Pension är/blir meningslöst 2040 & framåt

Bra inlägg! Många lever i någon slags idé om att internet förändrat allt men det är inte så stor skillnad från bibliotek, telefoner eller telegram! Skillnaden är väl att man kan skicka ett 10 minuter videoklipp istället för en kort text, man kan dock fråga sig vad av det som är effektivast?

Man ska inte glömma att det finns stort intresse att hypa upp AI mm för att få in investeringar

1 gillning

Jag hänger inte riktigt med på varför den ovissa utvecklingen i produktivitet och teknisk utveckling står i vägen för långsiktigt pensionssparande?

På sista raden kommer en ökad produktivitet att gynna alla i samhället. Mer eller mindre. Det kommer knappast skada att ha pensionssparat även om alla får en basinkomst eller liknande.

Om vi nu skulle få basinkomster i samhället är det ju ingenting som står i motsats till att man också får ta ut sin intjänade pension.

1 gillning

Hade samma tankar när jag var nyexad. Typ varför spara för framtiden när jag bli överkörd av en buss imorgon. Bättre att leva life idag, spendera friskt och skulle jag överleva till pension så får det bli att panta burkar och snatta oxfilé på Ica.

Insåg senare att man kan hitta en balans där man lever life idag OCH sparar för framtiden om man lyckas bli gammal.

Har man inte råd att göra båda på den lön man får, öka den eller justera livsstilen :wink:

Summan blir att man har det gött, fram tills att AI:n tar död på oss, kärnvapen faller över Sverige eller världshaven svämmar över och dränker allt liv.
Om det inte händer, då har du förhoppningsvis en pension att disponera och slipper därmed burkar och att bli en tjyv.

Tillägg: största hotet mot svenskens framtid är snarare att välfärden fortsätter plockas ner och skattepengen går till fel saker/riskkapitalister. Staten kommer inte kunna ta hand om oss som tidigare varpå vi behöver ta hand om oss själva. Så se till att öka TJP och ditt eget sparande. Vi kommer bli ett ännu mer individualistiskt samhälle. Jag hoppas inte det men är av naturen sund pessimist.

2 gillningar

Det är jag dock med på. Att exempelvis inte blint lita på att farbror staten ska drifta hela ens liv på äldre dagar.
Alltså bör man nog förutsätta att man bör planera sina utgifter inför pensioneringen.
Speciellt om man inte jobbat heltid med bra lön och pensionslösningar i 40år innan pensionering, eller inte har privat kapital.

Japp, det mesta och ofta tack vare att vi uppmärksammade problemen (Hej freon!).

Min poäng är att man inte kan spå, men att man inte heller får ignorera problemen.
Senast imorse pratade man om en FN-rapport om kraven på minskad konsumtion av grejer framöver. Nu är det utanför trådens fråga, men det är klart att vi ska fundera över hur vi lever och planerar, men vi kan som flera är inne på inte räkna med varken Jetsons eller Skynet. Just nu har vi en stendum gissningsmaskin som baserar vad den gör på det vi människor gjort och gör. Mer är det inte.

Det har vi ju sett redan idag att så är fallet. Vi har ju knappast tid att vara med familjen.

Förr hjälptes man åt över generationerna. Far/Mor föräldrar hjälpte till med barnbarn och fick i sin tur hjälp av sina barn på olika sätt, exempelvis generationsboende.

Idag är alla mer individualister från alla håll. Mor/Far föräldrar kommer knappast med sina barn och barnbarn.
Likaså hinner dom vuxna barnen inte med sina åldrande föräldrar den dagen dom inte orkar vara aktiva längre.

OBS Givetvis är inlägget väldigt tillspetsat, men nog är det ditåt vi har gått.

Tycker du ska vara glad att du efter 3 år här skrivit ett inlägg, det är väl något och fira? :slight_smile:

Annars håller jag med övriga, förstår inte riktigt vad du är ute efter? Är du en YT som nu tror att AI kan göra alla värdelösa YT videos där någon mupp tittar på en annan YT video och kommenterar den och på sätt tror hen ska bli miljarder?

Detta stämmer inte med den verklighet som finns i min omgivning.
Både vi och våra vänner hjälper våra gamla föräldrar på daglig basis.

