Knäpp som jag är brukar jag logga in ibland på Min Pension och kolla intjänad pension och prognos. Lite pengabingemys, även om jag knappast är överdrivet förmögen.
Noterade dock nu att pensionen tappat nästan 10k per månad sen jag kollade sist. Är det senaste tidens börshändelser eller har de börjat räkna med den nya pensionsåldern tro? För den är defaultinställd på uttag vid 65 men ev. så kanske de räknar med en annan “riktig” pensionsålder i botten?
Sen har jag tappat väldigt mycket i den där jämförelsen, där man kan se om man kommer tjäna mer eller mindre än snittet. Kan ju vara så att jag helt enkelt inte har mer intjänat men det är en så markant skillnad från bara ett par veckor sen.
Den där schablonberäkningen som visas (om man inte justerar ålder, förväntas avkastning osv.) har minskat med 6-7k, så 10k var lite i överkant. Men ändå rätt brutalt.
Det låter lite för mycket för att vara någon marknads eller åldersgränsanpassning? Snarare att någon del inte finns med i den nya siffran du kollade på?
Har inte analyserat djupare så det är fullt möjligt att det är som du säger. Var mest nyfiken på om nån på forumet upplevt nåt liknande och om det kunde ha en “naturlig” förklaring. Får kolla på det mer efter jobbet annars.
Vilken del i den intjänade pensionen är det som minskat?
För mig ser det ut som vanligt; jag kommer få strax under 50% av min nuvarande lön i pension, givet att lön och inflation och prognos inte ändras (a.k.a. det som visas precis när man loggar in på minpension.se). Kikar vi enbart på den allmänna pensionen får jag ut ca 36% av min slutlön. Därav viktigt att ha ett eget spar som staten inte bara kan slarva bort eller omfördela.
Möjligt att jag haft en orimlig setting innan. Då låg jag på runt 60% med allmän och tjänste. Nu på strax under 50. Men brukar inte laborera i simulatorn utan mest ta en snabb kik.
Hajade också till på var jag hamnade jämfört med andra. Rätt säker på att jag låg bättre till innan.
Är nog tyvärr något fel. Helt plötsligt har jag prognos på 98000/mån i pension tills jag fyller 72. Vore ju toppen om det vore sant men så bra blir det nog inte. Eller har inflationsspöket tagit fart i prognoserna
Behöver inte vara fel. Jag har 111 000 /månad mellan 65 och 70 men det är med defaultinställningar på uttagen av de olika delarna, innan skatteplanering/utsmetning.
Nja brukar ligga på betydligt mindre. Smetade ut det och fick ungefär det dubbla från 65-80år än det brukar vara känns det som. Samma sak när vi kollade på frun.
Kollade igen. Är nog någon inställning de gjort där mina tre TJP med default 55-års uttagsstart nu ändrats till 65-års uttagsstart. Kändes som högt men är nog ändå ganska normalt eftersom jag brukar räkna från typ 57-års uttagsstart.
Det är prognosen som visar “fel”, om man inte ändrar uttagstiderna så att de olika försäkringarna tas ut över olika/längre tidsperioder. Det blir dessutom en rejäl skattesmäll om man inte ändrar på detta innan uttag.
I Min Pensions egna exempel så känner jag mer igen mig. Jag tjänar mer än “Sofia” och har sannolikt högre avsättning till tjänstepension men siffrorna stämmer hyfsat med vad de anger i skärmdumpen nedan. Men jag har gått från typ 36000 i månaden (utan att pilla alls på reglagen) till 27000. Exklusive privat sparande. Jag har långt kvar till pensionen så jag har ingen panik eller så men jag tycker att det ser bra konstigt ut.
Det enda jag kan komma på som har hänt är att jag bytt från traditionell förvaltning till fondförsäkring hos Skandia där jag har nuvarande “aktiva” tjänstepension. Men beloppet är ju detsamma. Det är möjligt att Min Pension då ändrar standardinställningar men det mappar ändå dåligt med Sofia, ovan.