@janbolmeson har flera gånger påpekat att det svenska pensionssystemet är bra, vilket jag till fullo håller med om.
Den här videon handlar om det belgiska systemet, vilket kanske är ointressant för de flesta här, men spola fram till den 58 minuten när de börjar göra en jämförelse med det svenska. Nyttigt att få lite perspektiv ibland.
Har inte jämfört, varken med sämsta eller bästa… Jag har läst på och har koll på min prognos. Jag har varit lagom aktiv i de val jag kan göra och prognosen ser riktigt bra ut! Även om jag inte jobbar till 68 som är prognos för min riktålder(hoppas kunna ta pension vid 66…).
Visst skulle vårt pensionssystem kunna förbättras, men jag har bra koll på dess olika delar och anser att det i det stora hela är ett bra system. Tråkigt att så många inte har tillräckligt med information för att kunna ta del av alla förmåner som finns dock. Till exempel är det alldeles för många som inte har ansökt om Bostadstillägg för pensionärer från Pensionsmyndigheten, men förmodligen skulle bli beviljade om de bara ansökte.
Ser inte fram emot att bli äldre, men ser fram emot att plocka ut pension…
Tyvärr är jag djupt besviken på min pension. Jag har alltid varit en glad skattebetalare, men det är en förolämpning att få ut 13500kr efter skatt i den allmänna pensionen. Jag har arbetat som lärare på högstadiet i 42 år. Det tillkommer några tusenlappar i tjänstpension, men den försvinner så småningom. Så länge vi är två klarar vi oss. Jag är djupt besviken.
Tråkigt att höra! Det gamla systemet hade troligen varit bättre för ett antal kvinnor som tagit ett större ansvar för barn och hem än deras män. Det gamla systemet räknade de 15 bästa av 30 år och det blev grunden för allmänna pensionen. Det nuvarande tar hänsyn till hela livsinkomsten vilket gör det tydligt att det är oerhört viktigt att dela så lika som möjligt på föräldraledighet och VAB.
Det är viktigt för att minska skillnaderna mellan mäns och kvinnors löner OCH efterföljande pensioner.
Vi inom vård, skola, omsorgs och serviceyrken (jobbar i butik) måste bli lika bra som män inom tillverkningsindustri, processindustri och tjänstemannayrken på att förhandla fram extra insättningar till våra tjänstepensioner(en arbetare på ett pappersbruk som går i pension snart kommer att få ca 43000:- i total pension…).
Jag hoppas att du har koll på om t ex Bostadstillägg för pensionärer kan vara aktuellt…?
Jag vet inte vad vi ska vara så tacksamma för, det är våra egna pengar som tvångsmässigt går in i systemet via skattsedeln. De stora vinnarna är fackförbunden och centrala arbetsgivarorganisationer som samäger de kollektivt avtalade pensionsfonderna, samt bankerna som förvaltar detta enorma kapital. Jag hade hellre förvaltat mina egna pengar själv.
Mycket riktigt, det hela gör en än mer upprörd när man tänker på att över en viss gräns så tjänar man inte ens in pensionserätter. Men man ska väl jobba x antal dagar varje år för att finansiera de som vill sitta hemma eller inte lyckats bygga upp humankapital efter 12 år i skolan.
ITP1 är väl inte ens det särskilt valfritt, 50% måste hamna i någon traditionell försäkring.
Tycker du att det hade varit bättre som det var förr i tiden innan det fanns något pensionssystem alls? När du själv fick spara eller förlita dig på att dina barn försörjde dig…?
Visst är det så att vissa centrala fackliga organisationer och Arbetsgivarorganisationer äger vissa pensionsförvaltningsbolag (t ex AMF). Men i de flesta tjänstepensionsavtal idag finns stora möjligheter att välja olika förvaltare och olika typer av fonder, ett antal med väldigt låga avgifter. Så visst kan du själv välja i stor utsträckning hur dina pengar ska placeras och hos vilken förvaltare.