Är något äldre men i samma situation. Om du tittar på det svenska pensionssystemets utveckling från omläggningen till nu finns en gemensam nämnare. Fler får garantipension och färre får allmän inkomstpension. Som pensionssystemet ser ut nu kommer den trenden fortsätta eftersom garantipensionen är indexjusterad. 2024 räknades allmänpensionen upp 1% och garantipensionen 9,1%. Räkna med att andeled pensionärer ökar och att deras politiska inflytande ökar.

Hur kommer då pensionssystemet se ut om 20-30 år? Ingen vet. Men personligen har jag svårt att se att det finns några krafter som kommer justera något som gör det sämre för garantipensionärer. Jag tror alltså att vi komme ha ett system där den stora majoriteten lever på garantipension och bidrag och en mindre del kommer ha tjänat så mycket att deras allmänpension överstiger garantipensionen.

Ovanpå det kommer de som har tjänstepension eller privat pensionssparande ha ett extra tillskott. Förutsatt att det inte konfiskeras genom höga skatter vid uttag. Hur höga kommer skatterna på privat pensionssparande vara? Svårt att sia om, men jag ser inte att några skatter i samhället kommer vara lägre än nu om ingen revolution skett i den svenska folksjälen. Särskilt inte skatter på människor som haft ett rikt liv och fått tjänstepension.

Av den anledningen minimerar jag alla mina skatteinbetalningar och sparar allt privat. Ligger pengarna i pensionssystemet vet du aldrig vad som händer eller vilken skatt som tas ut. Privat sparande ger dig möjlighet att använda pengarna nu om du måste av olika skäl (möjligheter eller hälsoskäl). Du har också möjligheten att ha pengarna någon annanstans än i Sverige om du inte litar på den politiska utvecklingen.

edit: AGI, krig, ekonomisk depression, ingen vet vad framtiden för med sig. Du måste se till att vara rimligt beredd på de risker du ser. Den politiska risken för högre skatter och ekonomisk utjämning i Sverige är IMO väldigt hög när en större andel av befolkningen blir beroende av det offentligas insatser.

1 gillning

Absolut, gör vissa det. Du verkar ju vara en av dom, vilket är grymt. Det ser dock inte så ut överallt. Sen är det ju individuellt vad man tycker gällande att ha tid för varandra.
Du kan ju tycka att du lägger mycket tid, men det behöver ju inte vara det i verkligheten.

Exempelvis så har min fru en svårt sjuk förälder som växelvis bor på korttidsboende.
Det är enligt personalen så att min fru med syskon är och hälsar på väldigt mycket mot vad dom flesta andra gör. Då är det inte överdrivet många timmar i veckan ändå dom kan vara där.
Förr var det betydligt fler besök över lag.

Likaså ligger det nog även i tiden att undantagen är dom far/mor föräldrar som kontinuerligt hämtar barnbarn på dagis/skola samt umgås med dom för att bygga relationer.
Man brukar ju få tillbaka det man har gett/ger.

Oftast fylls kalendrarna av andra saker från allas håll.
Så enligt min högst amatörmässiga spaning, är vi mer individuella idag än generationer innan oss.

Din tanke förutsätter att bank och pensionssystemet ser likadant ut om 30 år vilket, absolut är en fri åsikt, men enligt mig en enorm underestimering av tekniken och inte minst AI’s kapacitet att ändra samhället och även de ekonomiska systemen.

Hela konceptet med pension tänker jag är att man i optimalt fall ska jobba ca 40 år och under den här tiden regelbundet sätta av pengar till pensionen (i mitt fall funderar jag mest över tjänstepensionen). Så att man efter 40 år har en kassa pengar man kan leva på resten av livet.

Du sparar dina pengar i en spartyp med väldigt lång tidshorisont och på ett löfte att banksystemet och pensionssystemet ser likadant ut om 40 år. Jag ställer mig tveksam till att det gör det därav inlägget. Skulle det ändras inom låt säga 20 år, så är ju sparhorisonten för dom flesta förlegad; dvs med risk att det då istället blir en minus affär sett till att man vill kompensera för ev toppar/dalar i fonderna. Eller tänker jag snett?

Som någon annan nämnt får man hoppas att regeländringar görs i fall förändringar sker så att man får ta ut dessa i förtid på något vis. Jag kan varken svensk lag eller min tjänstepensions djupare terms of service tillräckligt väl för att avgöra vilka premisser som finns här.

