Mål att privat och via bolaget öka förmögenheten med 500.000 kr per år fram till 2030

Jag är 44 år och har ett aktiebolag och fakturerar som konsult cirka 150 000 kr per månad sedan februari. Jag har satt upp som mål för mig själv att öka min förmögenhet med 500 000 kr per år fram till 2030. Har just nu 480 000 kr på Avanza och 6000 kr på Lysa och kommer komma upp i över 500 000 kr före året är slut. Om jag klarar att öka med 500K per år så skulle jag ha över 3.5 miljoner 2030, året då jag fyller 50.

Jag tar ut maximal lön upp till brytpunkten för statlig skatt, och med skatt, sociala avgifter, rörliga kostnader, samt utlägg så kostar jag cirka 87000 kr i månaden. Utöver detta så sparar jag även 15000 kr i en Kapitalförsäkring (jag ser det som mitt pensionssparande) som fördelas på Investor, LF Global Index, Swedbank Robur Technology A, BMC Global Select R SEK

Privat så sparar jag 4000 kr i månaden i min ISK som fördelas på Investor (2000 kr), samt fonder som LF Global Index (1600 kr), Plus Allabolag Sverige Index (200 kr), Handelsbanken Global Småb Index (A1 SEK) (100 kr), Avanza Emerging Markets (100 kr). Har även en del andra investmentbolag, lite Microsoft, LVMH och tyvärr en smäll man gick på i SBB. Försöker sedan dess köra mestadels fonder + Investor och bara köra utifrån buy & hold och öka varje månad.

Jag sparar även 1000 kr i månaden i Lysa (100% aktier).
Samt 5000 kr i månaden i tjänstepensionssparande via Swedbank.

Mitt boende är tyvärr alltför dyrt med cirka 22000 kr i månaden (köpte 2022) efter alla ränteökningar, men nu när sänkningarna kommer så ska jag succesivt öka sparandet i min ISK per månad.

Jag är inte så erfaren eller kunnig på allt med företagsekonomi, skatt och vilket sätt som gynnar en mest för ens ekonomi. Speciellt i vad som gäller en KF och regler/begräsningar, jämfört med en tjänstepension.

Jag tar även en utdelning via företaget varje år och sätter in 200 000 kr av dem på min ISK.

Utöver detta så har jag cirka 1.1 miljon kr på Fidelity en 401k fond som är mitt pensionssparande från 7 år i USA. Dessa kan jag ta ut vid 56 års ålder. Jag skulle kunna ta ut dem nu och flytta till Sverige mot en straffavgift på 10% och är något jag funderat på att göra för samla allt på ett ställe.

Sparande

KF
15000 kr per månad fördelat på Investor, LF Global Index, Swedbank Robur Technology A, BMC Global Select R SEK

ISK
4000 kr (6000 kr eller mer i 2025) per månad fördelat på Investor samt samt fonder som LF Global Index, Plus Allabolag Sverige Index, Handelsbanken Global Småb Index (A1 SEK), Avanza Emerging Markets.

Lysa
1000 kr per månad. 100% aktier

Utdelning
200 000 kr om året som går in på min ISK

Totalt (år) 180 000 kr i KF, 248 000 kr i ISK (2024, 272 000 i 2025), 12 000 kr i Lysa, samt 60000 i tjänstepension (2024).

2024: 500000, 2025: 524 000

Frågor

1. Vad tycker ni om min strategi att spara aggressivare per månad i min KF vs en tjänstepension som man inte kommer åt? För/nackdelar? Min kompis föreslog i att inte tänka på pension alls, utan ha allt på Avanza och se hela sparandet i helhet som pensionen.
  2. Är det värt att sluta med tjänstepensionen helt?
  3. Hade ni gjort på något annat sätt, som är bättre för skatten, än det upplägg jag har i dag?
  4. Skulle ni låtit de pengarna jag har på Fidelity suttit där eller flyttat över till Sverige? De avkastar fint. Det är mer en psykoligisk grej att det hade känts bättre att ha alla tillgångar samlade.
  5. Jag ska erkänna att jag inte vet alla regler kring KF/AB, men min tanke är att jag ska ha dem där i minst 10-15 år. Förhoppningsvis kan jag nå någon slags FIRE-variant långt före det dock. Målet är helt klart att jobba mindre efter 50 år. Om mitt mål om 500K om året skulle hålla i sig så skulle jag ha cirka 3.5M 2030. Det är mitt minimum mål, hoppas/tror jag kan nå högre med avkastning + ränta på ränta effekten när innehavet ökar.
  6. Övrig input om ändringar/förbättringar tas gärna emot. Jag kom igång med mitt sparande lite för sent och försöker maximera och öka farten så mycket jag bara kan nu för ta igen lite av förlorad tid och kunna få lite ränta på ränta effekt framöver. Hade ni ändrat något på mitt upplägg?
1 gillning

Vad sparar du till? Låter som att du har bra koll på läget med pengar, som bara är ett litet verktyg för att köpa mat och husrum med. Även om du krånglar till det rejält. Du skulle klara dig alldeles utmärkt genom att bara lägga allt i LF Global Index eller Lysa och förmodligen få en bättre avkastning än du får idag.