Fackförbunden tjänar inga pengar på din tjänstepension, kan inte uttala mig om hur det funkar med Arbetsgivarnas organisationer men personligen tvivlar jag på att de tjänar pengar på våra tjänstepensioner.
Har du information som bevisar ditt påstående och motsäger mitt får du gärna dela med dig av källan till den informationen. Ser fram emot det om det visar sig att du har rätt!
Min mamma fick jobba till 72 för att få en pension man kan leva på och jag behöver spara en stor del av min inkomst för att hålla näsan över existensminimum under min pension.
Läste för inte så länge sedan hur mycket man måste tjäna för att få mer i pension än den som aldrig jobbat. Drygt 40k/mån vill jag minnas. En bra bit över snitt lön.
Det beror på att lägsta pension+ bostadsbidrag blir motsvarande den nivån.
Ett hån mot tex lärare, sjuksköterskor osv som har utbildat sig, jobbar hela livet för att sen inte få ett öre mer i grundpension än någon som valt en enklare väg.
Nu missunnar jag inte folk som av olika anledningar inte kunnat tjäna ihop till en hög pension att ha en dräglig ålderdom. Men det måste finnas en skillnad.
“Vi” och “vi”, statens pensionssystem är inte mitt pensionssystem. Gamla utan familj och barn hamnar inte på gatan i Sverige utan tas omhand av kommunerna, så har det fungerar både innan och efter de olika pensionssystemen infördes.
Det var för övrigt därför som statliga pensionen infördes. Landsbygdskommunerna tog hand om en massa gamla som bodde kvar när deras barn hade flyttat till städerna. Så inkomsterna hamnade i städerna och utgifterna hamnade på landet. Pensionen var alltså i Sverige ett första försök till utjämning mellan olika kommuner.
Merparten av de pensionsavgifter vi betalar går dock till ett transfereringssystem, inte till de fonder som ingår i jämförselen. Jag hoppas denna del kan minska på sikt.
Hur tycker du att pensionerna borde vara objektivt sett?
Något jag noterat via andra engelskspråkiga forum är att vi också har jämförelsevis hyfsat offentligt stöd med äldrevården via maxtaxa mm. I många länder verkar äldrevården helt äta upp de äldres kapital. Man ser kostnader på 3000$ och uppåt per månad, samma sak i England.
Jag förstår tanken, men håller verkligen inte med. Nu är detta en politiskt åsikt, så ta det för vad det är. Men jag tycker personligen att det ska löna sig mer att arbeta i 40 år, än att ta bidrag. Det svenska pensionssystemet är helt ok för medel och höginkomsttagare. Där det fallerar är för låginkomsttagare, vilket i de flesta fall är kvinnor.
Kvinnor tjänar fortfarande bara 78 % av vad män gör, i jobb som oftast är extremt slitiga. Jag är själv kvinna och jobbade inom vård och andra typiska kvinnoyrken när jag var yngre, för att jag inte visste bättre. Fick till slut nog av lönerna och bytte till ett mansdominerat yrke, gick in från gatan helt utan utbildning och fick 5000 - 7000 mer i lön över en natt. Jag uppmuntrar alla kvinnor jag träffar att undvika kvinnoyrken som pesten, bl a på grund av pensionen.
Jag vet inte hur många sjuksystrar jag träffat som vid pension är uppgivna och ledsna för att de slitit ut kropp och själ i 40 år och nu får mindre än en ren bidragstagare. Det är heller inte säkert att man får bostadsbidrag, känner minst en person som nekats detta och alltså förväntas leva på 13500 i Sverige idag. Efter 40 års slit. Jag tycker det är djupt orättvist. Det borde löna sig att jobba.
Många förstår tyvärr inte heller hur låg pensionen kommer bli, eftersom pensionssystem också bytts många gånger över åren, och andra regler gällde för deras föräldrar t ex, som levde gott på sin pension med sommarhus och bil. Nästa generation ska leva på typ gröt och torkad kattmat.
Själv sparar jag privat till min egen pension och räknar knappt med att få nåt från staten, då det jag får får bli en bonus.