28 år, dags att sluta spara?

Som titeln säger jag är 28 år och har efter att ha lyssnat pä de senaste avsnitten börjat fundera på om jag ska sluta spara.

Rent instinktivt är svaret nej. Men matematiskt verkar det som att det kanske är dags.
Fakta:
~500k på börsen.
Lägenhet värd 1.55m (belånad 80%)

Med 7-8% om året borde mina 500k vara värda ca 8m vid pension (64 år)

Lägenheten i sig kan jag hyra ut om jag vill flytta till hus. Så jag ser det som orealistiskt att jag skulle behöva sälja den och trigga en vinstskatt.

Jag har ett humankapital på 17m

Förväntar mig arv på ca 7-12m

Mina skulder är studier (4 år högskola) samt bostad.

Har faktiskt inte helt koll på vad jag kommer få i pension men med avseende på min lön lär den vara helt ok.

Så nu till diskussionen.

Ska jag sluta spara? Givetvis är det kul att ha en massa pengar men jag tror absolut att jag skulle kunna leva gott på det framtida kapitalet.

Eller ska man fortsätta gneta och satsa på fire ?

Hjälp mig gärna komma med för och nackdelar.

5 gillningar

Fördel sluta spara: YOLO! Tänk så bliru överkörd av en buss imorgon, då suger det att inte ha privatleasat en Porsche.

Nackdel sluta spara: livegen tills du är så gammal att pungen hänger lägre än, ja du vet.

7 gillningar

Grattis, ser stabilt ut!

Nu vet jag inte hur gamla dina föräldrar är och hur deras hälsa ser ut men antar att arvet ligger ca 30 år bort, så kanske lite tidigt att förlita sig på det. I övrigt blir väl fråga då ifall du under din livstid vill köpa något annat som är dyrt nu när bostaden är fixad. Om svaret är nej blir väl frågan dels hur stora marginaler du vill ha för eventuella framtida scenarier samt om du istället för att sluta spara vill ha möjligheten att gå ner tid/sluta arbeta tidigare och inte behöva vara beroende av att ständigt ha ett lönearbete. Tycker själv det är skönt att inte behöva vara beroende av en arbetsgivares godtycke.

2 gillningar

Ja lote så är der. Skulle ju vara väldigt trevligt att sluta spara och ha mer att röra sig med. Men å andra sidan kommer det ta lång tid innan det blir några “riktiga” pengar av det.

1 gillning

Tack.

Det är ca 30 år bort. Men arvet i sig är en släktgprd som varit i min familj i över 500 år. Känns ytterst osannolikt att den skulle fallera nu under de sista 30 innan jag ärver.

Ja så är det ju. Tanken är ju att jag kan låna på nuvarande lägenhet för att få kontantinsatsen när hus ska köpas om några år.

Ja det blit ju en ganska bra ekonomisk situation len det tråkiga är att allt koncerterar på slutet. Börsen + arv blir ungefär samtidigt + pensionen som blir i samma veva. Då går jag från en månadslön till att ha en pensionslön + 12-20 millar på något år. Lite synd att det inte går att sprida ut det över livet bättre.

1 gillning
  • Du kan blir påkörd bakifrån, får en Whiplashskada och blir sjukskriven/“förtidspensionär”.

• Du träffar en frånskild, sjukskriven 5-barnsmamma som du vill dela allt med och leva resten av livet med.

• Dina föräldrar testamenterar bort allt utom din arvslott.

Min poäng är bara att “livet händer” och ibland (aldrig) blir det riktigt som man tror. Känner många där livet förändrats på ett ögonblick +/-.

Ett högt sparande NU ger ju mer flexibilitet framöver INNAN du går FIRE/pension. Så TRIVS du IDAG med NUVARANDE sparande varför inte fortsätta? Vill du ha mer pengar nu så kan du antagligen dra ner lite på sparandet.

33 gillningar

Särskilt när man är såpass ung. Om någon, när jag var 28 år, kunde se in i framtiden för att se vad man skulle vara med om efter 28 års ålder skulle man tro att personen hade paranoida tankar och behövde läggas in på akutpsykiatrin.

Så sluta inte spara (än) är mitt råd.

8 gillningar

Förstår att du går i dessa tankar. Jag själv tycker att jag lyckats bra rent ekonomiskt, och börjar själv fundera på vilken nivå det inte längre känns “värt” att fortsätta spara. Personligen har jag börjat tänka annorlunda i mina ekonomiska beslut. Tidigare kunde jag nämligen vara mer sparsam (kanske t.o.m. snål), nu försöker jag istället njuta mer, inte hänga upp mig på att “vänta tills att ett klädesplagg är på rea” m.m.

