Funderar på att fimpa min SGI

Hej alla!

Detta kanske framstår som både en oerhört korkad fråga och förmätet påstående från min sidan:

Finns det någon poäng att behålla sin SGI när man tagit ut ALLA föräldradagar samt inte planerar ha fler barn?

Visst man kan bli sjuk, men oftast är man borta nån dag max en vecka.
Och ja man kan ju bli jättesjuk (typ gå in i väggen), men då får man ju inte 80% av lönen för alltid.
Och skulle jag bli dödssjuk är nog pengarna minsta problemet.

Orsaken till mitt resonemang är att jag vill vara hemma med sonen så länge jag bara kan (han är 1 är nu). Funderar på att sonika säga upp mig från mitt jobb och jobba t ex som timmis så småningom.

Varför? Jo, jag tänker att jag/vi har hyfsat med andra skyddande faktorer för ekonomin än SGI:

• Jag är utbildad inom ett bristyrke med skyddad yrkestitel = det finns jobb i överflöd.
  • Jag har inga studielån = jag skulle kunna plugga ytterligare om jag vill/behöver i framtiden.
  • Jag och min man har ett litet bolån och är lågt belånade + låga fasta kostnader som kan betalas av en lön (makens á 19k efter skatt).
  • Vi har startat vår(a) pengamaskin(er).
  • Vår sparkvot är 30% på en lön och nu 60% med föräldrapenningen.

Är nyfiken på era tankar på det?

3 gillningar

Välkommen till forumet!

Tror det här är mycket en personlighetsfråga. Vi hade en diskussion för ett tag sedan om att fimpa barnförsäkringen. För vissa var det höjden av oansvarighet och för andra tvärtom.

Det som stack ut för mig spontant är just att SGI:n styr sjukPENNING och sjukERSÄTTNING. Dvs. så länge man är frisk så är det inte ett problem att göra som du säger. Men säg att man blir påkörd av en bil och inte kan jobba med det man kan jobba med nu, eller än värre. Då är man nog inte lika nöjd.

Så det kommer ner nog till värdering av den risken / sannolikheten och konsekvenserna.

1 gillning

Hur löser du det om du blir sjuk och ensamstående?

3 gillningar

Som jag skrev tidigare angående sjukdom: