Märker att det redan röde upp känslor ![]()
Under både gymnasie- och universitetstiden hade man ju två jobb och hade fått minimumbeloppet från försäkringskassan om jag hade blivit sjukskriven och/eller fått barn.
Tänker ju att det är som du säger, bara ta ett jobb och jobba minst ett halvår så är man ju “i ledet” igen🤷
Absolut men tidigare generationer har inte kunnat agera på en börsmarknad (den avreglerades ju på 80/90 talet någon gång).
För att jag/vi har otroligt låga fasta kostnader och har heller ingen prestige i att bo kvar i huset till vilket pris som helst ![]()
Good for you!
Var och en gör det man bedömer är bäst.
(Hade det gällt ett av mina barn eller en vän hade jag inte släppt det så lätt
)
Pensionen, hur ser det ut där med tjänstepension osv? Att vara hemma några år kan påverka totalen som bör vara 20 årslöner eller nåt när det är dags (allmänna + tjänste + privat).
Tror det är en viktigare fråga än om man förlorar SGI under en period (utan att förringa riskerna som lyfts i tråden).
Sparar pension nu när jag är föräldraledig. Har lägre avgift hos samtliga fondrobotar i jämförelse med KPA (som förvaltar tjänstepensionen för kommun å region)
Kanske lämpligt med en försäkring mot katastrofscenariot?
Det finns försäkringar som kallas trygghetskapital som inte baseras på arbetsinkomst utan består av ett större belopp (upp till ca 2 miljoner) som betalas ut om man får nedsatt arbetsförmåga (som bedöms av försäkringskassan).
Ofta är denna typ av försäkring en medlemsförsäkring eller något man kan få via sin arbetsgivare. Har man dock tecknat en försäkring så har man rätt att behålla den (men utan ev rabatter) även om medlemskapet/anställningen upphör.
Jag kanske tänker fel, men menar du att endast 25% skiljer sig i sitt första äktenskap även här och att nästa fjärdedel i statistiken (mer än så t o m) fylls upp av de som gifter sig och skiljer sig igen, flera gånger om? ![]()
Njae, det låter lite mycket. Jag killgissar att vi kan hitta andra orsaker broderfolken emellan som gör att finnarna stannar hos varandra/står ut med varandra bättre än vi.
Min fru var hemma ett antal år med våra barn på 80-talet.
Ingen SGI i flera år.
Vi gick back en aning varje månad flera år och knaprade sakta på sparpengar och det var riktigt knapert.
MEN våra barn behövde inte börja på förskola förrän den yngste var tre. DET var värdefullt.
Våra mammor var hemma med oss i >10år på 60-talet och vi hade det än mer knapert då så det kändes inte konstigt alls för oss.
Det var dock ganska udda i vårt bostadsområde runt 80 och 90-tal
Risken för ohälsa och ingen SGI några år viktade vi mycket lågt jämfört med att slippa det kommunala dagiset som tog emot blöjbarn och ett vardagspussel vi inte skulle uppskattat alls.
Ja, det är det sannolika, med tanke på att runt hälften av äktenskapen slutar i skilsmässa även i Finland.
Det finns jobb som har låg lön för de flesta utövarna trots att det är ett bristyrke. Kanske är det ett bristyrke på grund av de låga lönerna.
Kanske är de flesta utövarna av yrket ungefär som dig – människor med familj där hemma som kan försörja dem och som de hellre spenderar tiden med, än på jobbet. Kanske finns det bara en stor arbetsgivare som erbjuder jobb inom ditt yrke?
Då kan din arbetsgivare vara en monopsoni.
Nope finns både inom kommun, region och privat. Bor intill en centralort med bra kommunikationer till omkringliggande kommuner med åldrande arbetskraft
de som jobbar inom regionen skulle nog va under monopsi (eller var det nu heter). Men numera har jag heller ingen prestige i att undvika de stora kolosserna till arbetsgivare.
