Vad jobbar du med? Tror du att ditt jobb är kvar till du går i pension?
AI/Automation kommer göra extremt många arbetslösa, och är du i riskzonen borde du fortsätta spara. Dina år på högskolan betyder i princip ingenting. För att citera James Hetfield “Sad but true”.
Jag är maskiningenjör. Jobbar just nu med programmering. Men har även jobbat med hårdvara, processoptimering, testning & validering, mätning med mera. Även om jag hoppas på att automation skall ta alla jobb och vi inrättar någon form av UBI. Lär jag fortfarande kunna jobba ett tag till.
Vet inte var du sparar idag men man kan kanske dra ner om det känns som man försakar för mycket. Och hitta en nivå som känns bättre.
Mycket händer under livet och framförallt med barn och hus.
Det Var en skön upplevelse att kunna va hemma längre med barnen. Och inte måste för att få in pengar börja jobba efter x tid. Det har varit så värt för oss. Även om planen inte va sådan från början.
Livet händer ibland
Hade inte haft med. Ett arv i min egen räkning mer sätt det som extra tillskott på åldens höst.
Om nått går åt pipan vill man ju inte önska livet ur sina päron för att få pengar.
Bättre att ha krockkudde själv
Du verkar vara ute och gruffa i diverse trådar just nu. Jag anmäler inte trådarna utan önskar bara en trevligare debatton. Man måste inte vara överens men man måste inte heller raljera, förminska, kritisera med emfas etc.
Men det är bara en önskan. Du gör som du vill såklart.
Stephen hawking är inte min far, överdriver ingenting faktiskt. Snarare tvärtom. Jag jar gjort mycket mer än det men tyckte en “recap of my greatest hits” var tillräckligt.
Jag skulle beskriva mig själv som en arbetsnarkoman in recovery. Vilket jag har skrivit om tonvis i andra trådar.
Jag har alltid jobbat som konsult och har därmed bytt jobb väldigt ofta, eftersom jag byter när projektet är klart. Om du jobbar 80+h i veckan blir projekten klara snabbt. Särskilt on du sedan på din fritid läser böcker, kollar youtube med mera för att lära dig mer om ämnet du jobbar med just nu. Känner personligen att jag åstadkommit alldelles för lite och börjar få åldersnoja pga det.
Eftersom jag lever mitt liv efter sannolikhet och försöker minmaxa så gott jag kan blev jag lite ställd efter att ha lyssnat på de senaste avsnitten. Eftersom jag enbart känner 1 person som kan mer om ekonomi än mig tänkte jag att det vore praktiskt att få input från andra som förhoppningsvos har bättre koll än mig samt känner till svenska förhållanden, då är RT forumet den bästa källan.
Förstår inte hur du menar här, om jag ber om hjälp att utvärdera min strategi är jag osäker och har inget intresse för att få hjälp, hur ska jag då kunna få hjälp? Det är ett cirkelargument.
Känns ärligt talat som att du bara är dryg. Jag skrev uppenbarligen tråden för att få hjälp att utvärdera. OM jag ville “skryta” för att täcka upp för någon osäkerhet skulle jag aldrig välja RT, jag är väl medveten om att jag sett till min ålder troligtvis är i 99% eller högre. Men här på RT har jag bland de minsta förmögenheterna, jag tvekar på att det skulle finnas särskilt många här som är imponerade av mina 500k i besparingar.
Du har goda förutsättningar, men som många andra skriver så är du ung och mycket kan hända innan pension.
Hur stor sparkvot har du idag?
Upplever du att du sparar “för mycket”?
Eller att du missar “upplevelser här och nu”?
Ett sätt är i så fall att fortsätt att spara och investera på en rimlig nivå, tex 10-15% av din inkomst och unna dig “guilt-free spending”, dvs du kan leva loppan här och nu för mellanskillnaden av det du får ut i lön och det du har avsatt i sparande och investeringar. På så sätt säkrar du både framtiden och
Är 25 och på samma spår som dig, även med känslan av balansen mellan spara och spendera. I min värld har man inte kommit så långt man önskar men jämfört med jämnåriga verkar man ha fått väldigt försprång.
Nyligen hittat hit till forumet efter många år av att bara lyssna på podden. Många mycket bra tankar att ta del av som känns nyttiga.
Kanske inte. Men förmågan att utveckla sig betyder mycket.
Vad gör du själv för att garantera en ljus framtid för dig själv i den dystopi du målar upp?
Räkna med att “leva gott” kan ändras rätt mycket från att man är 30 till 55-65. Bra jobbat hittills! Inte en chans att jag investerat så mycket när jag var 28
Så är det.
Framförallt om man tänker sig 2-3 barn, fru med ”god smak”, och inte får med sig hela familjen på FIRE-tåget eller lyckas övertyga dem om att bärplockning i Bengtsfors är en precis lika spännande semester som Via Ferrata i Südtirol.
Det är bra, men inte överdrivet. Du har ju utrymme att dra ner på sparandet om du vill.
Börsen kan gå uselt i många år, vi kan fortsätta ha en hög inflation och den ena epedimin eller svarta svanen kan avlösa varandra så mitt tips är inte sluta spara helt.
Håller egentligen med alla som säger att du bör fortsätta att spara, men samtidigt så kan man fråga sig varför.
Väldigt många personer har inte råd med några tusen i oförutsägbara utgifter, du har just nu 500 000 vilket jag tror majoriten av svenskarna inte har eller för den delen sparar ihop under sin livstid om man bortser för värdeökningar i bostäder.
Du klarar dig säkert bra på att fortsätta att jobba och leva på hela lönen om det ger dig bättre livskvalitet. Du kan ju alltid plocka upp sparandet senare om du behöver något dyrt.
Personligen hade jag dock fortsatt att spara något varje månad för att inte tappa det helt.
Segelbåt så man kan undvika och ibland köra på grynnor, Skidåkning, semesterlägenhet söderut för vintern / fritidshus för att skydda sig mot mygg, resor för att se massvis av olika tempel och kyrkor osv. Bilar behöver man.. man kanske vill ha några extra stjärnor när man bokar hotell..