Varför inte utnyttja pengarna själv på kortare tidshorisonter är övergripande det jag kontemplerar.

2040 är bara 16 år bort.
2024 är förvillande likt 2008.

7 gillningar

Tack direktorn! Om jag är en Youtube? Nej jag är ingen Youtube. Gillar jag Youtube? Svar ja!

Du tror inte att vi fortfarande kommer ha fiatpengar som exempelvis Euro och USD om 20-40 år? Är det det du menar? Det ställer jag mig oerhört tveksam till.

Jag hänger inte riktigt med på det här heller. Varför skulle fonder minska i värde av nämnda AI/bank-revolution?

En andel i en fond är ju andelar i aktiebolag. Inte i banksystemet. Oavsett om man uttrycker sin pensions värde i antal SEK, Euro eller Bitcoin så är ju juridiskt ägande i aktiebolag rimligtvis värt något även i framtiden?

Citat Du tror inte vi fortfarande kommer ha fiatpengar som exempelvis Euro och USD om 20-40 år? Är det det du menar? Det ställer jag mig oerhört tveksam till.

Inget jag tänkt på, kanske en aspekt jag missar? Du får gärna utveckla din tveksamhet. Och om du förmår dra en koppling till valutorna ↔ tjänstepensionen.

Grunden såhär: jag ställer mig frågande till konceptet att man ska låsa pengar i en tjänstepension på en förhoppning att man om ca 40 år ska kunna få tillbaka detta med avkastning - Specifikt sett till den tekniska utvecklingen vi ser idag och dess förmåga att potentiellt ändra ekonomiska systemen som kanske ändrar den sparhorisonten och därmed gör den smärre meningslös.

Kontemplering: Att det därigenom hypotetiskt blir mer strategiskt att ta dessa företagets pengar och spara i kortare tidshorisonter - exempelvis i en Kapitalförsäkring i globala indexfonder så att man istället kan säkerställa maximering av utdelning varje år enligt huvudregeln, dom kommande 10 åren. Det bör bli en avsevärt högre summa än tjänstepensionen ändå om man är eftertänksam med sina portföljer så även på den privata sidan i hur man förvaltar sin utdelning.

Blir ca 160 000 kr om året. 10 år x 160 000 = 1,600,000. Betalar du tjänstepension under samma tid 5000 kr i månaden säger vi. Blir 600 000.

Räknar inte med någon avkastning.

Man får nog försöka hantera det rationellt. Om man tror att riskerna i framtiden ökar, försök bredda vad du är investerad i. Annars gäller det ju att utgå från den bästa faktan man har för tillfället och omvärdera när ny fakta tillkommer.

Tack för att du tog dig tid att svara! Uppskattar detaljerna - Nej som du är inne på med göra det sämre för garantipensionärer - Pensionssystemet är väldigt utbrett och många människor berörs här. Det talar ändå för att det över tid, oavsett vad som sker ‘bör’ det fortsätta behandlas med vördnad för landet och dess invånares skull. Man får sätta sin tilltro till staten och bankerna i det fallet. Som jag förstår det tvekar du där då och därav kör din strategi; jag förstår tänket.

Jag har bara nu senaste åren i takt med att jag börjat betala tjänstepension fått upp ögonen för pensionssystemet (bland annat tack vare rikatillsammans avsnitt m.m) och kan absolut inte allt men försöker lära mig och förstå. Är därför inte heller insatt alls i alla skattesatserna och lagarna som berör pension; vilket jag förmodar kan vara värt att djupdyka i för att nå en slutsats här; som du på eget håll gjort.

Samtidigt tycker jag @Tomtom77 har en poäng i sin kommentar där om rationalitet.

Det finns mycket trams på Youtube.

2 gillningar

Det fanns många som kallade internet för trams också. Jag försöker undvika termen och bemöta saker med öppenhet/nyfikenhet istället. Det utesluter inte att en stor del av vad människor siar om online kan vara strunt - I många fall för egen ekonomisk vinning haha.

Alla spekulerar väl i någon mån här. Det blir riskbedömningar i sina egna val som alla personer lär göra sett till hur dom ser framtiden. Kul att läsa hur folk tänker här.

“Man ska inte glömma att det finns stort intresse att hypa upp AI mm för att få in investeringar” - Så är det absolut.

1 gillning