Om vi bortser från offentlig sektor ett slag på grund av de låga lönerna. Hur många annonser ligger det ute som kräver din skyddade yrkestitel, inom pendlingssavstånd och inom privat sektor?
Omkring 50 tjänster konstant och lägger vi till Göteborgsområdet, typ 100 till
Att strunta i sin SGI är som att bara ha en trafikförsäkring på din premiumbil.
SGI är en hälsoförsäkring, vill man skippa den så bör man se till att man inte har några riskfaktorer för ohälsa.
I praktiken innebär det att man inte har någon löneinkomst överhuvudtaget och därmed påverkas din pension i samma grad, såvida man inte sparar vid sidan om.
Alla frågorna denna typ mynnar ut i hur flexibel man är själv samt hur mycket ”fasta” kostnader man har. Man måste avgöra hur förändringsbenägen man är som person.
En del kanske säger ”Jag har X kostnad för min bostad, X för min bil och äter För X kronor per månad”
För mig personligen är du ingenting av ovanstående saker som inte kan förändras och egentligen kan det mesta förändras förutom passerad tid.
Du resonerar väldigt likt mig och jag är en person som undviker alla typer av försäkringskostnader (fack, försäkringar etc).
Sedan om vi leker med tanken att du får ett till barn och har 0 kr i inkomst, då får du ändå typ 7500 kr i månaden! Går allt år helvete kan man alltid hamna i en hyresrätt och få bostadsbidrag mm
Mitt tips, skit i SGI och satsa på ledig tid etc.
Senaste bilen jag köpte kostade 250 000 (iof begagnad) och jag har haft den nu i fyra år med trafikförsäkring. Någon gång kanske jag behöver slanta ut en stor summa själv men sett över alla bilar jag kommer äga under livet hoppas jag att det blir billigare än vad det skulle kostat att ha dyrare försäkringar.
Jag jobbar som egen företagare och ser till att sätta av pengar p-fonder så har jag 0 kr i intäkter kan jag ändå ta ut lön / utdelning samt ha kostnader på bolaget.
Varför ska man inte vara sitt eget försäkringsbolag i så många aspekter av livet som möjligt?
Ja det är ju galet att jag skulle få mer pengar om jag fick ett till barn med noll inkomst, än nu när vi levt på en inkomst i över ett år. ![]()
Vi lägger inga känslor i våra materiella ting även om vi uppskattar det vi har. Därav har vi ingen prestige i att behålla hus, bil och höns till vilket pris som helst. En vacker dag kommer vi flytta till en hyresrätt för att sonen inte ska behöva ta hand om oss Och vårt hus när vi är äldre och/eller sjuka.
Min fru sa upp sig innan sommaren och kommer köra minst 1 år hemma med barnen, ev upp till 3 år när de sista börjar skolan.
Vi klarar oss på 1 lön, så klart tänker vi mer på kostnader idag än vi gjorde med två löner.
Vi har några Mkr investerade i aktier/fonder och under 50% belåning på huset.
Båda utbildade och skulle säga eftertraktade på arbetsmarknaden. Svårt att se att hon inte får ett bra jobb även efter 3 år hemma.
Jag för över min PPM till henne.
All vår ekonomi är gemensamma, även om vi går skilda vägar.
Låter som ni också har koll på situationen, kör om ni känner för det. Dessa år kommer ej tillbaka.
Vi tänker att jobba mycket kan man göra när barnen flyttat hemifrån eller blivit betydlig äldre.
Det är nog individuellt och hur riskbenägen man är, riskspridning!
Det är inga stora kostnader att försäkra hus, bil, livet när det väl händer något.
En vattenskada i hus kan bli extremt kostsamt, även om du totalkvaddar bilen.
Jag är precis som dig fåab, är mycket eftertraktad på marknaden och tjänar sjukt bra.
Men samtidigt har man ingen aning vad som kan komma skall, så jag har allt av värde försäkrat. Detta har jag utan tvekan råd med, det kan vara dyrare att vara efterklok.