Kontroversiell åsikt: snittsvensken behöver egentligen inte spara

Utifrån många av diskussionerna kring rikedomstrappan så börjar jag landa i ett något kontroversiellt - även för mig - påstående:

Gemene svensk - som är OK med att ha ca 60% av sin slutlön i pension(*), som arbetar som snittet, har en snittlön, följer av samhället utstakade vägen, äger sitt boende, amorterar i linje med amorteringskravet, har kollektivavtal, är okej att gå i pension vid riktålder etc - måste / behöver inte ha något sparande (förutom för att köpa boende, kanske liten buffert).

Det känns sjukt att skriva det, men jag kan egentligen inte - om jag lägger bort min egna åsikt och känslor om det - argumentera mot ovan. Och ja, det känns också sjukt för då kan man ifrågasätta vad man själv håller på med.

Jag tänker ju att ovan stöds av t.ex. FI-rapporten om att 50% av alla svenskar med bostäder har besperingar mindre än 50.000 kr och vi har generellt väldigt låga sparandet i andra tillgångar.

Vad tänker du?

*) Dessutom överskattar många sina utgifter i pension. När man går i pension, har amorterat, har utflugna barn etc har lägre kostnader än när man är 40-60-års åldern. Dvs. de där 60% av slutlön motsvarar inte en 40% försämring i livskvalitet.

14 gillningar

Man kommer inte äga sitt boende om man inte sparat, om man nu inte råkar ha föräldrar som hjälpt till eller liknande.

22 gillningar

Den delen kanske fungerar bättre på mindre ort där priserna inte rusat. En del pensionärer flyttar ju från Stockholm delvis för stt få pengarna att räcka längre.

3 gillningar

Jag tycker att det låter okontroversiellt och ganska självklart. Ingen jag känner har mig veterligen något signifikant sparande för pension. De kommer att klara sig fint. Svenska samhällsmodellen går ju i mångt och mycket ut på att människor inte ska behöva ta ansvar för sitt eget välstånd, utan kan förlita sig på att staten tar hand om det, så länge man följer den av staten utstakade vägen. På gott och ont.