För mig personligen vet jag inte riktigt vad jag ska göra med överdrivet mycket pengar. Visst kan man spendera dem på bilar, båtar, bostäder och liknande, men jag vet inte hur mycket glädje det hade skänkt mig. Det enda jag kan tänka mig som hade gett mig mer glädje är upplevelser. Mitt dilemma är därför kanske snarare vad jag vill göra framåt, något som jag brinner för, och något som kanske t.o.m. kostar lite mer som jag inte ens kunde tänka mig förut pga. dess höga kostnad. Tidigare tänkte jag mycket på vad jag kan göra med en bra ekonomi, men jag tänkte inte mycket på vad jag kan göra med en riktigt bra ekonomi. Det är väl där problemet är och jag tänker att detsamma kanske gäller dig. Du kanske därför behöver hitta ett större mål/syfte?

4 gillningar

Exakt! :ok_hand: Jag är snart 55år och frun snart 48år. Vi brukar ofta prata om det med våra döttrar 18/21.

Fin sits men … Nope, inte i min bok. Det är helt enkelt för mycket som händer i livet för att jag skulle säga att din sits är säker nog för det. Det är 25-30 år sedan jag var i din ålder och mer har hänt sedan dess än före dess :wink:

Det år mycket som kan gå fel och man behöver ta viss höjd för det, även om man såklart inte kan ta höjd för allt. En mängd grejer kan hända tex arvet uteblir, långtidsarbetslöshet, sjukdom, du träffar en partner som sedan råkar ut för arbetslöshet/sjukdom, du får barn som behöver mycket stöd, syskon/föräldrar som behöver din hjälp, och X andra orsaker som gör att du måste ta av kapitalet som du intecknat för din pension.

Så jag hade nog gnetat på, och om det inte känns bra så är det kanske något annat som skaver? Kanske byta jobb eller branch så det blir mer kul än gnet?

4 gillningar

Livet tar en på en resa. Du behöver ju inte slå knut på dig när du sparar, men lite ”fuck off-money” är aldrig fel. De måste ju inte öronmärkas för jobbet.

1 gillning

Jag är 41 och väldigt nära att kunna sluta arbeta helt, om jag vill det.

Väldigt mycket trevligare att jobba när man i teorin kan be chefen krypa upp i sin egen bak och försvinna, när man vill.

12 gillningar

Nu trivs jag förvisso väldigt bra med min chef. Men jag gillar tanken på att kunna ringa en morgon och säga, “nej nu kommer jag nog inte in mer.”

2 gillningar

Som tidigare sagts, mycket oförutsett kan hända under 40 år. En medelväg kan ju vara att spara lite mindre om du vill unna dig mer.

6 gillningar

Familjegård?
Vad kostar det att driva den? Hur mycket tid måste du lägga på gården?
Drar gården in några pengar?

Kan ju visa sig att ärva en gård kostar dig en massa tid och pengar.
Har du kolla på vad det kostar att uppfostra ett par barn?
Tänk om framtida frun vill ha två stora SUVar för att transportera barnen säkert? En fjutting elbil som du vill ha räcker kanske inte till? :smiley:

1 gillning

En vanlig miss man brukar göra när man använder diverse ränta på ränta kalkylatorer är att man glömmer av att ta med nedtrappningen när man räknar hur länge man kommer låta pengarna vara investerade.

Visst kan du chansa att vara fullinvesterad fram till 64, men det kan lika gärna uppstå en -50% krasch eller mer i närheten av din 64 årsdag och då gick det ju inte lika bra.

Låt säga att de kommande 10 åren är ett sk lost decade, dvs om 10 år har du fortfarande 500 000 kr, då försvann plötsligt en stor del av potentiell tillväxttid där med.

3 gillningar

Man vet ju aldrig hur livet kommer se ut framöver, så tror det är en god idé att fortsätta spara. Dessutom är inte arvet ditt än. Jag tror alltid det är bra att vara oberoende av andra, tyvärr kan allt möjligt trassel uppstå.

Du har 500k. Jag tycker inte det är tillräckligt för att sluta spara med tanke på att du inte skaffat barn, hus osv. Det kan vara så att du behöver köpa hus, renovering, bil etc innan arvet trillar in. Men du behöver inte spara så mycket! Kanske 10% av din inkomst.

1 gillning

Jag trivs också bra med chef och arbetsuppgifter.
Men det är lättare att ha hög personlig integritet rent professionellt om ett politiskt ogillat beslut på jobbet inte riskerar att leda till att man får sälja huset…

2 gillningar

Det låter nästan som om du har tänkt att ärva gården och sedan sälja den, efter 500+ år i släkten. Eller har jag missförstått?

2 gillningar

Den tanken fick jag också. Förhoppningsvis är det inte så.

Min inställning till arv annars är att man har moralisk nyttjanderätt men inte moralisk förbrukningsrätt om nu inte något krisartat inträffar för då är allt tillåtet. Jag tycker att det är en fin sak om varje generation bidrar till “familjeförmögenheten” utifrån sina förutsättningar.

1 gillning