Hur ser det ut annars i livet, med riktig rikedom, alltså vänner, partner och familj?

Jag sparar/investerar för köpa mig mer (fri) tid, och göra de projekt och saker jag brinner för. Bryta mig loss från byta min tid för pengar som en konsult och förhoppningsvis till slut bli helt fri och äga min tid. Dock inte sluta jobba, men jobba med det jag själv initierar och tycker är kul.

Mycket av mina frågor och funderingar handlade om de skattemässiga skillnaderna mot ha KF vs Tjänstepension och om man ska ta utdelning eller placera dem i KF med mål att maximera.

Jag har fokuserat på min karriär i stort sett hela livet och för att nå till den nivån jag är på i dag. Men flyttade hem till min svenska medelstora stad för 3 år sedan för vara där min familj och syskonbarn finns. Även ett par barndomsvänner. I övrigt är jag singel, inga barn. Saknar storstadslivet utomlands men uppskattar det sociala med familj och vänner här hemma så det är lite mixade känslor.

Tror om 5-10 år att jag kanske vill bosätta mig i Stockholm/Köpenhamn, då tror jag att jag fått ut best of both worlds. Nära hem, men mer utbyte kulturellt med utbud en större stad har att erbjuda.

Det stora målet med ekonomin dock är att så fort som möjligt komma bort från det traditionella 9-17. Jag bygger också en digital plattform vid sidan av med en vän i ett annat AB och förhoppningen är att det kan bli huvudsysslan längre fram och bygga en digital plattform med användare kan skala snabbare än de timmar jag kan jobba som konsult.

1 gillning

Det är grymt att du funderar så mycket på de ekonomiska bitarna och hur du ska optimera ditt sparande. När det kommer till skillnaderna mellan Kapitalförsäkring (KF) och tjänstepension är det mest att tänka på att KF schablonskattas, vilket betyder att du betalar skatt på värdet där även om du inte plockar ut något. Det ger dig en mer flexibel sparform. Tjänstepension å sin sida beskattas när du plockar ut pengarna, vilket kan vara smart om du tror att du hamnar i en lägre skattesats när du går i pension.

Angående utdelningen och hur du ska placera dem – att sätta dem i KF kan vara smart, särskilt om du tänker långsiktigt. Men kolla även på vad som passar just dina mål. Om du vill maximera avkastningen och låta pengarna växa kan KF vara ett bra alternativ.

Men mitt i allt det här med ekonomi och investeringar är det också viktigt att fundera på vad du egentligen vill med livet. Vill du ha familj, eller trivs du med livet som singel? Kanske är det bättre att även lägga lite tid på att dejta och bygga relationer om det är något du strävar efter. Det kan ge en helt annan typ av rikedom och tillfredsställelse.

Fast de pengarna som sparas till tjänstepension dras väl av även av på skatten upp till ett tak per år? Så även om man betalar skatt senare så undviker man skatt nu eller är jag fel på det?

Om jag tar en utdelning så investerar jag dem ju privat i min ISK. Men om jag inte tar utdelning så kan jag placera dem i en KF, men ta utdelning (och betala skatt på dem) och sen sätta dem i en KF blir väl dumt, en KF går väl bara att ha via företaget också? Vet inte om jag missförstod dig eller du mig här.

Visst är det så att livet är mer än pengar, och de sakerna funderar jag på och utgår ifrån såklart, men sparandet och investerandet händer oavsett hur privatlivet ser ut och detta är ju främst ett ekonomiforum, men uppskattar omtanken.

Glöm inte bort att njuta av livet när du är ung. Det finns allt för många som glömmer bort att ha roligt. Det är bra att du sparar, men kom ihåg att det inte är allt i livet!!!
Jag körde som ett djur i 10 år och tjänade i snitt 2-2.5 MSEK per år och sitter idag med ett trevligt kontorsjobb och väntar på pensionen… men förkortade nog mitt liv med 10 år under de åren och körde nästan mitt privatliv i sank.
Det finns många som lever povert och sparar för att sedan få ett dödsbesked i 50-årsåldern med miljoner på banken… Glöm inte hälsan, och glöm inte att ha roligt samtidigt som du sparar för framtiden! Du vet inte när det kommer att ta slut och den som har mest när de dör är de stora förlorarna…

6 gillningar

Grattis till en fin ekonomi.

