Jag är 44 år och har ett aktiebolag och fakturerar som konsult cirka 150 000 kr per månad sedan februari. Jag har satt upp som mål för mig själv att öka min förmögenhet med 500 000 kr per år fram till 2030. Har just nu 480 000 kr på Avanza och 6000 kr på Lysa och kommer komma upp i över 500 000 kr före året är slut. Om jag klarar att öka med 500K per år så skulle jag ha över 3.5 miljoner 2030, året då jag fyller 50.
Jag tar ut maximal lön upp till brytpunkten för statlig skatt, och med skatt, sociala avgifter, rörliga kostnader, samt utlägg så kostar jag cirka 87000 kr i månaden. Utöver detta så sparar jag även 15000 kr i en Kapitalförsäkring (jag ser det som mitt pensionssparande) som fördelas på Investor, LF Global Index, Swedbank Robur Technology A, BMC Global Select R SEK
Privat så sparar jag 4000 kr i månaden i min ISK som fördelas på Investor (2000 kr), samt fonder som LF Global Index (1600 kr), Plus Allabolag Sverige Index (200 kr), Handelsbanken Global Småb Index (A1 SEK) (100 kr), Avanza Emerging Markets (100 kr). Har även en del andra investmentbolag, lite Microsoft, LVMH och tyvärr en smäll man gick på i SBB. Försöker sedan dess köra mestadels fonder + Investor och bara köra utifrån buy & hold och öka varje månad.
Jag sparar även 1000 kr i månaden i Lysa (100% aktier).
Samt 5000 kr i månaden i tjänstepensionssparande via Swedbank.
Mitt boende är tyvärr alltför dyrt med cirka 22000 kr i månaden (köpte 2022) efter alla ränteökningar, men nu när sänkningarna kommer så ska jag succesivt öka sparandet i min ISK per månad.
Jag är inte så erfaren eller kunnig på allt med företagsekonomi, skatt och vilket sätt som gynnar en mest för ens ekonomi. Speciellt i vad som gäller en KF och regler/begräsningar, jämfört med en tjänstepension.
Jag tar även en utdelning via företaget varje år och sätter in 200 000 kr av dem på min ISK.
Utöver detta så har jag cirka 1.1 miljon kr på Fidelity en 401k fond som är mitt pensionssparande från 7 år i USA. Dessa kan jag ta ut vid 56 års ålder. Jag skulle kunna ta ut dem nu och flytta till Sverige mot en straffavgift på 10% och är något jag funderat på att göra för samla allt på ett ställe.
Sparande
KF
15000 kr per månad fördelat på Investor, LF Global Index, Swedbank Robur Technology A, BMC Global Select R SEK
ISK
4000 kr (6000 kr eller mer i 2025) per månad fördelat på Investor samt samt fonder som LF Global Index, Plus Allabolag Sverige Index, Handelsbanken Global Småb Index (A1 SEK), Avanza Emerging Markets.
Lysa
1000 kr per månad. 100% aktier
Utdelning
200 000 kr om året som går in på min ISK
Totalt (år) 180 000 kr i KF, 248 000 kr i ISK (2024, 272 000 i 2025), 12 000 kr i Lysa, samt 60000 i tjänstepension (2024).
2024: 500000, 2025: 524 000
Frågor
- Vad tycker ni om min strategi att spara aggressivare per månad i min KF vs en tjänstepension som man inte kommer åt? För/nackdelar? Min kompis föreslog i att inte tänka på pension alls, utan ha allt på Avanza och se hela sparandet i helhet som pensionen.
- Är det värt att sluta med tjänstepensionen helt?
- Hade ni gjort på något annat sätt, som är bättre för skatten, än det upplägg jag har i dag?
- Skulle ni låtit de pengarna jag har på Fidelity suttit där eller flyttat över till Sverige? De avkastar fint. Det är mer en psykoligisk grej att det hade känts bättre att ha alla tillgångar samlade.
- Jag ska erkänna att jag inte vet alla regler kring KF/AB, men min tanke är att jag ska ha dem där i minst 10-15 år. Förhoppningsvis kan jag nå någon slags FIRE-variant långt före det dock. Målet är helt klart att jobba mindre efter 50 år. Om mitt mål om 500K om året skulle hålla i sig så skulle jag ha cirka 3.5M 2030. Det är mitt minimum mål, hoppas/tror jag kan nå högre med avkastning + ränta på ränta effekten när innehavet ökar.
- Övrig input om ändringar/förbättringar tas gärna emot. Jag kom igång med mitt sparande lite för sent och försöker maximera och öka farten så mycket jag bara kan nu för ta igen lite av förlorad tid och kunna få lite ränta på ränta effekt framöver. Hade ni ändrat något på mitt upplägg?