Jag undrar mest vad ni tycker Min buffert bör ligga på. Just nu har jag 8000kr där (lägger över 700kr varje månad). Jag bor själv i en billig hyreslägenhet och har ca totala utgifter på 6000kr (exklusive mat). Jag tänker att en månads lön borde räcka för mig, men undrar vad ni tycker är rimligt?
Hade gärna haft lägre buffert fram tills jag köpt lägenhet om några år, så dom pengarna kan arbeta mer på börsen. Har 53 000kr sparat på börsen just nu och kan totalt spara allt mellan 3000(på lägsta lön)- till 10 000kr. Jobbar i butik så det varierar hur mycket man jobbar men i snitt lägger jag undan 6000kr och har pensionssparande på 500kr som även kommer ökas med tiden och då buffertsparande på 700kr
En buffert varierar väldigt mycket för person till person och verkligen hur ens ekonomiska läge ser ut.
Äger man tillgångar som kräver underhåll?, då krävs en större buffert.
Men eftersom du inte verkar ha så mycket fasta utgifter samt tillgångar som kräver underhåll så behöver den nog inte vara så mycket större än 1-2 månadslöner.
Har du bil?
I avsnittet “Fyra-Hinkar-Strategin” så finner du lite resonemang kring hur stor en buffert bör vara, samt ett sätt att räkna ut en teoretisk storlek
Jag är 24 och driver eget. Har också lite varierande inkomst, beroende på hur många timmar ajg får per månad hos mina kunder. Har dock lite dyrare omkostnader.
Jag siktar på att ha 3 månadsutgifter i buffert hela tiden. Det är vad jag känner mig säker med, ifall jag skulle tappa alla mina återkommande kunder på samma gång så vet jag att jag kan hitta jobb och få ut lön på 3 månader.
Beror som sagt mycket på hur risktålig du är, vad du har för möjligheter att t.ex flytta hem igen osv. Men jag siktar som sagt på 3 månadsutgifter, minst.
Konstigt nog sover jag gott om natten när jag har ca 10 000 i buffert, men samtidigt kan de var skönt med högre sen när man kan resa så kan man ta därifrån och inte vara begränsad… Funderar på att satsa på 20 000kr, det bör nog vara lagom för mig då
Ja den stora frågan är väl hur mycket saker du ha som kan gå sönder som du själv behöver betala för? T.ex om du har en bil så behövs ju lite buffert för det. Jag bor för tillfället också i hyresrätt där hyresvärden ersätter allt som tillhör lägenheten. Men jag har bil och en fru som går på graviditetspenning vilket gör att att åtminstone jag vill ha en buffert på 50k-75k för tillfället.
Titta på ”överkurs”-delen av detta avsnitt, skaffa ett kreditkort och/eller kontokredit och skippa bufferten. Du är 23 år och bor i hyresrätt, ditt behov av buffert är minimal samtidigt som alternativkostnaden för att hålla en sådan är stor.
Man bör ju ha minst en månads utgifter i buffert, då du vid sjukdom/arbetslöshet kan få vänta på pengar från Försäkringskassan och/eller A-kassan. Dina fordringsägare väntar inte…
Vi betalar ju via skatten pengar till en offentlig försäkring, sen kanske du har någon extra sjuk/olycksfallsförsäkring tecknad som går in och ger dig extra ersättning om du t.ex. blir sjuk och inte kan jobba.
Mitt tips är att lista ett antal “oförutsedda händelser” där du är i behov av en buffert. Ta sen reda på hur snabbt och hur stor del av dessa som täcks av dina försäkringar (det är ju trots allt därför vi har försäkringar) och utgå från det? Kanske täcker det med en månads lön i buffert, kanske behöver du tre?
Om jag får lägga in en invändning här: Personligen tycker jag att vi vet alldeles för lite om TS för att kunna rekommendera en lösning där bufferten utgörs av kontokredit och / eller kreditkort. Rätt använda så kan det vara en utmärkt lösning så länge som kreditvärdigheten är tillräckligt bra och risknivån är låg. Fel använda så kan användandet av krediter bli katastrofala.
TS nuvarande marginal i sin ekonomi, tillsammans med det samlade sparandet, säger mig att TS inte har en allt för lång tradition av att spara, eller har nyligen fått högre inkomster. Att blanda in en bensindunk (olika former av blancokrediter) i ett sådant scenario kan vara riskabelt.
För den som tror att pengarna från t.ex. A-kassan flyter in på ett konto kort efter en oväntad arbetslöshet, den har nog varit relativt isolera under det senaste året. Jag har personer i min närmaste krets som fortfarande väntar på ansökningar sedan december 2020. Det är inte en rolig sits, överhuvudtaget. Den som invänder med att det har varit ett extraordinärt år med tanke på pandemin, bör ha i åtanke att det är väldigt många som tack vare t.ex. permittering har kunnat behålla sin anställning i stället för att bli arbetslösa (och därmed undvikit ännu längre handläggningstider hos a-kassorna). Ofrivillig arbetslöshet är ju inte det enda som kan inträffa.
Om man inte kan tolerera alternativkostnaden på att ha åtminstone någon månadutgift stående på ett sparkonto med insättningsgaranti, då är nog livet svårt att leva. Tryggheten i att klara en utebliven lön har ett stort värde.
Att TS just nu bor i hyresrätt och har låga fasta kostnader är ju ett gyllene tillfälle att bygga upp en robust ekonomi och sunda vanor.
Till TS skulle jag säga att en buffert på 1-3 månadsutgifter är ett bra riktmärke. Din nuvarande buffert kan du ha mer lättåtkomlig och så sätter du resten på en nischbank så att du får lite ränta samt att du får vänta någon dag på pengarna.
Har ej läst alla svar i denna tråd men vi resonerar så här i vårt hushåll kring vilka sparkonton man ska ha och vad de inenbär.
Akutfond = Oförutsedda händelser som inkomstförlust, skador, akuta renoveringar eller renoveringar
Buffert = Förväntade utgifter per år såsom tandläkare, om något mindre går sönder, barnkläder etc.
Sen har vi ju ett gäng investeringskonton (ISK, KF och AF) men frågan nu gällde sparkonton och buffert.
Sambon fick vänta 6 månader vilket inte var roligt alls. Blev en ganska fet obalans om man säger så. Även läst i tidningar om folk som behövt skuldsätta sig i väntan på a kassa så jag håller verkligen med om att man även ska ta höjd för att det kan dröja lite innan skyddsnätet ger effekt.
Blir man dessutom nekad någon ersättning från skyddsnäten och måste överklaga ens till första instans (förvaltningsrätten) så kan det ta ordentlig tid. Vinner man i första instans så söker ofta myndigheter prövningstillstånd i andra instans (kammarrätten). Förvisso ska våra förvaltningsrätter prioritera ärenden gällande olika ersättningar men det kan ta väldigt lång tid. Mår man dåligt så vill man dessutom inte behöva oroa sig för hur man ska betala hyran eller ha råd med mat.
Jag gillar denna uppställning, men hade nog lagt en post för tandläkare även i akutfond med tanke på vad det kostar. Jag bet sönder en gammal lagning och fick en tid dagen efter, ingen jour eller akut tid, Tandläkaren tittade lite, gav bedövning, borrade lite och slipade lite. Tog kanske 20 minuter. Kostade mig 2000 kr.
Nu gick det ändå på faktura, så om vi säger att en som inte har buffertar likt de flesta här hade säkerligen fått kämpa för att skrapa ihop till dessa slantar.
Detta kanske blir viktigare ju äldre man blir. Jag har 3 lagningar och har alltid varit noga med tänderna, men är man +40 märker jag att saker och ting slits i munnen…
Bra sammanställning, förutom att de flesta branscher är kanske någonstans mellan dying och growing? Men man får väl tänka lite på jobbsäkerhet istället, hur troligt att du förlorar jobbet imorgon.