Angående pension, se gärna detta avsnitt:

Jag personligen maxar avsättningen till tjänstepension trots att @Monica och andra säger att det är lite dumt eftersom det passar min personlighet.

Det är bra att du:

1. Maxar lön
  2. Tar utdelning
  3. Investerar överlikviditeten

Det man kan säga som en generell tumregel är att du vill få ut så mycket till din privata ficka så fort som möjligt. Finns ingen mening att ha mer pengar i bolaget än man måste.

Angående pengarna på Fidelity - vågar inte svara på det, ta det gärna som en separat fråga i forumet.

Sedan skulle jag nog också försökt samla så mycket på ett ställe, det låter som lite väl många ställen i mina öron. Men det är väl för att jag själv är i en konsolideringsfas och försöker samla allt på ett ställe.

1 gillning

Tack @janbolmeson.
Ska kolla in det avsnittet igen.

Om du maxar (35% av lönen), så du betalar in typ 18000 kr i månaden i tjänstepension om du också tar ut lön upp till taket? Det är ju typ de summorna jag tänkte spara i min KF, funderade också på att fortsätta med 5000 kr i tjänstepension men komplettera med antingen 10 eller 15 000 kr i KF.

Nyfiken på vad det är med din personlighet som får dig att föredrar tjänstepensionen över KF?

Låter ju på dina riktpunkter att jag gör en del saker rätt åtminstone.

Angående Fidelity så är det ju just det att jag skulle vilja samla mer på ett ställe men det är ju endast en psykologisk grej och som är rätt dyr då det är en straffavgift att plocka ut dem före man är 56 år.

Mina ställen nu är: Avanza med ett personligt sparande i ISK, och en KF för företaget. Fullmakt så samma login. Samt Lysa då.

1 gillning

Det blir pengar som typ är öronmärkta för att tas ut som tjänstepension och därmed blir både låsta, skyddade inte kan användas till annat. Vilket i mitt liv är en fördel och är en nackdel i andras.

Du gör absolut många rätt! :+1:

1 gillning

Det är intressant att läsa att vi har väldigt lika setup. Jag har med en 401k från min tid i usa, kör idag en konsult låda där jag sätter över överskottet i en Kapitalförsäkring på Avanza efter tagit ut lön till brytpunkt samt utdelning. Kör också en Avanza privat (lek hink ) samt en Lysa med månads sparande.

Mina tankar är väldigt liknande att jag villa bygga buffert i företaget som sen ska kunna vara en maskin som delar ut av sig själv om ett par års tid. Är typ halvvägs dit nu. Min 401k avkastar med bra och jag tänker att den får stanna där tills det är dags att ta ut.

Inte så mycket feedback utan mer intressant att vi har mycket gemensamt med jobb setup iaf.

1 gillning

Varför? Går man bort i förtid får barnen nytta av ens slit.

Vad kul att vi är i en liknande situation.
Hur länge var du i USA? Jag var i NYC i 7 år men det var lägligt att dra hem efter 1 år i lockdown, samt visumet var på väg att gå ut igen och det såg mörkt ut att förnya med Trump vid makten. Jag hade också “vestat” (vad är det svenska ordet?) alla mina shares i företaget jag jobbade för då efter 4 år så allt passade egentligen väldigt bra. Nu hoppas jag bara på en IPO framöver…

Hur har du satt upp din lekhink och din vad investerar du i för din kapitalförsäkring?

Pratade med Chatgpt och ett sparande i KF på 15 000 kr i månaden och med ett startkapital på 120K när 2025 börjar, med en förväntad avkastning på i snitt 7% per år så ger det 7 050 000 kr om 20 år.

Vilka barn?
Och de har väl ansvar för sin egen ekonomi?

Ens egna.

Ha ansvar för sin egen ekonomi =/= kan inte ha nytta av ett arv.

Har inga.
Klart man kan lämna ett arv om man har barn, men det betyder inte att man ska behöva offra sin egen lycka, hälsa och välkomst…

Då förstår jag om det känns meningslöst att lämna något efter sig.

Nu offrar man (som i väljer bort annat framför sånt som gynnar dem) väldigt mycket för sina barn redan, men vi är nu långt ifrån det jag vända mig emot i ditt första inlägg - påståendet ”den som har mest när de dör är de stora förlorarna”. Det är helt enkelt fel eftersom barnen kan få nytta av detta.