt om AI kan ersätta vem som ska bygga hus och driva bolag och leda folk i ett bolag. Kanske är naiv
Tveksam.
Ta en titt på äldre science fiction.
Vi har inga flygande bilar, vi har inte koloniserat varken månen eller Mars och Skynet är än så länge en glorifierad hjälp att googla.
Att du tänker i dessa banor är bra, de flesta tänker inte alls utan bara accepterar. Självklart kommer stora förändringar att drabba oss på olika sätt och sannolikt i ett allt snabbare tempo. Det som idag uppfattas som konspirationsteorier kan vara verklighet inom bara några år.
Inom bara 10-15 år kan det mycket väl vara så att dagens pensionssystem har skrotats helts och bytts ut mot UBI (Universal Basic Income) där bidragen är borta och man inte gör någon skillnad på studenter, arbetslösa eller pensionärer. Alla får en basinkomst direkt från staten och på den ska man klara sina grundläggande utgifter.
Instämmer. Frågan är då; ska man fortsätta spara i pension på en 30-40 års basis när framtiden är så oviss främst pga den extremt snabba tekniska utvecklingen eller ta en 10 års sparhorisont för allt istället? Spar på 10 år sen utvärdera läget i samhället. Känns de tryggt, höjer man pensionen ett snäpp. Så gör man så med pensionen varje decennium.
Tar man stor del av det man betalar ut i tjänstepension nu och sätter i ett KF med globala index fonder istället.m, och försöket säkerställa maxad utdelning varje år som man sen investerar privat.
När jag var liten fick jag lära mig att år 2 000 skulle vi aldrig få uppleva pga allt skräp vi producerade, och ALL skog skulle var borta från planeten. All mat skulle också vara slut och över 99% av befolkningen skulle svälta. Människan var på sin peak vad gäller uppfinningsrikedom, och bara nedgång var att vänta. Vi hade förstört jorden och framtiden var svart (kryddad med död).
Istället har jag sett hur allt blivit bättre. Fantastiskt mycket bättre.
Samtidigt är det där ju bara skrämselpropaganda. Dom som idag är inne i pensionssystemet kan nog räkna med att det fungerar även i framtiden.
Så även om det skrotas helt eller görs om radikalt, lär det bli någon form av övergångsregler.
Lika så som det har gjorts hittills med förändringar gällande pensionen.
Sedan att exempelvis pensionsåldern flyttas framåt över tid, är ju endast possitiv, vilket indikerar på att vi är piggare och lever längre.
Det är nog otrolig tur att någon med en ängslig personlighet slapp leva 1945, när nästan 100 miljoner människor, mest unga män, dog under andra världskriget, undra hur de hade känt inför framtiden? Du lever just nu i den mest fredliga tiden med högst globala välstånd någonsin, även om det inte känns så.
Du behöver absolut pensionsspara, både privat och på tjänstepensionen. AGI behöver du inte tänka på, om du använt ChatGPT mer än en timme så märker du hur fruktansvärt dålig den är på det mesta, helt värdelös och ingen som använder den till annat än lite hjälp vid simpel kodning eller mailskrivning.
Ta det lite lugnare, det är ingen jättestor skillnad från nu och 40 år sedan, man använder mobilen lite mer och vi har internet, men annars lever vi ganska likt, man äter, går till jobbet 8h (ingen automation av värde då vi jobbar lika mycket fortfarande) och kollar på TV. Skulle gissa att det är ungefär likadant om 40 år, den som lever får se Men Senaste 10-20 åren tycker jag inte det har varit så stor skillnad alls faktiskt, min iPhone fungerar likadant som för 15 år sedan, kameran kanske är lite bättre, mitt Playstation har lite bättre grafik och några bilar går på el, annars är det samma som vanligt. Ingen direkt teknisk framgång som känns av på ett revolutionerande sätt.
Prylarna blir optimerade och lite bättre, men det kommer ingen helt ny pryl som kan jämföras med TV, mobiltelefon eller hemmadator, och verkligen inget som kan jämföras med internet.
Skulle vara kul om någon uppfann något nytt innan jag somna in för sista gången, och inte bara optimerade något som redan finns.
Det är fullt möjligt att de väljer övergångsregler för några årsgrupper men det är lika möjligt att vi får en momentan övergång till UBI, speciellt om vi då redan har CBDC fullt introducerat. Med andra ord “vad som helst kan hända” och den som är framsynt borde sträva efter att ha en del av sina tillgångar utanför banksystemet och statlig insyn.